• Anonym

Borde inte någon ha kontaktat mig???

Jag vet att jag har en son som är född April 2003 som bor i Skåne någon stans... Hans mamma och jag hade ett strul 2002 och jag sa att jag inte ville behålla barnet men hon behöll det ändå...

Jag skrev sen på faderksaps papper och gjorde även blodprov för att se så det verkligen var mitt barn...

Jag har hela tiden betalt in underhåll till försäkringskassan så hon har fått sina pengar... Nu i februari så fick jag papper där det stod..

Du ska nu inte betala mer pengar för xxx som är född april 2003 för mamman xxx inte vårdnaden om xxx längre...

Men greje är den eftersom dom har på papper att jag är pappan skulle inte någon kontakta mig då för att fråga om jag ville ha hand om min son...???

Mamman bor nu i stockholm med en annan har jag sett på internetet på en sida, men jag har ingen aning alls vart min son är...

• Svar på tråden Borde inte någon ha kontaktat mig???
  • LyckligtSlut
    Anonym (??) skrev 2010-05-17 11:22:10 följande:
    De har inte hört av sig till dig, troligtvis beroende på att det finns någon annan person i barnets närhet som barnet känner och är trygg med som tagit hand om barnet. Eller så är det en tillfällig lösning och de vill att barnet ska ha kontinuerligt umgänge med mamman och det skulle försvåras om han lämnades till dig 30 mil bort. Om du är genuint intresserad av barnet så hade du väl hört av dig lite tidigare ?  Om du har barnets personnummer så kan du ringa skatteverket och fråga var barnet är folkbokfört någonstans. Det är ju den enkla, anonyma vägen. Den svåra vägen är väl att kontakta socialtjänsten i barnets hemkommun, eller fd hemkommun, om nu mamman inte vill hjälpa till.
    Mm, visst håller jag med om att det är konstigt att inte ha kontakt med sitt barn under flera år, men samtidigt så, har man inte adopterat så trodde iaf jag att man ska kunna välja själv om man vill göra det eller inte.

Är det en tillfällig lösning så borde han ju ändå betala för barnet som förr? Även om man inte har vårdnaden så kan det ju vara viktigt för en att veta om ens barn har en bra vårdnadshavare, lever, är frisk osv.

Men tipsen är bra. Låter ju väldigt konstigt att det ska vara svårt att få info om detta.
  • Anonym

Jag har barnets personnr... Kan man ringa som anonym och kolla vart han bor och vem som har vårdnaden för han?

• Nalliwer
    Anonym skrev 2010-05-17 12:28:04 följande:
    Jag har barnets personnr... Kan man ringa som anonym och kolla vart han bor och vem som har vårdnaden för han?
    Du kan få folkbokföringsuppgifter via skatteverkets folkbokföring. Bara att ringa och fråga
    Snacket ovan om att grabben skulle vara bortadopterad kan du glömma. Går inte att adoptera någon utan faderns godkännande.

Tycker det hela är väldigt konstigt Det enda spontana jag kan komma att tänka på är att barnet är tvångsomhändertaget av soc. Hur som helst så tycker jag du ska ta reda på vad som händer. Ta först reda på var han är skriven och kontakta sen kommunens socialtjänst där så hjälper dom dig vidare.
  • Anonym
    Nalliwer skrev 2010-05-17 12:57:48 följande:
    Du kan få folkbokföringsuppgifter via skatteverkets folkbokföring. Bara att ringa och fråga Snacket ovan om att grabben skulle vara bortadopterad kan du glömma. Går inte att adoptera någon utan faderns godkännande. Tycker det hela är väldigt konstigt Det enda spontana jag kan komma att tänka på är att barnet är tvångsomhändertaget av soc. Hur som helst så tycker jag du ska ta reda på vad som händer. Ta först reda på var han är skriven och kontakta sen kommunens socialtjänst där så hjälper dom dig vidare.
    Men kan jag ringa till skatteverket här där jag bor... och få papper på han?

Kan man kanske göra detta genom internet?

