• JohannaMarija

Kattproblem

Jag har ett problem, som faktikst blivit ganska stort nu..

Vi har två katter här hemma en äldre katt som jag ägt i 10 år och för ca 1 år sedan skaffade vi en liten kisseunge. Hon är så underbar på alla sätt och vis.
    Men Har inte fått henne rumsren ännu, Hon har till och med satt sig i spjälsängen en gång. vägrar att ge sig och vi har testat allt.
    vet seriöst inte om jag orkar mera, sen har vi inte råd med en kastrering nu som "kanske" skulle hjälpa.

Funderar starkt på att lägga in en annons på henne, men ska man verkligen skriva att hon inte är rumsren?

Hon har varit utekatt tidigare och funderade om man skulle skicka ut henne på landet igen och då hon får vara ensam . kan ju vara dominansbeteende det handlar om.

Jag är så rädd för att ingen kommer vilja ha henne och vi blir tvugna till att gå så långt att avliva henne, jag har inte hjärta till att göra så mot henne.
    Vet att vi igentligen ska ta o undersöka henne hos vet men det har vi inte råd med + att vi har en liten på väg och då kan vi inte ha en katt som kissar.
    Jag skulle så gärna vilja ha kvar henne här hemma hos oss, medans jag ändå inte orkar torka hennes kiss var o varannan dag.

Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Kattproblem
  • MammaEmelie91

Min mamma hade liknande problem med sin förra katt.
    Vi skaffade två samtidigt, syskon var dom. Allt funkade bra tills vi skaffade två nya, då började hon med att kissa o bajsa överallt. Hon kollade hos vet vad det kunde vara för fel, dom visste inte men sa att det finns en kattsjukdom somgör att dom ska bli såna så mamma tänkte avliva henne.
    Vi lämnade över katten till mammas ex (som var med och köpte dom två första), han var beredd på att ge henne en andra chans. Nu går allt jättebra med katten så antagligen så va de för att hon var stressad över dom två nya. Kan ju vara samma sak med eran.

• kalin
    Varfor skaffar man djur om man inte har rad med dem?  Jag hade sett till att fixa fram pengar till vetbesok, det ser jag som min skyldighet. Annars far du val forsoka omplacera katten, sjalvklart maste du vara arlig. Hade aldrig avlivat en ung och frisk katt.
  • JohannaMarija
    kalin skrev 2010-05-15 13:17:27 följande:
    Det är ju precis det jag inte vill göra, avliva henne då det kanske inte är något fel på henne utan det kan vara dominansbeteende det handlar om.
    Sen har vi aldrig någonsin haft problem med några katter tidigare så vi har aldrig kastrerar eller steriliserat dom.
    Råd med katterna har vi, dom har mat och allt dom behöver annars men just dessa månader innan barnet kommer så har vi inte råd med att slänga utan nästan 1500 på att kolla henne hos vet + kastrering om allt är bra med henne.
  • JohannaMarija
    MammaEmelie91 skrev 2010-05-15 13:06:37 följande:
    Min mamma hade liknande problem med sin förra katt.Vi skaffade två samtidigt, syskon var dom. Allt funkade bra tills vi skaffade två nya, då började hon med att kissa o bajsa överallt. Hon kollade hos vet vad det kunde vara för fel, dom visste inte men sa att det finns en kattsjukdom somgör att dom ska bli såna så mamma tänkte avliva henne. Vi lämnade över katten till mammas ex (som var med och köpte dom två första), han var beredd på att ge henne en andra chans. Nu går allt jättebra med katten så antagligen så va de för att hon var stressad över dom två nya. Kan ju vara samma sak med eran.
    Okej, aah det är ju det som skulle vara bra nu när vi inte har råd att kastrera henne, att hon får komma någon annan stans och kanske får vara själv.
    Igentligen skulle jag så gärna vilja ha henne kvar för hon är så otroligt charmig och mysig, men när det kommer till detta så går det snart över styr. har sagt att vi ska kastrera henne, men nu har det visat sig att pengarna inte räcker. och vill inte att hon ska behöva gå runt o skvätta och vi ska sitta o skrubba varje dag.
  • MammaEmelie91

Förstår att det är jobbigt.
    Har ni två kattlådor eller samma till båda katterna? Annars kan ni pröva att skaffa en till o kanske flytta den "efter" henne.

