• Impega

Länsförsäkringar bankkort, bara krångel.....

Har länsförsäkringar som bank och använder deras betalkort. Loggar in lite då och då för att kolla hur mycket pengar som finns kvar att handla för. Beloppet ändras hela tiden. Summor läggs till och dras ifrån. Ena gången man loggar in så är ett köp registrerat och när man sen loggar in dagen efter så finns inte köpet registrerat och man har helt plötsligt mer pengar på kortet än dagen innan.

O vips så ligger man helt plötsligt minus på kortet, för att nån dag senare ligga plus igen.
    Gör ju det hela liiiite svårt att hålla koll på vad man egentligen har på kontot.
    Fler än jag som märkt av detta?
  • Svar på tråden Länsförsäkringar bankkort, bara krångel.....
  • Joual

Vi bytte till Länsförsäkringar för snart ett år sedan, i samband med att vi köpte hus. Vi fick jättebra lånevillkor där, så vi flyttade alla våra affärer dit. 

Vi är nöjda med allt utom just deras korthantering. Precis som du skriver är uppdateringen av kontostatusen ganska sen (när det gäller bankkort). Har du ett kreditkort kan du dessutom inte välja att dela upp betalningen på två eller fler månader om du t ex köpt en dyr resa. 
    Därför har vi kvar våra gamla Swedbankkort, men är precis på väg att byta. Vi tänkte koppla ett VISA till våra Coop-kort. Då slipper man dessutom ett extra kort i börsen. Att bankkorten uppdateras långsamt får man nog leva med än så länge. 
  • Impega
    Joual skrev 2010-05-16 20:05:09 följande:
    Vi bytte till Länsförsäkringar för snart ett år sedan, i samband med att vi köpte hus. Vi fick jättebra lånevillkor där, så vi flyttade alla våra affärer dit.  Vi är nöjda med allt utom just deras korthantering. Precis som du skriver är uppdateringen av kontostatusen ganska sen (när det gäller bankkort). Har du ett kreditkort kan du dessutom inte välja att dela upp betalningen på två eller fler månader om du t ex köpt en dyr resa.  Därför har vi kvar våra gamla Swedbankkort, men är precis på väg att byta. Vi tänkte koppla ett VISA till våra Coop-kort. Då slipper man dessutom ett extra kort i börsen. Att bankkorten uppdateras långsamt får man nog leva med än så länge. 
    Är ju inte bara det att korten uppdateras långsamt. Hos länsförsäkringar kan ju köp vara registrerade för att sen helt plötsligt vara borta.
  • Joual
    Impega skrev 2010-05-16 21:06:42 följande:
    Är ju inte bara det att korten uppdateras långsamt. Hos länsförsäkringar kan ju köp vara registrerade för att sen helt plötsligt vara borta.
    Det har aldrig hänt oss, såvitt jag kan minnas. Har du kollat med banken vad de säger om saken?
  • Impega
    Joual skrev 2010-05-17 10:39:57 följande:
    Det har aldrig hänt oss, såvitt jag kan minnas. Har du kollat med banken vad de säger om saken?
    Nej har inte hört med dom än. Var och handlade i torsdags, då drog de beloppet direkt från kontot. Kollade sedan kontoutdraget på internetbanken och beloppet var då draget. Sen igår så var helt plötsligt beloppet inte draget längre. 
    Är samma sak varenda gång de gör nån uppdatering.
    Sist de gjorde uppdatering så blev det helt plötsligt minus på mitt konto och jag fick betala en övertrasseringsavgift på 100 kr. O så vips så var det helt plötsligt plus igen. Fick visserligen tillbaka avgiften men inte förrän jag påpekat det. 
    Känns inte sådär jätte tryggt när man ändå försöker hålla koll på saldot men saldot inte stämmer.
  • Gladskit

Vi har visserligen inte Länsförsäkringar som bank, men funderade på att byta till Coop VISA för ett tag sen. Men vi ångrade oss eftersom det kortet inte är knutet till någon bank. Antingen måste du själv sätta in pengar på kortet eller så handlar du på kredit och det gillade inte vi.

• Länsförsäkringar

Hej!
    Vad tråkigt att du tycker att det känns rörigt med informationen på ditt kortkonto. Eftersom vi har valt att visa alla transaktioner du gör med ditt betalkort innebär det att ditt saldo uppdateras så fort exempelvis en butik skickar en preliminär förfrågan om att dra ett belopp från ditt konto. Den preliminära förfrågan försvinner efter fyra dagar. När sedan köpet är genomfört ska butiken skicka en definitiv bekräftelse. Är butiken sen med att bekräfta ditt köp kan det uppstå ett mellanläge och då ser det ut som om ditt saldo varierar.

