• Anonym (Trött på bråk)

"Tonårsvarning" på 10-åring?

Jag har en kille på 10 år. Han har en yngre syster som har ett funktionsider. Jag och pojkens pappa anstränger oss för att inte låte systern ta överhanden för mycket, men lite svårt är det eftersom ett barn med funktionshinder kräver mycket uppmärksamhet på olika sätt. Den senaste tiden har vår pojke blivit alltmer trotsig, blir lätt arg och irriterad. Det blir lätt konflikter eftersom han inte lyssnar på oss och vi ständigt kommer in i ett negativ mönster av tjat-irritation-mera tjat...och så stegras det hela till ett rejält bråk. Det som tjatet oftast gäller är till exempel att man ska komma och äta när maten är klar, att man ska kunna lägga sina kläder i tvätten och andra vardagliga saker. Ibland vet jag inte om vi har "skämt bort" vär kille för mycket (han gör inte så mycket själv här hemma men jag känner mig lite osöker på vad man kan begära av en tio-åring...). Eller om det kan vara ett sätt att få uppmärksamhet, om än negativ, att man ständigt hamnar i konflikt... Är detta ett tidigt "utbrott" av tonårstrots? Hur kan man göra för att komma bort ifrån det jobbiga tjatandet? Egentligen är vår pojke världens goaste kille som äe duktig och snäll, så vi är inte riktigt vana vid hans utbrott...

• Svar på tråden "Tonårsvarning" på 10-åring?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    På din beskrivning låter det som om er pojke just har lämnat den mer harmoniska och lugna sk latensfasen för att börja bli lite prepubertal. Barn i den här åldern blir mer och mer medvetna om sig själva, de funderar över sin roll och sin identitet. Vem är jag i förhållande till andra i min familj? Vilken plats kan jag ta´? Vad kan jag bestämma? När man ska lära sig nya saker är det ofta så att man tar ut svängarna och det är väl det som händer er pojke nu. Puberteten är en ganska lång och jobbig fas för ungdomar och deras föräldrar. Mitt tips är att ni inte är för stränga med honom utan hjälp honom att hitta sig själv. Allt som barn inte verkar kunna, vilja eller orka under puberteten kan och vill och orkar de plötsligt när den här fasen är passerad. Självklart måste de ha krav och gränser, men undvik maktkamper, tjat etc. Låt honom ta konsekvenserna när han inte uppför sig, dvs få kall mat, otvättade kläder etc.
    Självklart måste han ta i lite extra med sin tidskrävande syster och det är förståeligt att ni har det extra jobbigt under den här perioden, men det går över, förr eller senare, och då har ni er fina kille tillbaka igen.
    Härda ut
    Mvh
    Margit

Svar på tråden "Tonårsvarning" på 10-åring?