"Tonårsvarning" på 10-åring?
Jag har en kille på 10 år. Han har en yngre syster som har ett funktionsider. Jag och pojkens pappa anstränger oss för att inte låte systern ta överhanden för mycket, men lite svårt är det eftersom ett barn med funktionshinder kräver mycket uppmärksamhet på olika sätt. Den senaste tiden har vår pojke blivit alltmer trotsig, blir lätt arg och irriterad. Det blir lätt konflikter eftersom han inte lyssnar på oss och vi ständigt kommer in i ett negativ mönster av tjat-irritation-mera tjat...och så stegras det hela till ett rejält bråk. Det som tjatet oftast gäller är till exempel att man ska komma och äta när maten är klar, att man ska kunna lägga sina kläder i tvätten och andra vardagliga saker. Ibland vet jag inte om vi har "skämt bort" vär kille för mycket (han gör inte så mycket själv här hemma men jag känner mig lite osöker på vad man kan begära av en tio-åring...). Eller om det kan vara ett sätt att få uppmärksamhet, om än negativ, att man ständigt hamnar i konflikt... Är detta ett tidigt "utbrott" av tonårstrots? Hur kan man göra för att komma bort ifrån det jobbiga tjatandet? Egentligen är vår pojke världens goaste kille som äe duktig och snäll, så vi är inte riktigt vana vid hans utbrott...