• Bradbury

Känselbortfall/Domningar?

Hej! 

Undrar om det finns någon som känner igen det jag upplever? 
    Är i vecka 17+4 och har sedan några dagar tillbaka upplevt ett slags känselbortfall/domning i vänster lår. Det sträcker sig från höften och ner längs sidan och en bit upp på mitten av låret ner mot knät. När jag är ute och går upplever jag ibland att det liksom känns som ilningar av kyla ner längs med benet. Jag har inte ont i ryggen, så det är inte det som spökar. 
    Jag känner när jag tar på benet och jag känner smärta och kyla, men det är som om huden liksom är lite bortdomnad, som huden på ett ärr eller huden då benet somnat. 
    Får väl ta och maila min BM och höra med henne i morgon men jag tänkte ändå kolla med alla kloka FL:are om det är någon som upplevt något liknande eller har någon aning om vad det kan vara?

• Svar på tråden Känselbortfall/Domningar?
  • Amazina

Du har nog klämt en nerv. De sensoriska spinalnerverna som går ut från varje kota täcker var sitt område, som kallas för dermatom. Genom att kontrollera exakt var ditt känselbortfall sitter kan man ta reda på var kotan har hamnat på sniskan. sv.wikipedia.org/wiki/Dermatom

Det är vanligt under graviditeten eftersom alla stöttande vävnader luckras upp och man samtidigt belastar med en tung mage. Du ska dock kola upp det så snart som möjligt, så du inte skadar nerven permanent och får mer besvär. Gå till din gynekolog så kan hon remittera dig till sjukgymnast eller kiropraktor.

• Bradbury

Låter klokt! Ska maila min BM direkt så hon hör av sig imorgon. Tack så mycket. Det gör inte ont eller så men det är lite läskigt! Och som sagt, man vill ju inte att det blir värre! 

• Bradbury

Nu har jag mailat min BM så får vi se vad hon säger. Jag ska försöka ta mig iväg och träna lite i morgon med så får vi se om det hjälper med lite ökad blodcirkulation och muskelarbete. Har försökt massera men jag tyckte inte att det hjälpte. Det är alltid lite läbbigt när nerver är inblandade tycker jag!  

• Cincy

Kolla upp Meralgia Parasthetica
    Ger känselbortfall och även smärta (i mitt fall kändes det som lava på utsidan av låret) på utsidan av lår. Kan man få av graviditet. Är en nerv i ljumsken som blir klämd pga graviditeten.
    Jag som jobbar som sjukgymnast och bara står och går (det som triggar smärtan) fick vara sjukskriven från v 18 och graviditeten ut.

• Cincy

Kan säga med att smärtan försvann så fort lillgrabben kom ut, men känseln är inte helt tillbaka än och det är nu 4 månader sedan jag fick honom. Men med ett tryck mot nerven i så många månader så får man räkna med att det tar tid at återhämta sig helt.
    Men nu kan jag iallafall gå igen, vilket jag inte kunde mer än 10 minuter innan jag vek mig av smärta under hela tiden jag var gravid.

• Cincy

Om du får ont när du rör dig bör du ta det lugnt med träningen samt inte stretcha höftböjaren! Det kommer öka dina besvär istället!

Svar på tråden Känselbortfall/Domningar?