Viktigt!!! Läs alltid bipacksedeln och FASS och lita inte på doktorer!!!!
Jag e helt chockad. Var hos doktorn och har fått en bakterie i luftvägarna. Enligt läkaren en snäll sådan. Doktorn vet att jag håller på med en ivf behandling och sa att
Just därför borde jag äta anitbiotikan. Jag frågade om jag inte kunde avvakta då jag känner mig rätt ok, men hon sa att just med tanke på att jag genomgår denna behandling så är det ju inte bra om infektionen blir värre. Tänkte således dra i mig 2 tabletter men hann dra till jobbet först och där läste jag bibacksedeln.
Studier talar för en ökad risk för hjärtkärlmissbildningar efter exponering för makrolidantibiotika under tidig graviditet Djurstudier saknas, men i studier med andra makrolider har embryodöd och missbildningar framkallats (bl a hjärtkärldefekter och gomspalt). Mekanistiska studier visar att substanser som är potenta blockerare av hERG-kanalen orsakar hjärtkärldefekter och embryodöd via framkallande av arytmi hos embryot. Erytromycin ska inte användas av kvinnor som planerar graviditet eller under graviditet såvida det inte är absolut nödvändigt.
Vad i ordet ivf är det inte doktorn förstår!!
Känner mig helt skakig. Tänk om jag inte hade läst bibacksedeln! Nu undrar jag bara om jag ska äta antibiotika över huvud taget eller om jag ska låta bakterien läka ut sig själv..