• Min högsta önskan

Färska kryddor; frön eller färdiga plantor?

Jag har tänkt så/plantera färska kryddor i en balkonlåda att hänga på altanräcket (jag har trädgård, men vill ha kryddorna nära köket, därav valet av balkonlåda)
    Jag har tänkt mej basilika, timjan och oregeno.

Vad tror ni blir bäst? Att driva upp dom med frön eller plantera färdiga kryddor (såna man kan köpa typ på Ica).

Och kan man sätta andra växter i balkonlådan, tillsammans med kryddorna, te x lavandel eller krasse? Eller stör det varandra?

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Färska kryddor; frön eller färdiga plantor?
  • 071001

Undrar lite jag med, men jag tror att valet att köpa kryddorna och stoppa ner i jorden är det lättaste. Vi kommer att testa med basilika, timjan och rosmarin.

• Peyman

Det lättaste är ju helt klart att köpa färdiga, men då kan man ju få hem en planta med sjukdomar.

Salama wa Dominic حبّ
  • 071001

Förslag på såna som passar ihop?

• Sencha

Ska du köpa färdiga ska du inte köpa sådana som säljs i grönsaksdisken, de är uppdrivna för att ätas direkt. Utan då ska du köpa från plantskola.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • 071001

Sencha, jag tänkte kolla på Plantagen, de lär väl ha?

• Min högsta önskan

Tack för era tips! Vad tror ni om att blanda kryddor med andra växter, lavendel eller krasse?

Starkast skrev 2010-05-17 12:08:15 följande:
    Beror lite på vilka kryddor det handlar om.
    Basilika, oregano och timjan
    Sencha skrev 2010-05-17 12:09:06 följande:
    Ska du köpa färdiga ska du inte köpa sådana som säljs i grönsaksdisken, de är uppdrivna för att ätas direkt. Utan då ska du köpa från plantskola.
    Ok! Tack för tipset! Tror det lutar åt färdiga plantor..
    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Sencha
    071001 skrev 2010-05-17 12:12:21 följande:
    Sencha, jag tänkte kolla på Plantagen, de lär väl ha?
    Japp.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • canmamma
    071001 skrev 2010-05-17 12:08:41 följande:
    Förslag på såna som passar ihop?
    Jag fick tips om att man skulle tänka på _var_ kryddorna används och sedan dra slutsatser om de trivs ihop. Typ Italien: basilika, oregano, vitlök och tomater, Frankrike: rosmarin, lavendel, fransk dragon, gräslök osv. Jag har inte testat själv (är i planeringstadiet) men det verkar ganska logiskt. 
  • Waldo

Jag brukar göra bägge delar.

Vissa kryddor kan jag inte leva utan och kan kan inte vänta på. Då köper jag en planta av varje. Sedan drar jag upp från frö också, men satsar då på lite udda sorter.
    Man kan få tag på udda sorter när man letar fröer på nätet och det är lite sport att dra upp fina plantor från fröer.

Men jag antar att det beror lite på hur stort intresse man har, om man har möjlighet att övervintra känsligare växter osv.

• lantidyllen

Jag köpte kryddplantor i grönsaksaksdisken på coop, planterade i en stor zinkbalja jag har på altanen, vissa av kryddorna är inne på tredje året nu. Jag Ställer undan baljan i kälaren under vintern och glömmer den i några månader, sen på våren tar jag fram den och vattna och planterar ev ner nåt nytt.

Jag har inte fått nån ohyra i min balja, tänkte att jag kunde pröva med de kryddplntorna för har man dem i kruka kan man ju alltid ta undan de om det skulle vara ohyra.

Gräslöken som tidigare satt i min balja har fått flytta ut i rabatten i höstas, den fick inte plats längre..

Svar på tråden Färska kryddor; frön eller färdiga plantor?