• Anova

Dansband 101, hjälp dansexperter

Tjena!

Jag har hamnat en sådan situation att jag måste lära mig om dansband och kulturen kring den. Pinsamt nog kan jag mer om indie-rock från östra Hollywood än om svenska dansband.

Därför behöver jag din hjälp, en "Dansband 101" (Grundkurs i Dansbandskultur).

Finns det communities och andra slags hemsidor där folk inom kulturen samlas? Gärna någon sida där man kan läsa mer om kulturen.

Band.. Jag kan skilja på Vikingarna och Lasse Stefanz, Lars Kristerz känner jag också till.. men det är typ allt. Några tips på moderna dansband? Gärna med Spotify- eller youtubelänk.

Har hört om Dansbandsveckan i Malung, finns det fler större danser i Sverige?

Hjälp mig!

Er evigt tacksamme
    / Anova
  • Svar på tråden Dansband 101, hjälp dansexperter
  • Ängelii

Vecka 27, dansveckan på Lundgård camping på Öland brukar vara bra. Malung brukar vara en höjdarvecka!

Morderna band:
    Wahlströms, Blender, Zlips, Zekes, Perikles, Scotts, Jannez

kolla lite på fjl.se (tidningen Får jag lov)

• Anova

Tack för länken!!

Scotts, de känner jag igen också!! De var med i dansbandskampen va?

• Katrin76

Wisex
    Grönalls
    Fernandos
    Arvingarna
    Thorleifs                  Några exempel.

Mina föräldrars fel att jag kan

• Anova
    Katrin76 skrev 2010-05-16 12:17:27 följande:
    WisexGrönallsFernandosArvingarnaThorleifs                  Några exempel.Mina föräldrars fel att jag kan
    Klassas de som moderna dansband?
    Arvingarna har jag inte missat (Eloise var ju med i melodifestivalen) De är väl ganska moderna?

Wisex, har de inte hållt på väldigt länge? Jag får en slags minnesbild av att Kicki Danielsson sjungit i Wisex.
    Thorleifs, det låter som gamla skolans dansband..
  • Anova

Den har jag inte missat Jag har sååå svårt för dansbandsmusiken, inte för att de är dåliga musiker, men det faller mig liksom inte i smaken osv..

Jag söker mer moderna dansband, som man kan dansa till. (som turnerar idag och som man kan boka till norrland).

• Katrin76

Det faller inte mig heller i smaken. Jag skyller på mina föräldrar och på min Kära farmor som ville gifta sig med Christer Sjögren

Sök annars på Dandbandskampen. Där borde du hitta lite...

Lycka till!

• Anova

Min sambo lyssnar på Lasse Stefanz och Vikingarna, förutom techno och rave. Jag förstår inte hans musiksamk, han förstår inte min.. Tur att det finns hörlurar, för familjefridens skull

Har kollat en del på Dansbandskampen, jag får känslan av att de är mindre lokala förmågor som ställer upp (kan någon expert dementera eller bekräfta det)?
  • Ängelii

Om du vill ha ett modernt band så rekommenderar jag absolut Blender. Kolla på www.blender.se Jag tror tom du kan lyssna lite på deras skivor där.

• Anova
    Ängelii skrev 2010-05-16 20:07:52 följande:
    Om du vill ha ett modernt band så rekommenderar jag absolut Blender. Kolla på www.blender.se Jag tror tom du kan lyssna lite på deras skivor där.
    Tack.. Det där lät bättre.
    De spelar tydligen på "mitt ställe" i september, ska försöka kolla upp dem mer då.
  • figurehead

Blender var man och buggade till för några veckor sedan. Verkar vara populära. Var ganska mycket folk.

Andra moderna dansband är tex Zekes och Titanix. Båda har varit med i dansbandskampen.

Nu är jag ingen större vän av dansband men eftersom att man buggar så blir det ju oftast till dansbandsmusik.

Scotts har jag också varit och buggat till.

Men när man buggar så hör jag ju inte riktigt musiken utan bara rytmen.

Frykdalsdansen i Sunne på sommaren har också en del dansbandsmusik.

www.fryksdalsdansen.se/

• Anova
    figurehead skrev 2010-05-22 00:16:18 följande:
    Blender var man och buggade till för några veckor sedan. Verkar vara populära. Var ganska mycket folk.Andra moderna dansband är tex Zekes och Titanix. Båda har varit med i dansbandskampen.Nu är jag ingen större vän av dansband men eftersom att man buggar så blir det ju oftast till dansbandsmusik.Scotts har jag också varit och buggat till. Men när man buggar så hör jag ju inte riktigt musiken utan bara rytmen.Frykdalsdansen i Sunne på sommaren har också en del dansbandsmusik.www.fryksdalsdansen.se/
    Tack föt tipset om Titanix. Zekes spelar "på mitt ställe" i höst. Jag tvivlar inte att det inte kommer folk till våra danskvällar, "mitt ställe" är rätt så kännt tydligen i dansbandskretsar.

Finns det verklingen inte några fler communities kring dansare och dansband?
Svar på tråden Dansband 101, hjälp dansexperter