Koppla ur airbag i Volvo V70...
...går det? Jag har för mig att jag såg på Babyboom att det var lätt men hur är det med det egentligen? Jag vill ha bebisen i framsätet.
...går det? Jag har för mig att jag såg på Babyboom att det var lätt men hur är det med det egentligen? Jag vill ha bebisen i framsätet.
Ja jag är själv i dessa tankar. Det är klart att det går att kopplar ur den. en del verkstäder gör det inte för att det inte är 100% säkert.
Jag har bestämt mig för att inte koppla ur min. Barnet får åka i bak, dessutom är det jätte dyrt att koppla ur airbagen.
Många säger att det är säkert om en aktoriserad verkstad gör det men om man inte tar ur sprängladdningen så vet det katten, jag tänker inte chansa.
millou
Jag har för mig att Volvo plockar ur hela laddningspaketet och sätter in en tom atrapp. Den stängs alltså inte bara av. Dock kostar det att få det gjort samt att man kanske vill sätta tillbaka den igen sen.
Jag som hade för mig att man kunde göra det själv med en knapp i handskfacket. Har jag drömt det tro?
Nej då en del bilar har en sån knapp, men som sagt så är det inte att lita på, sprängdegen sitter kvar.
Du måste nog lämna in den på en volvoverkstad för att få den urkopplad.
Jag skulle nog inte våga göra det trots allt...
Läste om en kille som hade gjort det. Han hade precis lämnat av sitt barn på dagis och börjat köra därifrån när airbagen utlöste sig utan anledning och barnstolen bara blev flisor.
Kan ju ha varit den enda det hänt för men jag blev livrädd ändå.
Kramar
Den frågan har varit uppe ett par gånger, alltid lika intressant att höra hur folk tänker göra.
Vi ska koppla ur airbagen, det kan man göra med nyckel i vår bil, och till skillnad från många andra på FL så litar jag på att elektroniken fungerar.
Om du kopplar ur airbagen på verkstad, kolla att försäkringen fortfarande gäller. På vissa bilmärken förverkas garantin om man kopplar ur airbagen... bl a för att hela säkerhetssystemet då blir instabilt.
Det finns en hel del länkar på nätet t ex NTF om du vill läsa på mera.
När vi köpte vår Volvo så beställde vi en sådan med on off nyclecl på airbagen. Den fungerar superbra.
MIn sambo är bilmekaniker och vi disskuterade det där med airbag och barn i framsätet häromkvällen.
I våran nya bil kommer han att TA BORT hela paketet, när det blir dags för en liten, och sätta dit ett motstånd så att Airbaglampan inte börjar lysa.
Det är ytterst ovanligt att det löser ut men man kan ha den oturen att en liten flisa kommer åt sprängsatsen vid en olycka. (saker brukar flisa sig och gå sönder vid krock).
Onödigt att veta kanske men eftersom airbagen kan sprängas av sig själv får man inte förvara dom utan måste sprängas efter uttagandet.
Tilläggas ska att min sambo inte är nojjig av sig annars och han kopplar ALDRIG ur en airbag åt en kund, då får de åka nånannanstans. Antingen ska den bort eller så får det vara!
När vi köpte vår V70 Blackline så sa de att volvo är familjebilar och inte har airbag vid passagerarsidan fram därför att man utgår från att det är en familj som köper bilen.
Och mycket riktigt...vår V70 har endast airbag på förarsidan.