• CellenEllen

Viktigt!!! Läs alltid bipacksedeln och FASS och lita inte på doktorer!!!!

Jag e helt chockad. Var hos doktorn och har fått en bakterie i luftvägarna. Enligt läkaren en snäll sådan. Doktorn vet att jag håller på med en ivf behandling och sa att
    Just därför borde jag äta anitbiotikan. Jag frågade om jag inte kunde avvakta då jag känner mig rätt ok, men hon sa att just med tanke på att jag genomgår denna behandling så är det ju inte bra om infektionen blir värre. Tänkte således dra i mig 2 tabletter men hann dra till jobbet först och där läste jag bibacksedeln.

Studier talar för en ökad risk för hjärtkärlmissbildningar efter exponering för makrolidantibiotika under tidig graviditet Djurstudier saknas, men i studier med andra makrolider har embryodöd och missbildningar framkallats (bl a hjärtkärldefekter och gomspalt). Mekanistiska studier visar att substanser som är potenta blockerare av hERG-kanalen orsakar hjärtkärldefekter och embryodöd via framkallande av arytmi hos embryot. Erytromycin ska inte användas av kvinnor som planerar graviditet eller under graviditet såvida det inte är absolut nödvändigt.
    Vad i ordet ivf är det inte doktorn förstår!!

Känner mig helt skakig. Tänk om jag inte hade läst bibacksedeln! Nu undrar jag bara om jag ska äta antibiotika över huvud taget eller om jag ska låta bakterien läka ut sig själv..

• Svar på tråden Viktigt!!! Läs alltid bipacksedeln och FASS och lita inte på doktorer!!!!
  • LyckligtSlut

Vad hemskt! Har själv fått mediciner som inte får kombineras med andra mediciner jag har för det kan ge hjärtfel. En del mediciner jag tagit har tagit bort verkan av p-piller och man får absolut INTE bli gravid när man tar dem och när jag frågat läkaren så har de sagt att det är ingen fara alls.

Så håller verkligen med. LÄS PÅ!

• misunderstood

Så du tycker att jag ska lyssna på dig istället för experter, och inte ta min medicin som innehåller erotrymycin? Jag har en aggressiv form av rosacea där mitt ansikte täcks av varbölder och pustler, inte bara ansiktet blir drabbat utan även ögon, alltså skulle jag inte kunna se utan antibiotikan.

Erytromycin skall inte ges första trimestren pga av att den i sällsynta fall kan ge medfött hjärtfel. Jag undrar vad din källa är när du skriver att det kan leda till embryodöd? Jag har iaf inte tagit erytromycin första trimestern utan ett annat antibibiotikum som heter tetralysal, men kommer snart att bli tvungen till att börja med ery.max vars aktivasubstans är erytomycin. Fyra hudläkare (varav två är överläkare)har gett grönt ljus, och alla seriösa källor som finns på internet talar också för att det ska vara ok att ta erytomycin från och med andra trimestern.  

Tycker att det är upprörande när människor som inte alls är insatta börjar tycka och tänka och ge råd utan att egentligen veta. Läkare räddar liv glöm inte det! 

• Mumsa73

misunderstood, jag tror att många tror att läkare är "gudar" men de är också mänskliga och kan göra fel, och ännu viktigare, det finns tyvärr dåliga läkare också. Jag tror tyvärr att man alltid för läsa på, trycka på o.s.v. och intwe bara tro på vartenda ord en läkare säger. Det är viktigt att vara kritisk.

CellenEllen, lider så med dig, vad säger IVF-kliniken?

• misunderstood

Jag har inte heller påstått att läkare är Gudar. Somsagt så har jag konsulterat med 4 olika läkare, som alla var överens, du tror väl inte att jag riskerar mitt barns hälsa i onödan? Det finns gravida som har mycket allvarliga infektioner, ska de då riskera både sig själva och barnet? Det jag vänder mig emot är att människor ibland skriver felaktig fakta i sina inlägg, och detta kan verkligen leda till konsekvenser om den som läser blir rädd och skiter i och tar den medicin de blivit ordinerade. Men visst kolla runt nöj dig inte med ett utlåtande.

• mg79
    Misunderstood & TS: Känns som om ni pratar om olika saker men ändå samma.

Jag är inte alls insatt i saken, men av det jag läser av era inlägg så pratar Missunderstood om en ganska långt gången graviditet, medan TS gör en IVF och alltså då kan befinna sig i första trimestern...
  • Mumsa73

misunderstood, ofta får man överväga olika risker mot varandra och som mg79 skriver så är ts på väg att ev. bli gravid. Dessutom finns det ofta flera olika antibiotikum att välja mellan när det gäller luftvägsinfektioner.

• Kathryn

Tänker att om du ännu inte ÄR gravid så är det ju ingen fara. För övrigt kan man ju äta viss antibiotika under graviditet och även en läkare kan ju ha fel så visst är det bra att kolla bipacksedeln och ifrågasätta. Men sen undrar jag bara över att det i FASS står att det inte finns några läkemedel i Sverige med denna substans; erytromycin...

