• Lisa1976

Hade PCO men nu är den borta! Lite peppning!

Lite pepp talk för er som jag svårt att se ljuset i tunneln!

Jag fick diagnosen PCO-S och kämpade i 8 månader med Pergotime enkeldos.
    Till slut fick vi en son våren 2008. Nu ville vi ha barn igen och jag tog ut spiralen. Men menscyklerna var oregelbundna och jag tog för givet att jag behövde Pergotime igen. Så jag tog kontakt med en gynekolog som undersökte mig men såg inga tecken på PCO och att ett ägg var på G att vilja bli befruktad. Så vi väntade ett par dagar och gjorde ÄL-test. Och så vips! Jag blev gravid på första försöket! Så det kan alltså gå över! Det trodde jag knappt! Men nu är det bevisat!

Jag är bara i v 5 och har inte berättat för någon, men för er kan jag skrika ut - JAG ÄR GRAVID!!!!!!

• Svar på tråden Hade PCO men nu är den borta! Lite peppning!
  • Yrja M

Grattis!! Vad roligt för er! {#lang_emotions_smile}

Tror du det kan vara din graviditet som gjort att PCO försvunnit? Eller andra livsstilsförändringar?

• Lisa1976

Ingen aning...! men intelivsstilsförändringar i alla fall.. Lever, äter, motionerar osv som vanligt. Lite lyckligare bara med ett barn!

• Lille Gris

PCO-s kan inte gå över, har man det så har man det. Däremot kan symptomen bli bättre och till och med försvinna dels efter graviditet och dels när man blir äldre.

Men oavsett så är det häftigt när det plötsligt fungerar som det "ska"! Grattis till graviditeten!

• Lisa1976

Både fertilitetsmottagning på Sahlgrenska, privat gynklinik och barnmorskor har sagt till mig att det kan gå över.

• Vårflickan84

PCOs blir ju bättre ju äldre man blir. äggen mognar o.s.v. så symptomen minskar ju högre upp i åldrarna man kommer. därför lättare att bli gravid också.

min mamma som också har PCO kämpade fem år innan hon blev gravid och blev det sen när hon blev 30år. sen kom vi alla barn direkt efter varandra ganska fort. 4 syskon! =)

• tidigare Rooibos

intressant! De (läkarna) brukar ju säga att pcos inte är en sjukdom utan bara en annan typ av äggstockar... isåfall borde det inte kunna "gå över". Det här måste jag kolla lite närmare på.

• Vårflickan84
    Lisa1976 skrev 2010-05-21 09:03:39 följande:
    det är ju ett syndrom...
    kan ett syndrom gå över? förlåt, jag är inte duktig på sånt =)
  • Lisa1976
    Vårflickan84 skrev 2010-05-21 09:46:16 följande:
    kan ett syndrom gå över? förlåt, jag är inte duktig på sånt =)
    bra fråga! ska googla lite och se vad jag hittar
  • Vårflickan84
    Lisa1976 skrev 2010-05-21 13:58:11 följande:
    bra fråga! ska googla lite och se vad jag hittar
    berätta vad du hittade sen!
  • Lille Gris
    tidigare Rooibos skrev 2010-05-18 09:02:38 följande:
    intressant! De (läkarna) brukar ju säga att pcos inte är en sjukdom utan bara en annan typ av äggstockar... isåfall borde det inte kunna "gå över". Det här måste jag kolla lite närmare på.
    PCO (dvs utan -s) är en form av äggstockar, "mångblåsiga".
    PCO-s däremot är en diagnos (dock inte en sjukdom, det är helt rätt) som säger att man förutom de mångblåsiga äggstockarna också har ett eller flera andra fysiska symptom. -s står för syndrom, syndrom i sin tur betyder att man har flera symptom som tillsammans pekar mot en och samma diagnos. Rörigt? Ja, men PCO-s är ju också en rörig diagnos, då den uttrycker sig så olika hos olika personer.

PCO-s sitter i generna och kan inte gå över, har man det är man alltid i "riskzonen" att få problem. Däremot kan symptomen förändras eller gå över, tex med ändrad livsstil, viktnergång, när man blir äldre, efter graviditet mm.
  • CattiM

Blir så glad av att läsa detta!!! Tack för att du delade med dig:)
    Jag fick diagnosen PCO-S i maj 2009.
    Började med pergotime och blev gravid på andra försöket, min son är beräknad till 30 maj.
    Något som jag verkligen lider av är hårväxt i ansiktet.
    Något som jag fick veta var ett synmtom av PCO-S.
    Kan det alltså bli bättre hos mig?? :)

Hur som helst, grattis till din nya graviditet och TACK ditt inlägg!

• Miraklet09
    CattiM skrev 2010-05-21 16:39:24 följande:
    Blir så glad av att läsa detta!!! Tack för att du delade med dig:)Jag fick diagnosen PCO-S i maj 2009.Började med pergotime och blev gravid på andra försöket, min son är beräknad till 30 maj. Något som jag verkligen lider av är hårväxt i ansiktet. Något som jag fick veta var ett synmtom av PCO-S.Kan det alltså bli bättre hos mig?? :)Hur som helst, grattis till din nya graviditet och TACK ditt inlägg!
    Ja symtomen kan lindras,
    När jag gick ner i vikt och blev gravid med min dotter som snart är året
    så fick jag ingen mer skägg/mustage växt i ansiktet,
    mina symtom minskade, men det kommer och går :-/
    Isabelle
  • katrina

Jag har fått veta att min PCO gått över. Men dessutom kunda jag ha spontan ägglossning nån gång. Så Grattis!!! Mina första flicka kom till efter 1 års behandling med pergotime och sprutor. Den andra på förrsta försöket efter avslutad p-pilleranvändande! Så låter lite likt dig!!

Svar på tråden Hade PCO men nu är den borta! Lite peppning!