Vad vägde era tvillingar i vecka 18
Vad vägde era tvillingar i vecka 18?
Vad vägde era tvillingar i vecka 18?
Kommer inte ihåg exakt men det var väl något liknande. Mina växte bra ända till vecka 34 då kurvan planade ut. Dom vägde då ca 2200 och 2700 och när dom föddes i vecka 38+2 vägde dom 2699 och 3178. Tror inte du behöver vara orolig, dom har stenkoll på tvillinggraviditeter och dom flesta växer precis som dom ska och föds ganska normalstora mellan vecka 38 och 40. Lycka till med tvillingarna!
Tack :)
oj, det var länge, jag hade ul i vecka 24 också och bm där emellan...
i mitt landsting (dalarna) så var det obligatoriskt med ul-kontroll var tredje/fjärde vecka. Efter ul två (v24) så var det jättenoga för då diffade mina tvillingar ca 20 % i vikt och det är precis på gränsen för vad som är normalt. Du ska väl till barnmorskan där emellan i alla fall? För h*n mäter ju magmåttet och det är ju också en indikation på hur tillväxten är.
Vet ni vad det är för kön och om det är tvåäggs eller enäggs. Den tvillinggraviditet som är mest "svår" är när fostren delar hinnsäck och du brukar man få gå på väldigt täta kontroller. Vad sa dom till er?
Dom sa att vi skulle komma tillbaka i vecka 28 alltså 4 veckor innan ultraljudet som man vanligtvis gör i vecka 32 med bara ett barn i magen. Men jag tycker de verkar långt hopp emellan. Jag vill verkligen göra ett till minst därimellan. Konstigt att de kan skilja så mkt mellan län..
Här gör man bara ett ul om man bara väntar ett barn och det är mellan vecka 18 och 20. Du får fråga bm hur det kan skilja så mycket landsting emellan. Du får säkert göra ett då i v. 28 för att mäta tillväxten och kolla navelsträngsflödet och sen blir det säkert fler besök efter det. Lycka till!
De borde ju va ganska viktigt och kolla så att båda tvillingarna får det de behöver. De e ju ett ganska stort hopp mellan de två ultraljuden, mkt kan väl hända. Som med dina då de skiljde 20% på bara några veckor.
Spännande! Det är ju lite speciellt att vänta tvillingar. skriv gärna igen och berätta hur det går. (kom ihåg att jag kände mig lite ensam ibland eftersom ALLA andra väntade ett barn och jag hade ingen att dela erfarenheter och tankar med)