• Anonym (ilsket bi)

Har råkat ut för BEDRÄGERI på nätet!

Jag köpte en grej över nätet som kostade runt 250 kr. Pengarna drogs bara direkt från kontot, inget godkännande eller något. Det kändes skumt. Annars brukar man ju få knappa in kontrollkoder, svarskoder och allt vad det är. Men så farligt var det inte tänkte jag.

Upptäcker när jag kollar kontot för att se om pengarna dragits att det har dom + 1000 kr till!!!!!!! Jag blir vansinnig och försöker leta upp någonstans där man kan kontakta dom men någon sådan möjlighet verkar inte finnas.

1000 kr. Fy fan vad lurad jag är och ilsknare än den mest uppretade bisvärm.

Det här har jag aldrig råkat ut för tidigare. Hur kan det få gå till så här??

• Svar på tråden Har råkat ut för BEDRÄGERI på nätet!
  • Clobberella

Ett tips till nästa gång: Skaffa ett konto+kort som du BARA använder på nätet. Om du ska köpa något för 250 kr så sätter du över 250 kr och inte ett öre mer på kortet. Du kan ju fortfarande bli lurad och inte få dina saker, men de kan inte dra extra pengar, och om någon skulle råka få tag på dina kontouppgifter så har du aldrig några pengar som de kan stjäla.

• Anonym

Vad menar du med kontrollkoder? Jag har aldrig fått knappa in kontrollkoder när jag betalar med kort på nätet. Eller betalade du på något annat sätt?

Om du inte kan kontakta dem så gå till polisen och gör en polisanmälan. Ta sedan med den till banken så får du tillbaka pengarna efter att deras bedrägerienhet tittat på ärendet. Det undrlättar ju om du har ett kvitto som visar 250 kronor och inte 1250 kronor.
  • berels

Lätt att vara efterklok men siter utan kundtjänst/mail brukar inte vara speciellt seriösa.

Är det en svensk sida eller utländsk? Kan tänka mig att det blir lättare om det är en svensk. Hur som, polisanmäl och prata med banken.

Ett annat tips: använd paypal eller liknande om du kan när du handlar från mindre trovärdiga sidor.

• maximum

Uppgav du ditt kort nr? för då behöver man inte ge svarskoder och allt det där. Då dras pengarna direkt.
    Det du ska göra är att ringa banken och spärra kortet/kontot och polisanmäla händelsen

• Anonym (ilsket bi)
    maximum skrev 2010-05-16 10:34:41 följande:
    Uppgav du ditt kort nr? för då behöver man inte ge svarskoder och allt det där. Då dras pengarna direkt. Det du ska göra är att ringa banken och spärra kortet/kontot och polisanmäla händelsen
    Jo jag betalade med kort men det har jag gjort många ggr tidigare och då har man kommit till en sida där man ska knappa in kontrollkod och sen sin egen och någon svarskod med sin dosa innan köpet går igenom.

Men det kanske är olika men kändes konstigt när pengarna försvann på nolltid.
    Men så kan det ju vara men dom har ingen rätt att ta mer pengar än vad jag godkänt :S
  • Anonym (disan)

Alltså det var två stycken betalningar? Spärra kortet fort som rackarns. Sedan in på banken och be dom titta vart pengarna gått och om dom bara är reserverade, därefter polisstationen.

• Anonym (ilsket bi)
    berels skrev 2010-05-16 10:33:48 följande:
    Lätt att vara efterklok men siter utan kundtjänst/mail brukar inte vara speciellt seriösa. Är det en svensk sida eller utländsk? Kan tänka mig att det blir lättare om det är en svensk. Hur som, polisanmäl och prata med banken.Ett annat tips: använd paypal eller liknande om du kan när du handlar från mindre trovärdiga sidor.
    Sajten var då på svenska och kändes trovärdig. Det var egentligen att man köpte ett slags medlemsskap som skulle kosta 250 kr och så skulle man få hem lite saker för den summan. Inga andra kostnader skulle tillkomma. Plötsligt har dom dragit summan + 1000 kr till från kontot och jag har tydligen fått något slags abonnemang. Jag fattar ingenting. Jag läste ju noga igenom allt innan och det gör jag alltid.

Man har ju hört om folk som råkat ut för sånt här men jag har då aldrig gjort det förut.
  • Anonym (ilsket bi)
    Anonym (disan) skrev 2010-05-16 10:44:52 följande:
    Alltså det var två stycken betalningar? Spärra kortet fort som rackarns. Sedan in på banken och be dom titta vart pengarna gått och om dom bara är reserverade, därefter polisstationen.
    nej bara en betalning. dom drog alla pengar på en gång.
  • Anonym

Kan du inte säga vilken sight det rör sig om så man inte gör samma misstag själv? Du behöver väl inte skydda dom ellerhur? Dom har ju gjort fel INTE du!

• BillyX
    Anonym (ilsket bi) skrev 2010-05-16 10:44:32 följande:
    Jo jag betalade med kort men det har jag gjort många ggr tidigare och då har man kommit till en sida där man ska knappa in kontrollkod och sen sin egen och någon svarskod med sin dosa innan köpet går igenom. Men det kanske är olika men kändes konstigt när pengarna försvann på nolltid. Men så kan det ju vara men dom har ingen rätt att ta mer pengar än vad jag godkänt :S
    Men då betalade du ju inte med kort, utan med din internetbank om du använde dosa och kontrollnr osv. Till kortbetalning behövs oftast bara kortnr + cvv-kod eller vad den nu kallas som sitter på baksidan...
Svar på tråden Har råkat ut för BEDRÄGERI på nätet!