• skåneflicka

vilken ålder för KURA-sängen

Vid vilken ålder skulle ni vågat använda denna säng vänd till loftsäng med sängtältet (stjärnhimmel) på? Sängtältet verkar sitta på så pass stadigt att man inte kan ramla ner över kanten - risken är vid fotändan om barnet vill krypa ner på natten. Men den är ju inte så hög som en vanlig våningsäng... Ja - vad tycker ni? Vid vilken ålder är den säker?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80123993

• Svar på tråden vilken ålder för KURA-sängen
  • La Lola

Från 3-4 år skulle jag använda den.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Tant Green

Vi köpte den när dottern var 3. Jag var orolig att hon skulle börja klättra ner halvsovandes, men hon var envis och hon övade många gånger på dagen Nu är hon snart 5 och har inte ramlat ner ännu i alla fall.

• skåneflicka

Låter bra! Jag funderar på att köpa en och använda som våningsäng när lillan blir för stor för spjälsängen. Min "stora" kommer då vara 4 år. 

Jag tar gärna emot fler synpunkter!
  • Linastrumpan

Min dotter har sovit i en normalhög våningssäng från 3.5år. Vi har en familjesäng som är bredare nertill som jag sover i (om hon ramlar ramlar hon på mig) men hon har inte trillat ner. Tänkte ev köpa en KURA till mina båda efter sommaren, då är de 4.5år o 1.5år och ha den lilla under. Så jag tror det funkar bra för dig

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • skåneflicka

Tack för era synpunkter. Då borde det fungera att köpa en sådan i höst när min stora tjej är 4 0ch min lilla 1. Man kan ju alltid lägga lite tjocka kuddar på golvet i början - för säkerhets skull...

Svar på tråden vilken ålder för KURA-sängen