• Anonym (Boj i Bukten)

SEX- och PARTERAPI? någon som provat och framför allt hjälpte det?

Hej
    Jag och min Sambo har problem i vårt förhållande, det gäller känslor, sex ekonomi och vårt liv i allmänhet. Jag vill inte gå in på detaljer men vi fick vårt första barn för ett halv år sedan, det är inte problemet i säg, vi hade problem även innan vi blev gravida. Men självklart har inte den nya sitvatioen gjort saker och ting bättre..

Min fråga: Har någon av er gått på SEX - eller PARTERAPI och framför allt hjälpte det?

Jag är en skeptiker och behöver bli övertygad!

• Svar på tråden SEX- och PARTERAPI? någon som provat och framför allt hjälpte det?
  • Mr Klister

Vi har gått i familjeterapi och jag kan varmt rekommendera detta.

De flesta som går frivilligt till familjeterapeuter är sådana som faktiskt vill få det att funka. Vissa kommer kanske fram till att man skall gå skilda vägar men de flesta håller faktiskt ihop efter terapin. Om man går skilda vägar är det under alla omständigheter lättare än annars.

Kom ihåg att det är ni som är kund i terapisituationen vilket gör att ni alltid kan byta om det inte känns rätt med den ni träffar.

Kom ihåg att ni inte bara har er själva att ansvara inför nu utan även ert barn. Det brukar kunna vara en morot för den som känner sig skeptisk. Ni gör det för ert barns skull eftersom barnet mår bättre av en mamma och pappa som inte bråkar hela tiden.

Lycka Till!

I can see a love restrained
  • LillaTanten

Om båda är inställda på att gå i terapi som ett led i att få hjälp för att få förhållandet att fungera är chansen stor att det har effekt. Om det mot förmodan inte skulle göra det så har ni åtminstone gjort en ansträngning och kan isåfall förhoppningsvis gå skilda vägar som goda vänner.

Tänk dock på att det inte bara är att "gå i terapi" - man måste arbeta hemma också med det man talat om under terapisessionen, den där timmen hos terapeuten är inget underverk i sig som löser alla problem.

Lycka till!

Svar på tråden SEX- och PARTERAPI? någon som provat och framför allt hjälpte det?