Anna o Leia skrev 2010-05-18 19:36:05 följande:
Jag tycker inte om tanken att "äga" en hund. Vi har en hund hemma som vi har tagit hand om eftersom förra "ägarna" tänkte avliva honom. Vi har gett honom det liv han förtjänar. Jag tycker att det är så äckligt att folk kan behandla sina djur hur som helst och inte få något direkt straff för det..(ofta bara en varning eller böter) Nä.. ge djuren lite rättigheter för f**n. Ska man ha dom som husdjur ska dom bli behandlade med respekt. Och sen är det ju inte sååå längesen som människor faktiskt blev ägda, alla minns väl slavarna..? Och för att inte tala om vilken sorts "rättighet" svarta människor hade förr.. Det var ju helt otänkbart på den tiden att svarta skulle ha lika mycket rätt som vita.. Vi kom ju över det tramset, så varför inte komma över det här med att djur inte ska ha några rättigheter för att dom "bara" är djur. Människor borde ta ett kliv längre och ge djur mer rättigheter än dom har.
Anledningen att man inte får hålla människor som slavar är att de har rätt till självbestämmande, det har inte din hund (och kommer troligtvis aldrig att få det heller)
Din hund är inte fri. Om han "förtjänar" frihet eller inte kan jag inte uttala mig om, men uppenbarligen har du gjort bedömningen att den inte gör det, hunden i fråga har ingen talan i sådant som avser dennes eget liv.
Ett steg i rätt riktning skulle vara att människor som påstår sig vara "djurvänner" och som hävdar att de "behandlar djuren med respekt" gav fan i att ha husdjur!