JohannaMarija skrev 2010-05-15 13:25:23 följande:
    Okej, aah det är ju det som skulle vara bra nu när vi inte har råd att kastrera henne, att hon får komma någon annan stans och kanske får vara själv. Igentligen skulle jag så gärna vilja ha henne kvar för hon är så otroligt charmig och mysig, men när det kommer till detta så går det snart över styr. har sagt att vi ska kastrera henne, men nu har det visat sig att pengarna inte räcker. och vill inte att hon ska behöva gå runt o skvätta och vi ska sitta o skrubba varje dag.
  • JohannaMarija
    MammaEmelie91 skrev 2010-05-15 13:27:44 följande:
    Förstår att det är jobbigt. Har ni två kattlådor eller samma till båda katterna? Annars kan ni pröva att skaffa en till o kanske flytta den "efter" henne.
    Vi har provat flera lådor, ättickssprit, kattmat där hon kissat då katter inte brukar kissa där dom äter . ska även få pissoff från en arbetskamrat at testa nu..
  • kalin
    JohannaMarija skrev 2010-05-15 13:21:53 följande:
    Det är ju precis det jag inte vill göra, avliva henne då det kanske inte är något fel på henne utan det kan vara dominansbeteende det handlar om. Sen har vi aldrig någonsin haft problem med några katter tidigare så vi har aldrig kastrerar eller steriliserat dom. Råd med katterna har vi, dom har mat och allt dom behöver annars men just dessa månader innan barnet kommer så har vi inte råd med att slänga utan nästan 1500 på att kolla henne hos vet + kastrering om allt är bra med henne.
    Alla katter som inte ska anvandas till avel bor kastreras. Vad gor du om katten blir sjuk? Att ha rad med djur innebar att man ska kunna ta dom till vetrinaren om det behovs, oavsett om man vantar barn eller inte.
  • Puls

Urinvägsinfektion?

Är hon kollad för det?

Jag hade en katt som höll på sådär, det visade sig att hon hade en urinvägsinfektion, en medicinkur senare var problemet ur vägen.

• JohannaMarija
    Puls skrev 2010-05-15 13:35:45 följande:
    Urinvägsinfektion? Är hon kollad för det? Jag hade en katt som höll på sådär, det visade sig att hon hade en urinvägsinfektion, en medicinkur senare var problemet ur vägen.
    Nej, men vi ska ringa vet på måndag och är det så att dom tycker vi ska komma in så gör vi det. Är det så pass så måste man ju !
  • JohannaMarija
    kalin skrev 2010-05-15 13:33:25 följande:
    Alla katter som inte ska anvandas till avel bor kastreras. Vad gor du om katten blir sjuk? Att ha rad med djur innebar att man ska kunna ta dom till vetrinaren om det behovs, oavsett om man vantar barn eller inte.
    Aah, men nu har vi som sagt aldrig gjort det. inte de senaste iaf och inte har dem mått sämre för det. Har faktiskt tänkt ringa vet och rådfråga med dom och tycker dom att man ska komma in så får man ta det man har, eller låna.. Men man kan inte ha råd till ALLT alla månader och så är det.
  • CTMT

Åk till veterinären och uteslut urinvägsinfektion. När ni väl är där så boka en tid för kastrering. Har man skaffat djur så bör man se till att ha råd med sådana utgifter.

Hur som helst så hjälper det att katten är kastrerad om ni funderar på att sälja henne (inte ge bort henne gratis, aldrig).
    Men så långt ska ni inte behöva gå. Ni har skaffat katten och nu har ni ett problem som är vanligt och som ni måste jobba med. 
    Har ni testat att byta kattsand? EverClean är bra. Har man 2 katter så har man 2 kattlådor (som rensas minst en gång om dagen).
    Kattmat och kattlåda ska stå långt ifrån varandra,
    Ta bort mattor från golvet (och kläder) om det är lockande för katten att krafsa där. 
    I spjälsäng och andra utrymmen kan man tillfälligt lägga aluminiumfolie som katter inte alls gillar. Man kan placera ut vitpeppar i små påsar. Citronskal.
    Jag tror inte det är ett dominansbeteende, jag tror det är ett revirbeteende helt enkelt. Och det vet du är lätt fixat oftast. Efter en kastrering kan det ändå dröja ett par veckor innan beteende försvinner helt och hållet. Men som sagt - ni har skaffat katten och då får man räkna med att jobba med katten också. Inte bara sälja vidare.
    Veterinärskostnad kan ni säkert få på delbetalning. 
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • amalie79

Min fasters honkatt gjorde så, trots kastrering, men det fixade veterinären med en hormonspruta av något slag.

Tycker ni borde testa med kastrering! I övrigt: rensar ni kattlådan varje dag? Kanske behövs flera gånger om dagen, vissa är väldigt petiga.

Sedan kan det faktiskt vara så att det är något fel på katten- jag vet att det finns folk som inte håller med, men jag tror faktiskt det kan vara så. Jag hade en honkatt som kissade i soffan, på köksbänken, som aldrig blev hundra procent rumsren, trots att vi gjorde allting rätt. Jag tror faktiskt att det beror på att hon inte var riktigt i ordning i huvudet- stället hon kom från tog inte hand om sina katter och det var ganska kraftig inavel inblandat misstänker jag. Hennes kullsyster fick en sjukdom och dog efter något år. Det är tyvärr fortfarande ganska vanligt med inavlade katter hos folk på landet som inte är så nogräknade!

