• Impega

Länsförsäkringar bankkort, bara krångel.....

Har länsförsäkringar som bank och använder deras betalkort. Loggar in lite då och då för att kolla hur mycket pengar som finns kvar att handla för. Beloppet ändras hela tiden. Summor läggs till och dras ifrån. Ena gången man loggar in så är ett köp registrerat och när man sen loggar in dagen efter så finns inte köpet registrerat och man har helt plötsligt mer pengar på kortet än dagen innan.

O vips så ligger man helt plötsligt minus på kortet, för att nån dag senare ligga plus igen.
    Gör ju det hela liiiite svårt att hålla koll på vad man egentligen har på kontot.
    Fler än jag som märkt av detta?
  • Svar på tråden Länsförsäkringar bankkort, bara krångel.....
  • Gladskit
    Impega skrev 2010-05-20 10:09:20 följande:
    Nej. Har iallafall varit i kontakt med länsförsäkringar nu och de tar inget ansvar alls i det som hänt utan skyller på oss, att vi borde ha bättre koll på kontosaldot. Trodde iofs det var det vi hade genom att ständigt logga in o kolla saldot men tydligen räcker inte det. Får väl ta fram det gamla hederliga lilla noteringshäftet tills bankbytet är avklarat.
    Gud vad jobbigt, jag skulle definitivt också bytt bank!
  • Edalia
    Impega skrev 2010-05-20 10:09:20 följande:
    Nej. Har iallafall varit i kontakt med länsförsäkringar nu och de tar inget ansvar alls i det som hänt utan skyller på oss, att vi borde ha bättre koll på kontosaldot. Trodde iofs det var det vi hade genom att ständigt logga in o kolla saldot men tydligen räcker inte det. Får väl ta fram det gamla hederliga lilla noteringshäftet tills bankbytet är avklarat.
    JAg har swedbank och har precis samma problem, även swedbank tar inget ansvar , nu betalar jag räkningarna, tar ut resten och handlar kontant.

Väldigt frustrerande o behöva betala en avgift också
  • Impega
    Edalia skrev 2010-05-20 10:26:52 följande:
    JAg har swedbank och har precis samma problem, även swedbank tar inget ansvar , nu betalar jag räkningarna, tar ut resten och handlar kontant. Väldigt frustrerande o behöva betala en avgift också
    Oki, då blir det inte swedbank vi byter till.
  • Joual

Det man kanske kan göra (har inte kollat om det är möjligt hos LF) är att koppla en kredit på några tusenlappar till kontot. Skulle det strula med saldot så finns det en säkerhetsmariginal i och med krediten. Men jag är fullt medveten om att alla inte vill ha kredit på privakontot. Jag har det inte själv.

Det är tråkigt att Länsförsäkringar har så strulig korthantering, både när det gäller bankkort och kreditkort. Jag är för övrigt väldigt nöjd med deras tjänster, men kortstrulet talar inte till deras fördel om det någon gång i framtiden står och väger mellan LF och någon annan bank.

• Impega
    Joual skrev 2010-05-20 10:54:06 följande:
    Det man kanske kan göra (har inte kollat om det är möjligt hos LF) är att koppla en kredit på några tusenlappar till kontot. Skulle det strula med saldot så finns det en säkerhetsmariginal i och med krediten. Men jag är fullt medveten om att alla inte vill ha kredit på privakontot. Jag har det inte själv. Det är tråkigt att Länsförsäkringar har så strulig korthantering, både när det gäller bankkort och kreditkort. Jag är för övrigt väldigt nöjd med deras tjänster, men kortstrulet talar inte till deras fördel om det någon gång i framtiden står och väger mellan LF och någon annan bank.
    Eftersom kontot så ofta är övertrasserat så får vi ingen kontokredit. O jag kan ärligt säga att vi ALDRIG medvetet övertrasserat konto utan detta har endast hänt vid dessa tillfällen.
  • Joual
    Impega skrev 2010-05-20 10:58:56 följande:
    Eftersom kontot så ofta är övertrasserat så får vi ingen kontokredit. O jag kan ärligt säga att vi ALDRIG medvetet övertrasserat konto utan detta har endast hänt vid dessa tillfällen.
    Dålig stil av LF. Byt bank!

Jag har själv gjort slag i planerna om att ansöka om ett VISA kopplat till mitt Coop-kort. Det är ju nämligen ett riktigt kreditkort, vilket LF's kort inte är.

Ett exempel: om jag vill boka en charterresa för 15.000 kr så kan jag inte välja att betala 5000 kr i tre månader. Nejdå. Jag MÅSTE betala allt på en gång. Så funkar inte vanliga kreditkort. Så vi bojkottar LF's så kallade kreditkort.

(Innan någon svimmar kan jag säga att vi aldrig skulle boka en resa som vi inte har råd med, men det är mer praktiskt att dela upp betalningen på tre månaders löpande kostnader än att plocka den från sparkontot. Det vill vi bara röra i nödfall).
  • Impega

Nu är länsförsäkringar igång igen. Maken och jag har ett gemensamt konto där vi sätter in alla våra pengar så plockar vi därifrån när vi ska handla osv...

