• Anonym (Näsblod)

Min man får näsblod hela tiden.... vad göra?

Min man fick näsblod 2 gånger igår och 5 gånger idag (sitter just nu på toa och blodet bara rinner).

Han ringde 1177 innan idag men då hade han bara haft det 4 gånger så dom sa inte så mycket mer än att om det fortsatte så skulle han ringa sin vårdcentral på måndag.

Men vad kan det bero på?
    Är det farligt...?

Det rinner som en kran vatten.... Ser rätt läbbigt ut .

/Hanna

• Svar på tråden Min man får näsblod hela tiden.... vad göra?
  • lia76

Är han förkyld eller så? Då kan det ju bli extra känsligt.

Inte kul med näsblod och speciellt inte när det komme rås mycket/ofta heller.

Eftersom näsblodet fortfarande kommer efter att ni ringet 1177 så tycker jag ni ska kontakta VC på måndag... ALternativt ringa 1177 igen och säga att han fortfarande blöder och kanske få lite tips

(=
  • Anonym (Näsblod)

lia76:
    Tack !
    Står på nätet att det kan kännas som att det är mycket blod men det är det inte... men det ser så äckligt ut när det bara rinner som vatten...hela toan och kläöderna är blodiga.
    Jag läste några tips på nätet - bl a att man ska hålla för näsan med tummen och pekfingret och andas genom munnen (ca 10-15 minuter).

Han får ringa på måndag (om det inte fortsätter imorgon, då får han kanske ringa 1177 igen eller åka till akuten....

Han har varit (lite) förlyuld och har anväönta näsdroppar i ca en vecka.... (Han tar mycket Treo och det är blodförtunnande så det hjälper väl till på traven....)

Tack!

• lia76

Då är det säkerligen förkylninganr och näsdropparna som orsakar näsblodet.
    Hoppas det går över snart

(=
  • Lojjsan8

testa att lägga kalt om nacken och över näsroten och kläm åt precis vid näsroten. och ha inte huvudet barkåt utan i framåtläge. är c-vitamin.

• Lojjsan8

näsdroppar (nezeril och sådant) kan orsaka näsblod.

• Anonym (erran)

Kommer det mycket blod? Min moster hämtades med ambulans för samma sak och tillslut gjorde dom nåt ingrepp i näsan och sedan dess har hon inte haft problem. Kan tilläggas att hon satte en hink på golvet och lutade sig över den och den fylldes med ett par centimeter från botten.
    Innan dom gjorde ingrepped satte dom endast någon slags tamponad i näsan på henne.

• Lojjsan8

anonymn (erran): hon etsade nog i näsan och fick en tamponad med ett blodstoppande medel i innan...

• Anonym (Näsblod)
    Anonym (erran) skrev 2010-05-15 23:22:13 följande:
    Kommer det mycket blod? Min moster hämtades med ambulans för samma sak och tillslut gjorde dom nåt ingrepp i näsan och sedan dess har hon inte haft problem. Kan tilläggas att hon satte en hink på golvet och lutade sig över den och den fylldes med ett par centimeter från botten. Innan dom gjorde ingrepped satte dom endast någon slags tamponad i näsan på henne.
    Det ser ut som det men det är nog inte så mycket som man tror......
    Nu har det slutar rinna för denna gång..... Vågar man lägga sig?!

God natt.......
  • Lojjsan8

Det är nog lungt att sova, man märker om det börjar blöda i natt. ett annat tips är faktiskt att stoppa upp tamponger i näsan och det inte vill ge med sig

• Anonym (Näsblod)
    Lojjsan8 skrev 2010-05-15 23:33:41 följande:
    Det är nog lungt att sova, man märker om det börjar blöda i natt. ett annat tips är faktiskt att stoppa upp tamponger i näsan och det inte vill ge med sig
    !!
Svar på tråden Min man får näsblod hela tiden.... vad göra?