Min katt fick bli ladugårdskatt hos min dåvarande svärmor och finns idag inte heller längre.

• JohannaMarija
    CTMT skrev 2010-05-15 20:07:35 följande:
    Åk till veterinären och uteslut urinvägsinfektion. När ni väl är där så boka en tid för kastrering. Har man skaffat djur så bör man se till att ha råd med sådana utgifter. Hur som helst så hjälper det att katten är kastrerad om ni funderar på att sälja henne (inte ge bort henne gratis, aldrig). Men så långt ska ni inte behöva gå. Ni har skaffat katten och nu har ni ett problem som är vanligt och som ni måste jobba med.  Har ni testat att byta kattsand? EverClean är bra. Har man 2 katter så har man 2 kattlådor (som rensas minst en gång om dagen). Kattmat och kattlåda ska stå långt ifrån varandra, Ta bort mattor från golvet (och kläder) om det är lockande för katten att krafsa där.  I spjälsäng och andra utrymmen kan man tillfälligt lägga aluminiumfolie som katter inte alls gillar. Man kan placera ut vitpeppar i små påsar. Citronskal. Jag tror inte det är ett dominansbeteende, jag tror det är ett revirbeteende helt enkelt. Och det vet du är lätt fixat oftast. Efter en kastrering kan det ändå dröja ett par veckor innan beteende försvinner helt och hållet. Men som sagt - ni har skaffat katten och då får man räkna med att jobba med katten också. Inte bara sälja vidare. Veterinärskostnad kan ni säkert få på delbetalning. 
    Tack för alla bra tips. ska ringa vet i morgon o prata med dom, vill verkligen behålla henne så vi vill ju göra allt för att det ska funka. Har bytt kattsand flera gånger men funderar på att prova på 2 kattlådor igen också.
    Mattor och kläder kissar hon inte på utan handlar oftast om direkt på golvet, som är skönt då man kan ha mattor på golvet, förutom dörrmattan då.
    Ska köpa vitpeppar i morgon o teste lägga det i spjälsängen.

Tack för alla tips !
  • JohannaMarija
    amalie79 skrev 2010-05-15 20:14:30 följande:
    Min fasters honkatt gjorde så, trots kastrering, men det fixade veterinären med en hormonspruta av något slag.Tycker ni borde testa med kastrering! I övrigt: rensar ni kattlådan varje dag? Kanske behövs flera gånger om dagen, vissa är väldigt petiga.Sedan kan det faktiskt vara så att det är något fel på katten- jag vet att det finns folk som inte håller med, men jag tror faktiskt det kan vara så. Jag hade en honkatt som kissade i soffan, på köksbänken, som aldrig blev hundra procent rumsren, trots att vi gjorde allting rätt. Jag tror faktiskt att det beror på att hon inte var riktigt i ordning i huvudet- stället hon kom från tog inte hand om sina katter och det var ganska kraftig inavel inblandat misstänker jag. Hennes kullsyster fick en sjukdom och dog efter något år. Det är tyvärr fortfarande ganska vanligt med inavlade katter hos folk på landet som inte är så nogräknade!Min katt fick bli ladugårdskatt hos min dåvarande svärmor och finns idag inte heller längre.
    Rensar kattlådan varje dag, nästan varje gång vi hört dom varit inne. Är så luktkänslig så klarar inte av att det luktar, så där är det oftast rent.

Jag vet, hade det problemet med min första katt som vi försökte göra allt med, men sen tog vi henne till vet och skulle kastrera henne, men på kollen sa dom att hon var sjuk och att hon måste avlivas .. det är det jag är rädd för kan hända igen. men vi ska iaf ringa vet i morgon och boka tid för koll o möjligen en kastrering om katten mår bra.
  • CTMT
    JohannaMarija skrev 2010-05-16 12:43:01 följande:
    Tack för alla bra tips. ska ringa vet i morgon o prata med dom, vill verkligen behålla henne så vi vill ju göra allt för att det ska funka. Har bytt kattsand flera gånger men funderar på att prova på 2 kattlådor igen också. Mattor och kläder kissar hon inte på utan handlar oftast om direkt på golvet, som är skönt då man kan ha mattor på golvet, förutom dörrmattan då. Ska köpa vitpeppar i morgon o teste lägga det i spjälsängen. Tack för alla tips !
    Kolla även upp om det finns någon allrengöring/golvtvätt som luktar lite mer än andra, typ citron. Och tvätta golven en gång i veckan (om nu katten sätter sig och kissar direkt på golvet bara), så kanske lukten inte är så lockande längre.
    I kattlådan så kan du spruta kattmynta så den istället blir mer lockande att gå i.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
Svar på tråden Kattproblem