• Anonym (suck)

Får man sova hur länge som helst om man har småbarn???

Jag undrar vad ni andra tycker :

Min sambo (som jobbar heltid) säger att han behöver ta igen sig på helgerna och sover därför så mycket han vill. Det kan innebära att han stiger upp kl 12. Under den tiden får jag ta hand om vår 15-månaders ensam. Jag tar dessutom fler nätter än han gör i veckan. Om jag ville skulle jag säkert få sova jag också, men då försvinner hela dagarna och jag behöver inte sova så mycket. Det räcker med 9 timmar/natt för mig.

Vad tycker ni? Får man sova hur mycket man vill (tills man är utsövd) när man är småbarnsförälder. Får man läga sig hur sent som helst och sedan sova på fm. Eller kan man ställa krav på att sambon LÄGGER SIG i TID och inte sover mer än typ 8-10 timmar/natt.

Det här håller på att knäcka vårt förhållande så det är en väldigt viktig fråga för mig. 

• Svar på tråden Får man sova hur länge som helst om man har småbarn???
  • UpsyDaisy

Jag tycker det är fullständigt ABSURT att en vuxen människa...särskilt då en familjefar...sover till 12! Herregud, han är ju inte nån omogen tonåring direkt, självklart behöver han inte sova till tolv!

• Saadie

nej, håll ihop, skilj er inte för detta. så många skiljer sig under småbarnsåren, bit ihop!

men du kommer få en massa bra svar här så visa honom tråden!

kan ni inte ta en varsin dag? vad är det du tycker är jobbigt, vad vill du av barnets pappa rent konkret?

• Anonym

Jag har inte fått sova ut en enda gång sen jag blev mamma(har dock varit ensamstående). Nu har jag skaffat kille, och inte ens han sover så länge han vill utan kliver upp med MIN unge haha:)

Vilken vuxen man måste sova till 12 hela tiden? herregud han är väl inte 15.
  • Taurus

ja man behöver få vila ut om man jobbar

• minimera

självklart kan du ställa krav på honom att han inte ska sova så länge! håller helt med föregående talare om att han inte är någon tonåring längre utan faktiskt vuxen och pappa!

• camave

nu jobbar vi båda heltid men hos oss har vi en sovmorgon var. då kliver man upp kl 08 och äter frukost tillsammans. barnen brukar vakna runt kl 06.
    som vuxen ser jag ingen anledning till att sóva 10 timmar på en natt.....

skulle bli väldigt sur om min sambo sov bort hela förmiddagen. dessutom sover väl säkert barnet middag sen så då kan man inte hitta på någon förän på  eftermiddagen

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Anonym (suck)

OK. Han sover bara till 12 ibland, när han har haft ansvaret för lillen under natten tex. Men om jag har tagit natten o sover igen 2 timmar på morgonen då ska HAN GÅ OCH LÄGGA SIG  IGEN (fast han har fått sova ensam hela natten) när jag stiger upp. 

• minimera
    Taurus skrev 2010-05-17 19:56:08 följande:
    ja man behöver få vila ut om man jobbar
    vad är det vi mammor gör då? inte tusan är vi lediga!
  • UpsyDaisy
    Anonym skrev 2010-05-17 19:55:57 följande:
    Jag har inte fått sova ut en enda gång sen jag blev mamma(har dock varit ensamstående). Nu har jag skaffat kille, och inte ens han sover så länge han vill utan kliver upp med MIN unge haha:) Vilken vuxen man måste sova till 12 hela tiden? herregud han är väl inte 15.
    Samma här. Jag är ensamstående och har inte fått en enda sovmorgon. Men det är inget jag saknar direkt (förutom ibland) Nu har jag pojkvän och innan han träffade mig så kunde han sova till 12-13, men han har inte gjort det en enda gång sedan vi blivit tillsammans och han säger att han ser det som en SJÄLVKLARHET att gå upp på morgonen med mig och dottern.
  • naturbarn

Håller med fögående talare. Vuxna människor kliver upp på morgonen.

Personligen förstår jag inte folk som sover bort dagen. Man förstör ju dagen genom att inte kliva upp i tid, och allt blir ju helt fel om man kliver upp så sent.

Enda gången jag sover länge är när jag är sjuk, och då brukar jag oftast ligga hela dagen.

Svar på tråden Får man sova hur länge som helst om man har småbarn???