Men om han är tvångsomhändertaget...? Skulle inte soc ringa eller kontakta mig då eftersom det finns skrivet att jag är pappa?
  • Anonym

Man kan beställa genom internet... Men vad är det jag ska beställa???

Personbevis - Faderskap
    Personbevis - Familjebevis
    Utdrag om folkbokföringsuppgifter

• Neelah

Om din son har blivit omhändertagen så har han ju på något sätt farit illa hos mamman och om du är redo att ta ditt ansvar som pappa (utöver det ekonomiska) så kanske det kan vara en bra lösning för pojken även om han inte känner dig. Kontakta skatteverket och ta reda på var han finns. Kontakta sedan de sociala myndigheterna i den kommun han finns och förklara hur det ligger till. Att du inte var redo att vara pappa när han föddes innebär ju inte automatiskt att du skulle vara en dålig pappa idag och om du har skrivit på faderskapspapper så har du rätt att träffa din son även om du inte har vårdnad om honom.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Nalliwer
    Anonym skrev 2010-05-17 13:03:45 följande:
    Men kan jag ringa till skatteverket här där jag bor... och få papper på han? Kan man kanske göra detta genom internet? Men om han är tvångsomhändertaget...? Skulle inte soc ringa eller kontakta mig då eftersom det finns skrivet att jag är pappa?
    Ring skatteverkets växel så lotsar dom dig rätt 0771-778 778
    Bara att säga att du vill ha folkbokföringsuppgifterna för en person så kopplar dom dig. Har du personnummer kan du nog hitta han på ratsit eller dyl. med. Dock är dom ju inte lika uppdaterade som folkbokföringen.

Vid ett omhändertagande är det inte säkert att du kontaktas om du har skrivit över vårdnaden på mamman. 
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2010-05-17 13:10:04 följande:
    Man kan beställa genom internet... Men vad är det jag ska beställa??? Personbevis - Faderskap Personbevis - Familjebevis Utdrag om folkbokföringsuppgifter
    Du ska ringa och prata med en riktig människa och fråga var personen med pnr xxxxxx är skriven någonstans och om de ser vem som är vårdnadshavare.
  • Anonym

Tappade bort sidan där man kunde beställa... någon som vet vart man kan beställa detta genom internet

• Kazeer
    Anonym skrev 2010-05-17 13:10:04 följande:
    Man kan beställa genom internet... Men vad är det jag ska beställa??? Personbevis - FaderskapPersonbevis - FamiljebevisUtdrag om folkbokföringsuppgifter
    Om du vill veta var han bor, så borde det väl vara folkbokföringsuppgifter.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym
    Kazeer skrev 2010-05-17 13:16:48 följande:
    Om du vill veta var han bor, så borde det väl vara folkbokföringsuppgifter.
    Men står det där också vem som har vårdnaden och så eller?
  • Kazeer
    Anonym skrev 2010-05-17 13:17:46 följande:
    Men står det där också vem som har vårdnaden och så eller?
    Det är mer än vad jag vet.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym (fru)

Ring skatteverket istället. De kan hjälpa dig! 

O brevet du har fått, var kom det ifrån? Måste funnits kontaktuppgifter där.
  • Anonym
    Anonym (fru) skrev 2010-05-17 13:19:55 följande:
    Ring skatteverket istället. De kan hjälpa dig!  O brevet du har fått, var kom det ifrån? Måste funnits kontaktuppgifter där.
    Brevet jag fick var från försäkringskassan för dom skrev att jag inte skulle betala mer underhhåll... Sen stod det inte mer än hans personnr där på
  • Anonym (fru)
    Anonym skrev 2010-05-17 13:22:04 följande:
    Brevet jag fick var från försäkringskassan för dom skrev att jag inte skulle betala mer underhhåll... Sen stod det inte mer än hans personnr där på
    Ring dom och fråga vad det är för brev och vad de menar med det.... Du får helt enkelt börja nysta runt lite och det enklaste är väl att börja där.
Svar på tråden Borde inte någon ha kontaktat mig???