Inlägg från: Anonym (frågor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (frågor)

kostnader vid begravning/gravsten/gravplats?

Jag undrar om jag kan få lite hjälp här - vill gärna skriva anonymt idag.

Var kan man ta reda på ungefär hur stora kostnader ett dödsfall innebär, utan att man uppfattas som okänslig eller måste berätta alltför mycket detaljer? Den som ska begravas är fortfarande i livet.
    Vad kostar en gravsten tex, och en gravplats? Betalar man per år? Kan man köpa en gravplats på en ort där man inte levt, för de anhörigas (som vill ha nära till graven) skull? 
    Vad kostar en begravning, om man vill ha en mindre ceremoni i en kyrka, inga kringarrangemang utan bara själva prästen och en musiker då antar jag, och så kyrkan. 
    Stort tack om någon vill svara.
  • Svar på tråden kostnader vid begravning/gravsten/gravplats?
  • Anonym (frågor)

Hmm....hoppas ingen tar illa upp för att jag la frågan här! Hos oss är det mycket sorg men själva frågan kanske ändå är för praktisk för att platsa i detta forum. Hoppa självklart över mina frågor om så är fallet.

• Anonym (frågor)

oJ, stort tack för era utförliga svar! Särskilt tack till er som delade med sig så frikostigt med berättelser om hur det varit när era kära avlidit.

Jag kommer närmare mer koncisa formuleringar av frågor och börjar förstå lite av hur man kan gå tillväga, mycket tack vare era svar. i det här fallet är det kremering som är aktuellt men jag antar att det är kista som ska köpas ändå, och så själva urnan, och kremeringen, vad kan det kosta? Begravningsceremonin ska vara ytterst enkel, med knappt några besökare och inga arrangemang runt omkring, men det ska vara i en kyrka och med en präst.
    Jag är tacksam för de svar jag fått, men om någon vill tillägga något så läser jag här igen senare.
Svar på tråden kostnader vid begravning/gravsten/gravplats?