Hur man presenterar de transaktioner som görs på kort varierar mellan olika banker och vi har valt att visa allt du använder kortet till. På så sätt kan du snabbt reagera och höra av dig om någon transaktion är felaktig.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller om du vill att vi tillsammans ska titta på varför ditt saldo ser ut som det gör.

Med vänlig hälsning

Per-Olof Skarstedt
    Länsförsäkringar
    08-588 42252

• Impega
    Länsförsäkringar skrev 2010-05-19 13:52:35 följande:
    Hej! Vad tråkigt att du tycker att det känns rörigt med informationen på ditt kortkonto. Eftersom vi har valt att visa alla transaktioner du gör med ditt betalkort innebär det att ditt saldo uppdateras så fort exempelvis en butik skickar en preliminär förfrågan om att dra ett belopp från ditt konto. Den preliminära förfrågan försvinner efter fyra dagar. När sedan köpet är genomfört ska butiken skicka en definitiv bekräftelse. Är butiken sen med att bekräfta ditt köp kan det uppstå ett mellanläge och då ser det ut som om ditt saldo varierar.   Hur man presenterar de transaktioner som görs på kort varierar mellan olika banker och vi har valt att visa allt du använder kortet till. På så sätt kan du snabbt reagera och höra av dig om någon transaktion är felaktig. Hör gärna av dig om du har fler frågor eller om du vill att vi tillsammans ska titta på varför ditt saldo ser ut som det gör. Med vänlig hälsning Per-Olof Skarstedt Länsförsäkringar 08-588 42252
    Grejen är att jag använde kortet förra torsdan, storhandlade och lite annat. Pengarna drogs direkt från konto och allt var frid och fröjd. Sen hade Ni nån uppdatering på banken i helgen och i måndags så loggade jag in o kollade mitt saldo. Såg att jag hade över 1500 kr kvar på kontot så jag använde ytterligare 500 kr när jag handlade. Kom sen hem från affären. Loggade in igen och såg att det jag handlade för var draget från kontot.
    Kollade då igenom hela transaktionslistan och såg att storhandlingsbeloppet från torsdagen saknades och några små transaktioner. 
    Loggade sen in igår och då låg jag plötsligt över 300 kr minus och helt plötsligt fanns då dessa transaktioner som tidigare saknades. Loggade in några timmar senare för att visa maken och då låg jag plötsligt över 500 kr minus. Saldot har under helgen, måndagen och tisdagen ändrats ett flertal ggr fram och tillbaka.
    Vilket leder till att jag, trots ständig koll på kontot, åker på att betala en övertrasseringsavgift. Detta är heller inte första gången detta sker och jag har under många år tidigare använt mig av Swedbank och deras internetbank och aldrig råkat ut för det här.
  • Gladskit
    Impega skrev 2010-05-19 15:07:40 följande:
    Grejen är att jag använde kortet förra torsdan, storhandlade och lite annat. Pengarna drogs direkt från konto och allt var frid och fröjd. Sen hade Ni nån uppdatering på banken i helgen och i måndags så loggade jag in o kollade mitt saldo. Såg att jag hade över 1500 kr kvar på kontot så jag använde ytterligare 500 kr när jag handlade. Kom sen hem från affären. Loggade in igen och såg att det jag handlade för var draget från kontot. Kollade då igenom hela transaktionslistan och såg att storhandlingsbeloppet från torsdagen saknades och några små transaktioner.  Loggade sen in igår och då låg jag plötsligt över 300 kr minus och helt plötsligt fanns då dessa transaktioner som tidigare saknades. Loggade in några timmar senare för att visa maken och då låg jag plötsligt över 500 kr minus. Saldot har under helgen, måndagen och tisdagen ändrats ett flertal ggr fram och tillbaka. Vilket leder till att jag, trots ständig koll på kontot, åker på att betala en övertrasseringsavgift. Detta är heller inte första gången detta sker och jag har under många år tidigare använt mig av Swedbank och deras internetbank och aldrig råkat ut för det här.
    Jag har Nordea och har heller aldrig råkat ut för det som du beskriver.
  • Impega

Nej. Har iallafall varit i kontakt med länsförsäkringar nu och de tar inget ansvar alls i det som hänt utan skyller på oss, att vi borde ha bättre koll på kontosaldot. Trodde iofs det var det vi hade genom att ständigt logga in o kolla saldot men tydligen räcker inte det.

Får väl ta fram det gamla hederliga lilla noteringshäftet tills bankbytet är avklarat.
  • Impega

Kan också tillägga att förra uppdateringen Länsförsäkringars bank hade så helt plötsligt hade både maken och jag 300 kr + på våra konton. Vi vågade dock ej röra dessa pengar och tur var väl det för nån dag senare så hade dessa 300 kr dragits bort igen.

Svar på tråden Länsförsäkringar bankkort, bara krångel.....