• underverket 06

Hur länge sover era 1,5 åringar på dagen o mellan vilka tider?

Min son på 1,5 år sover oftast runt 1,5 timme på dagen, men ibland blir det bara en knapp timme o ibland kan han sove så länge som 2,5 timmar. Han vaknar runt 07.30- 08.30 o sover vid 13.00- 14.00. Sedan sover han ca 20.30- 21.00 på kvällen. Idag vaknade han vid 07.30 o sov mellan 12.00- 14.15. Vill få honom att somna tidigare på kvällen. Sover han för länge på dagen om man sover över 1.5 timme? Hur många timmar går det från att ert barn går upp tills dess att barnet sover på dagen o hur länge går det mellan det barnet vaknat o tills barnet sover på kvällen. Vill försöka ändra hans sovvanor men när han ibland vaknar runt 08.30 så är han inte trött förrän vid 13.30?

• Svar på tråden Hur länge sover era 1,5 åringar på dagen o mellan vilka tider?
  • TheMother

Min son somnar på kvällen mellan 20 och 21, sover sedan till ca 6-7 på morgonen.
    Sen brukar han somna ca 12 på dagen och sova mellan 1,5-nästan 3 timmar. Oftast blir det ca 2 timmar, men senaste tiden har det nog varit mer än så.

Det jag märkt är att ju längre han sover på dagen desto senare blir han trött på kvällen, eller så blir det att han somnar som vanligt och sen vaknar tidigare på morgonen följande dag.

Jag tror nog att eftersom din son sover så länge på morgonen så får du räkna med att han sover ganska sent på eftermiddagen. Tror nog du får välja mellan att han sover länge på förmiddagen eller att han lägger sig tidigare på kvällen, eftersom han ändå verkar sova ca 12 timmar per natt, längre sömn är nog omöjligt.

Mamma till Anton 080920
  • lo800

Min dotter är 15 månader och sover 1-1 1/2 timmar på dagen. Hon vaknar 6:30, sover igen ungefär från kl 12. Sen somnar hon igen vid 20:00. Jag försöker få henne att somna vid 19 istället men det funkar ytterst sällan. Jag kan knappast dra ner sovtiden på dagen mer. Hon behöver ju fortfarande den.

• Zaaandra

Det är samma här. Lägger dottern runt 20 men hon somnar oftast inte förän närmre 21. Och vaknar vanligtvis runt 8, allt från 7.30-8.30.
    Förut somnade hon lätt vid 12, men nu kan kl nästan bli 13 ibland :(
    Vill helst inte att hon sover efter 14 tiden.
    Hon sover sämre på dagen nu med, antingen bara en kortis på 30-40 mins, vaknar och gråter eller så kan hon sova länge, brukar väcka vid 14, så att hon ska va lite trött vid 20 tiden men verkar ibland som de ej spelar någon roll, hon somnar inte alltid tidigare fast hon bara sovit 40 mins på dagen.
    Men försöker hålla samma varje dag, inte sova länge än 14 i den mån de går.
    1,5 timmes sömn är väl lite lagom i denna ålder tror jag, sen är alla olika.
    Dottern har varit en riktig sömntuta förut, nu har de liksom vänt.
    Men som sagt, sovmorgon får vi så inte har jag nått att klaga över.
    Hon vaknar aldrig innan 7!

• underverket 06

Jag ska väl inte heller klaga. Sonen vaknar ytterst sällan före halv åtta. Nästan alltid runt eller efter kl åtta. Det som jag dock tycker är lite jobbigt är att sonen sällan somnar före kl 21.00 på kvällen. Jag jobbar nu och sambon är föräldarledig o jag är trött på kvällen o behöver gå o lägga mig runt 22.00, så mycket tid tillsammans för ju inte sambon o jag.

• Zaaandra
    underverket 06 skrev 2010-05-16 21:34:54 följande:
    Jag ska väl inte heller klaga. Sonen vaknar ytterst sällan före halv åtta. Nästan alltid runt eller efter kl åtta. Det som jag dock tycker är lite jobbigt är att sonen sällan somnar före kl 21.00 på kvällen. Jag jobbar nu och sambon är föräldarledig o jag är trött på kvällen o behöver gå o lägga mig runt 22.00, så mycket tid tillsammans för ju inte sambon o jag.
    Väck han tidigare på morgonen så kanske ni får bättre rutiner.
    Jag väcker dottern ibland, brukar dock ej behövas, men spec om min sambo jobbar dag och jag måste ta med henne för dagishämtning av storebror kl 14.
    Då vill jag att hon ska kunna sova vid 12 tiden för att hinna med sovandet innan vi måste ge oss av, därför kan jag då ibland väcka 7.30 eller så för att va på säkra sidan att hon ska somna i tid på dagen.
  • Esther09

Åh, va bra med en sån här tråd. Jag känner igen mig väldigt väl. Min tös somnar inte förräns 22 på kvällen. Helt omöjligt att få henne trött innan dess. Hon sover ca 1,5 timme på dagen, mellan 13-14,30. Det kanske är där jag måste skära ner... Hon vaknar inte förräns 08,30 på morgonen, men har då sovit hela nätter utan uppvak. Jobbigt det här. Jag och sambon får ju ingen egentid :(

• TheMother
    Esther09 skrev 2010-05-17 14:01:24 följande:
    Åh, va bra med en sån här tråd. Jag känner igen mig väldigt väl. Min tös somnar inte förräns 22 på kvällen. Helt omöjligt att få henne trött innan dess. Hon sover ca 1,5 timme på dagen, mellan 13-14,30. Det kanske är där jag måste skära ner... Hon vaknar inte förräns 08,30 på morgonen, men har då sovit hela nätter utan uppvak. Jobbigt det här. Jag och sambon får ju ingen egentid :(
    Om ni istället för att skära ner på dagssömnen väcker henne tidigare på morgonen, så kommer hon också att somna tidigare vid lunch och då även på kvällen = Ni får er egentid där.
    Mamma till Anton 080920
  • Lantani

Min son har nyss börjat sova 1 gång per dag, innan orkade han inte med att vara uppe hela förmiddagen.