Nu är jag på väg till affären för att storhandla. Finns ingenting hemma. Inte ens mjölk och bröd.

Loggar in på banken för att föra över pengarna och ingenting fungerar. Nä de har valt att göra nån jäkla uppdatering igen. Mitt på dan, o inget meddelande har de kunnat skicka ut om detta.

Blir till att ringa mamma o låna pengar. Kul.....  

• Lizzyy

Hej

Vi uppelver EXAKT samma sak som ni med LF. BARA strul, därför har vi bytt till Sparbanken Skaraborg, och inget strul ännu. Känns SÅ bra

LF kan slänga sig i väggen !!!!!

• Impega

Ja jag håller på o försöka byta bank jag också. Tyvärr har vi bundna huslån på LF dom får stå kvar men jag kommer ändra så jag får in lön på en annan bank och använda deras kontokort istället.

• Fikabröds Kungen

Kan varmt rekomendera SEB dom är absolute inte billigast men av den erfarenhet jag har så har dom klart bästa servicen.

Kan berätta en sak som hände när jag var och jobba i norrlands inland. Glömde då plånboken kvar på hotellet märker det när jag kommer till nästa hotell,ringer min bank man för att se om det finns något kontor på orten jag befann mig vilket det inte gjorde så då var han så snäll att han tog ut pengar från mitt konto gick över till kassa service som fick ringa över pengarna så på loppet av en kvart så hade jag fått tillgång till mina pengar igen.
    De är service i mina ögon i alla fall. =)

• Impega

Nu har det hänt igen. Loggade in imorse för att kolla saldot på mitt kort. Hade 753 kr på kontot. Kollade så alla betalningar var bokförda och dragna och allt stämde. Förde då över 800 kr eftersom jag skulle tanka bilen och handla och jag ville vara säker på att pengarna skulle räcka.

Tankade sen för 601 kr och handlade för lite över 100 kr. Kom nyss på att jag glömt en sak och åkte till affären och skulle handla. I kassan fick jag beskedet "köp medges ej". Lagom pinsamt.

Bara att åka hem och kolla saldot igen och nu helt plötsligt så hade jag bara 58 kr kvar på kontot.

Hur fasen kan det bli så?

Var ligger egentligen problemet?

Ska man behöva ta fram det lilla nothäftet och föra in allt för hand för att kunna vara säker på att saldot stämmer? 

• linslus80

Jag har flera tjänster hos Länsförsäkringar och är väldigt nöjd med hur allt fungerar. Tråkigt att det strulat för en del av er...

• Maggis

Vi har hela vår ekonomi hos LF sedan 7 år tillbaka och har aldrig varit med om det du beskriver, ts. Låter ju skitjobbigt.

//Maggis
  • Impega

Oki, ni som har er ekonomi där, betalar ni mycket med kort?

I övrigt funkar allt ganska bra. Vår handläggare är dock lite "glömsk" ringer oftast inte tillbaka när h*n ska så man får tjata lite men det är ju bara mänskligt.

Nåt som jag också tycker är lite konstigt är att de inte har e-faktura på sina låneavier. Är ju ändå en bank och de borde ha lite mer miljötänkande. 

• Maggis
    Impega skrev 2010-06-10 08:10:13 följande:

I övrigt funkar allt ganska bra. Vår handläggare är dock lite "glömsk" ringer oftast inte tillbaka när h*n ska så man får tjata lite men det är ju bara mänskligt.

Nåt som jag också tycker är lite konstigt är att de inte har e-faktura på sina låneavier. Är ju ändå en bank och de borde ha lite mer miljötänkande. 
    Betalar så gott som bara med kort.
    //Maggis
  • Joual
    Impega skrev 2010-06-10 08:10:13 följande:

Har de inte e-faktura? Det låter märkligt. Vi har iofs autogiro på våra lån, men om man kan erbjuda autogiro brukar man ju också kunna erbjuda e-faktura...
  • Impega

Autogiro har vi oxå blivit erbjudna. Är ju två helt skilda system o LF använder sig inte av efaktura. Tyvärr .

• Anonym2k16

Händer samma sak med, mig, päronen byter från swed till läns och med sweds så tog dom ofatast min trans på en gång eller reserverade mina summor. Kollade LF appen i går 204 kr på kontot, 30 kr transaktion reserverad, loggar in nu i morse och så BAM -90 kr och sedan kollar jag min transaktioner och räknar ute att jag borde ha minst 64kr kvar på kontot. Hoppas man kan övertala att byta tillbacka till swed

• Cadencee

Haft Länsförsäkringar i 2 år och aldrig haft några problem. Vi har allt Hos dom, lån, försäkringar och konton. Saldot stämmer hela tiden för oss. Någon enstaka gång har det vart lite sent med uppdatering av ett köp men inget som vart irriterande på något vis. Har båda två verkligen superkoll på det kontot eller handlar det om att ni kanske använder kontot på olika håll och det är därav de felar?

Svar på tråden Länsförsäkringar bankkort, bara krångel.....