• misunderstood

Kathryn: Sök på Ery-Max i fass, där är det aktiva ämnet erytromycin...

• First time

Efter att en gång har diagnostiserats med astma av en doktor när jag hade mycoplasma (nästan lunginflammation) så litar jag inte alltför mycket på läkare längre...

• misunderstood

mg79: Läste TS inlägg igen, du har nog rätt i det förhastade mig nog lite i att svara, sorry för det. Men jag kan tänka mig att läkaren ansåg nog att det var ok att ge medicinen eftersom man inte vet om hon är gravid än. Här kommer lite länkar med fakta om substansen erytomycin och lite annan antibiotika hoppas den kan hjälpa TS.

www.medscinet.se/infpreg/news.asp 
    www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER---2005/Erytromycin-bor-undvikas-under-tidig-graviditet/
    www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/antibiotika_gravid.pdf

• misunderstood

Det står inget om emryodöd i några av de artiklar jag hittat, det hade ju varit jättehemskt om man gör en ivf- behandling och medicinen man tar kan leda till embryodöd.

• Kathryn

Misunderstood; aha, hittade det! Men det står faktiskt om embryodöd i fass, läs fass för förskrivare. Det står ju dock att om det är nödvändigt så kan ery-max ges;

Graviditet 

Kategori D.

Epidemiologiska studier talar för en ökad risk för hjärtkärlmissbildningar efter exponering för makrolidantibiotika under tidig graviditet (främst baserad på data för erytromycin).

Reproduktionstoxikologiska djurstudier med erytromycin saknas, men i studier med andra makrolider som i likhet med erytromycin är potenta hERG-kanal blockerare, har embryodöd och missbildningar framkallats (bl a hjärtkärldefekter och gomspalt). Mekanistiska studier visar att substanser som är potenta blockerare av hERG-kanalen orsakar hjärtkärldefekter och embryodöd via framkallande av arytmi hos embryot.

Erytromycin ska inte användas av kvinnor som planerar graviditet eller under graviditet såvida det inte är absolut nödvändigt.

• misunderstood
    Kathryn skrev 2010-10-16 12:31:17 följande:
    Misunderstood; aha, hittade det! Men det står faktiskt om embryodöd i fass, läs fass för förskrivare. Det står ju dock att om det är nödvändigt så kan ery-max ges;

Graviditet 

Kategori D.

Epidemiologiska studier talar för en ökad risk för hjärtkärlmissbildningar efter exponering för makrolidantibiotika under tidig graviditet (främst baserad på data för erytromycin).

Reproduktionstoxikologiska djurstudier med erytromycin saknas, men i studier med andra makrolider som i likhet med erytromycin är potenta hERG-kanal blockerare, har embryodöd och missbildningar framkallats (bl a hjärtkärldefekter och gomspalt). Mekanistiska studier visar att substanser som är potenta blockerare av hERG-kanalen orsakar hjärtkärldefekter och embryodöd via framkallande av arytmi hos embryot.

Erytromycin ska inte användas av kvinnor som planerar graviditet eller under graviditet såvida det inte är absolut nödvändigt.

Hemskt ! och jättekonstigt att det inte står i det artiklar med mer fakta om substansen.
  • Kathryn

Samtidigt kan man ju undra vad det var för bakterie du fått ts. Du skriver 'snäll' men preciserade läkaren vilken? Har du ifrågasatt varför just denna antibiotika? Har du fått någon annan än?

• Mumlan74

Kapar tråden lite. First Time: Ha! Jag med! I vintras. hostade som en tok och mådde fruktansvärt risigt, inte minst för att jag inte fick sova på nätterna. En kompis som precis haft mykoplasma tyckte att jag skulle gå till doktorn och testa för det och inte minst få hostdämpande. När jag kom till doktorn var hon väldigt motvillig till att testa mig utan tjatade hela tiden om att det skulle kunna vara astma. Saken är den att jag haft ett antal astmaanfall i mitt liv, eftersom jag är allergisk och jag var helt säker på att det inte var astma. Jag krävde ett mykoplasma-test och det var positivt. :0P
    Ibland undrar jag om inte just läkarna på vårdcentralerna har lite väl dålig koll på saker och ting...

• CellenEllen

nu var detta ju i våras men kontentan blev att jag ringde upp tantalon som först nekade och sa " du e ju inte gravid"
    grejen är att det står "för dom som planerar gravidtet" Jag skulle ha insättning ett par dagar senare och om inte det är planera gravidtet i högsta grad då undrar jag vad planerad grav är...
    till slut bad hon om ursäkt och hon sa faktist ordagrant - jag skäms som en hund.. sen fick jag annan antibiotika..
    blev dock ingen bebbe och har ännu inte blivit heller...

• Mumlan74

bra rutet att du ringde upp! och bra att hon faktiskt skämdes... kanske tänker hon till lite extra nästa gång.

hoppas att det snart blir en bebis.

Svar på tråden Viktigt!!! Läs alltid bipacksedeln och FASS och lita inte på doktorer!!!!