Nu vaknar han runt 06-6,30
    Sover 12,20-14 ungefär
    Somnade 19-19,30 för natten.

• IdaVi

Min dotter är 19 månader och sover mellan 1-2 timmar om dagen. Oftast somnar hon runt lunchtid. På nätterna sover hon ungefär mellan 20-08, så vi är ganska lyckligt lottade

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • tidigare Rooibos
    Lantani skrev 2010-05-17 14:27:07 följande:
    Min son har nyss börjat sova 1 gång per dag, innan orkade han inte med att vara uppe hela förmiddagen.Nu vaknar han runt 06-6,30Sover 12,20-14 ungefärSomnade 19-19,30 för natten.
    Nästan exakt samma tider här! Enda skillnaden är att min lillkille oftast sover två timmar mitt på dagen. Han är nu 1 år och nästan 8 månader.
  • Esther09

Leahh: testade det idag. Hon vaknade 08.00 i morse, fick sova mellan 12-13, men somnade först nu 22,30. Det spelar ingen roll hur tidigt vi väcker henne eller hur lite hon får sova på dagen. Hon är superpigg på kvällarna och glad! Inget gnällig, bara full av energi...

• TheMother
    Esther09 skrev 2010-05-18 22:33:39 följande:
    Leahh: testade det idag. Hon vaknade 08.00 i morse, fick sova mellan 12-13, men somnade först nu 22,30. Det spelar ingen roll hur tidigt vi väcker henne eller hur lite hon får sova på dagen. Hon är superpigg på kvällarna och glad! Inget gnällig, bara full av energi...
    För att ändra om sovschemat för små barn behöver man vara konsekvent, tar ca 2 veckor för att få nya vanor.
    Mamma till Anton 080920
  • Zaaandra
    TheMother skrev 2010-05-18 22:35:49 följande:
    För att ändra om sovschemat för små barn behöver man vara konsekvent, tar ca 2 veckor för att få nya vanor.
    Det tror jag med. För dom dagarna dottern sovit under 1 timme på dagen har hon ändå inte somnat tidigare på kvällen. Men kör man på de flera dagar i streck så ger de säkerligen resultat.
  • TheMother
    Zaaandra skrev 2010-05-19 08:51:27 följande:
    Det tror jag med. För dom dagarna dottern sovit under 1 timme på dagen har hon ändå inte somnat tidigare på kvällen. Men kör man på de flera dagar i streck så ger de säkerligen resultat.
    Mmm, lyckades själv ändra sonens sovvanor förra sommaren. Visserligen vara han bara 10 månader då, men jag tror nog att man måste vara konsekvent på äldre barn med, för att få se reslutat.
    Iaf, var inte medvetet jag försökte ändra hans sovvanor, men var på semester och blev lite sena kvällar så när han vaknade på morgonen fick han komma över till mig och sambon i ca 1 timme. Han ammade fortfarande då så han nöjde sig bara han fick ligga och snutta lite då och somnade också om lite då. När vi efter den veckan kom hem så var vi fortfarande lite extra trötta så fortsatte att ta över honom till oss när han vaknade på morgonen då, och innan jag visste ordet av så började han sova 1 timme längre av sig själv (utan att vakna och komma över till oss).
    Mamma till Anton 080920
  • Zaaandra
    TheMother skrev 2010-05-19 22:05:25 följande:
    Mmm, lyckades själv ändra sonens sovvanor förra sommaren. Visserligen vara han bara 10 månader då, men jag tror nog att man måste vara konsekvent på äldre barn med, för att få se reslutat.Iaf, var inte medvetet jag försökte ändra hans sovvanor, men var på semester och blev lite sena kvällar så när han vaknade på morgonen fick han komma över till mig och sambon i ca 1 timme. Han ammade fortfarande då så han nöjde sig bara han fick ligga och snutta lite då och somnade också om lite då. När vi efter den veckan kom hem så var vi fortfarande lite extra trötta så fortsatte att ta över honom till oss när han vaknade på morgonen då, och innan jag visste ordet av så började han sova 1 timme längre av sig själv (utan att vakna och komma över till oss).
    Okej, skönt med lite sovmorgon ju :)

Som sagt dottern brukar sova till ca 8 så de är skönt.
    Igår somnade hon aldrig på dagen, andra gången nu.
    Hon låg i 1,5 timme och pratde och styrde, gav upp till slut när kl
    blev ca 13.45. Somnar hon 14 och sover till 15 så kommer hon inte somna
    förän tidigast 21! Vad ska man göra?
    Nu har hon legat i sängen i 1 tim, har ej somnat ännu.
    Känns som om de är för tidigt att ta bort vilan, eller?
    Igår somnade hon lätt som en plätt 19.30 och sov till 8 imorse.
    Var inte särskilt trött eller gnällig under dagen. Men är det verkligen sunt
    att sluta sova på dagen redan? Hon är 16½ mån.
    Somnar hon vid 13 så väcker vi vid 14.
    Men när kl blir efter 13.30 och hon inte somnat så blir de allt för sent.
    Så svårt!
Svar på tråden Hur länge sover era 1,5 åringar på dagen o mellan vilka tider?