• Fridayyy

Jag har slutat med deodorant!!

Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

• Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Pormoicheia
    Doktorn skrev 2010-05-17 20:57:19 följande:
    Jag reagerade bara på ditt uttryck att "Jo, det gäller alla att det räcker att hålla sig ren så luktar man inte" och det stämmer inte eftersom vissa personer har en uttalad lukt av sin svett även om man duschar ofta.  Duschen tar bort bakterierna effektivt och tar bort den apokrina utsöndringen för stunden, men har ingen långtidseffekt. Vissa klarar sig bra utan att lukta utan deo, vissa störs inte av den naturliga lukt som uppstår utan deo och vissa finner den besvärande. Att påstå att alla klarar sig luktfria bara man håller sig ren är ju att kasta skit på alla som råkar ha oturen att lukta utan deo - de har ju inte nödvändigtvis dålig hygien, eller hur?
    Det är inte riktigt så jag har menat det, så då får jag be om ursäkt.

Men samtidigt läser du inte lite för mycket i mitt uttryck. Jag har själv haft pojkvän en gång i tiden som hade en otroligt stark kroppsdoft som bröt igenom bara 10 minuter efter duscha och parymerande. Men jag uppfattade den aldrig om att han luktade illa. Jag var ju iof kär då också

Men jag vidhåller att det räcker med att hålla sig ren.
    Man kan ju ha våtservetter eller liknande som man tvättar sig med under armarna med jämna mellanrum. Har man tillgång till toalett kan man passa på att tvätta sig under armarna med lite vatten i samband med toalettbesök o.s.v.

Man behöver inte duscha hela kroppen för att tvätta sig uner armarna.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • snuttP

Jag använder deo ibland. Luktar inte annars, svettas inte så jätte mycket heller för den delen.

Min man har ALDRIG deo, han luktar inte den minsta. Inte ens efter värsta trädgårdspasset.

• Pormoicheia
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 20:57:20 följande:
    Hur hjärntvättade du och dina gelikar är av påhittade "fakta" som ni ältar tills ni tror det är sanning.
    Du får gärna lägga upp fakta som talar emot

Att nervärdera och förminska sina motdebattörer slår oftast tillbaka så är du ute efter att ha rätt bör du därför börja använda dig av bättre argumentationsteknik.
  • Kya
    MalinEddie skrev 2010-05-17 21:02:16 följande:
    Jag tycker absolut du ska prova! Vi är alla olika känsliga för produkter. Positivt var att jag slutade svettas helt och hållet med absolut torr. Jag hoppas det gäller dig också fast utan biverkningar
    ja, jag får ta mig i kragen nu och gå iväg till apoteket speciellt nu när det börjar bli sommar och varmt ute. det finns mkt positivt med sommaren, men det negativa är att man börjar svettas hela tiden, vad man än gör.
    jag hoppas på att slippa bieffekten.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Doktorn
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 21:05:06 följande:
    Det är inte riktigt så jag har menat det, så då får jag be om ursäkt. Men samtidigt läser du inte lite för mycket i mitt uttryck. Jag har själv haft pojkvän en gång i tiden som hade en otroligt stark kroppsdoft som bröt igenom bara 10 minuter efter duscha och parymerande. Men jag uppfattade den aldrig om att han luktade illa. Jag var ju iof kär då också Men jag vidhåller att det räcker med att hålla sig ren. Man kan ju ha våtservetter eller liknande som man tvättar sig med under armarna med jämna mellanrum. Har man tillgång till toalett kan man passa på att tvätta sig under armarna med lite vatten i samband med toalettbesök o.s.v. Man behöver inte duscha hela kroppen för att tvätta sig uner armarna.
    OK, då är jag med.

Visst kan man ha våtservetter med sig alltid var man än går - och regelbundet torka sig med alkoholbaserade tvättlösningsmedel med parfyminnehåll flera gånger dagligen.  Eller ha med sig en extra vattenflaska, en tvål och torra servetter att ta fram och löddra upp och torka sig med då och då.
    Eller så använder man antiperspirant en gång på morgonen.  Kanske mer praktiskt? 
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Pormoicheia
    Doktorn skrev 2010-05-17 21:08:12 följande:
    OK, då är jag med. Visst kan man ha våtservetter med sig alltid var man än går - och regelbundet torka sig med alkoholbaserade tvättlösningsmedel med parfyminnehåll flera gånger dagligen.  Eller ha med sig en extra vattenflaska, en tvål och torra servetter att ta fram och löddra upp och torka sig med då och då. Eller så använder man antiperspirant en gång på morgonen.  Kanske mer praktiskt? 
    Vad som känns bäst är upp till de som behöver tvätta sig under armarna så pass ofta
  • Doktorn
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 21:15:47 följande:
    Vad som känns bäst är upp till de som behöver tvätta sig under armarna så pass ofta
    Touché! 
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • snuddi

Använder inte deo eller något annat under armarna. Har en perfym i nacken när det ska piffas upp lite extra -det är allt. Svettas aldrig.

Tränar flera gånger i veckan hårda pass utan att för den skull svettas heller. Blir varm i kroppen och rödblossig på huden.
    Testade för några veckor sedan att köra min löprunda (7km) iklädd långkallingar, mjukisbyxor, tjocktröja och dunjacka. Då blev jag fuktig på kroppen och kom hem och var stolt som tuppen :)

Vissa svettas inte mycket, min faster är likadan. Sen om vi är onormala vet jag inte men luktar gör vi inte trots avsaknad av roll-on. :)

• Jezamine
    snuddi skrev 2010-05-17 21:31:03 följande:
    Använder inte deo eller något annat under armarna. Har en perfym i nacken när det ska piffas upp lite extra -det är allt. Svettas aldrig. Tränar flera gånger i veckan hårda pass utan att för den skull svettas heller. Blir varm i kroppen och rödblossig på huden. Testade för några veckor sedan att köra min löprunda (7km) iklädd långkallingar, mjukisbyxor, tjocktröja och dunjacka. Då blev jag fuktig på kroppen och kom hem och var stolt som tuppen :) Vissa svettas inte mycket, min faster är likadan. Sen om vi är onormala vet jag inte men luktar gör vi inte trots avsaknad av roll-on. :)
    Ingen som säger att du luktar svett då?
    Avstängd tills vidare
  • korvmamman

använder inte heller deo. upplevde att jag luktade mer med deo.

Efter några veckor utan deo så behöver man ingen deo. bara vanesak..

Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!