• supersötasilversara

Hjälp mig med detta recept på chokladkaka!! Blir tokig!

Jag fick detta recept av en arbetskompis:

5 dl starkt kaffe
    250 g mörk choklad
    250 g smör
    2 dl socker
    4 ägg

Smöra och bröa en form 24 cm i diameter.
    Smält smör, tillsätt chokladen i bitar och låt smälta.
    RÖR ner alla ingridienser i en bunke - OBS vispa ej!
    Grädda i 50 minuter 175grader.
    Låt stå svalt 4 dagar.

Jag har smakat denna kaka av henne flera gånger och den är såååå god. MEN det värsta är att när jag bakar den (har försökt FYRA gånger nu) så misslyckas jag. Kakan skär sig - smöret ligger i sprickor i tårtan och när det stelnar är det jätteäckligt att äta. Ofta så delar kakan sig i två lager, mer chokladfyllt överst och ett fettlager under. Vad felar? I mina ögon när man tittar på receptet så ser det ut att behövas mjöl, åtminstone lite grann. Så att fettet kan fördelas och "sugas upp".

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med att lyckas med denna kaka? Har ni något liknande recept?

• Svar på tråden Hjälp mig med detta recept på chokladkaka!! Blir tokig!
  • lunkentuss

Jag tänkte också på det, att smöret OCH chokladen måste svalna först för annars skär sig äggulorna... Låt allting bli svalt innan du rör ihop det =)

• MBert

Jag tror inte att det är för varmt för äggulorna. Då hade de i så fall koagulerat och blivit små "bitar", lite smuligt. Jag tror snarare det beror på att smöret "snabbkylts". Det brukar vara anledningen till att den inte går ihop med resten utan "skär sig", t.ex om man gör våffelsmet el.dyl. Om man snabbkyler fett så blandar det sig inte med resten.

Jag gör liknande som TS med min kladdkaka och det har funkat, dvs. först smälta smöret, i med chokladen och rör runt så det har smälts. Sedan röra ihop ägg och socker och i med smör-chokladblandningen (och sen tillkommer i.o.f.s. kakao och mjöl).

Så?
    Ja jag vet inte vad jag ska ge för råd. Försök med att låta smöret svalna lite innan du tar i chokladen, och ta då i lite i taget och blanda väl. ?
    Eller fråga din arbetskompis hur hon/han gör, och har för idéer kring detta! Kan hända har det hänt även där men rättats till? =tips.

• NorrVimpel

MBert: Det är sant, så står det i mitt våffelrecept. Smör skall inte snabbkylas i kylskåp etc. tänkte inte på det.

• supersötasilversara

Jag har ju faktiskt blandat i hop ganska hett kaffe, smör och choklad. Kanske ska prova och låta det bli lite mer rumstempererat innan jag rör ihop det med ägg och socker. tack för tipset!

Jag har pratat med arbetskompisen och hon kan inte förstå hur det kan bli så fel för mig nör jag gör kakan.  

Jag ska provbaka kakan någon dag i veckan, och ska tänka på att ha mer jämn temp på alla ingredienser. Och om inte det fungerar ska jag försöka med att göra kakan på liknande vis som Nym länkade till. Återkommer med resultat! ***HOPPAS HOPPAS DET FUNGERAR NU!*'**

• Pokergirl

Jag har ett liknande recept men där ska man vispa ägg och socker till det blir vitt och fluffigt, därefter vänder man ner smält choklad och smörblandningen som då fått svalna något och bara rör i det, inte vispar.

Svar på tråden Hjälp mig med detta recept på chokladkaka!! Blir tokig!