• thelifesaviour

Bilstol till liten

Vi sitter här hemma i bilstolstankar just nu, då dottern på snart nio månader inte alls är särskilt förtjust i sitt babyskydd längre och blir en riktig liten suris när vi sätter henne i den. Kring detta har vi såklart funderingar, sådär som man alltid har. 

Dels så är fallet så att vi inte har någon egen bil, men vi åker ofta bil (två olika framför allt). Jag har här på familjeliv läst mig till att Britax Two-way är den bästa om det ska flyttas mellan bilar, så det låter ju kalas.
    Men då kommer vi genast till nästa "problem" vilket är att den bara är godkänd från 9 kg. Min tjej väger ju bara 7,5 kg och det kommer nog ta ett bra tag att komma upp dit. De stolar jag har hittat som är ok från hennes vikt är bara godkända till 18 kg. 
    Vad tror ni är den bästa lösningen? Har ni koll på någon stol som jag missat (bra för lätt unge och helst lätt att flytta mellan bilar) eller ska vi köpa en som går till 18 kg och sedan köpa en till om det behövs eller ska vi helt enkelt låta henne åka i babyskyddet ett tag till? 
    Jag vet att ni sitter inne på mycket kunskap där ute, hjälp mig nu! :) 
  • Svar på tråden Bilstol till liten
  • Lantani

Kika på britax hi-way, vi har den till sonen, började använda den när han vägde runt 7 kg tror jag. Den är godkänd mellan 0-25 kg bakåtvänt, så det är super! Passar de allra flesta bilar, men vet att vissa har haft problem med kort stödben, så testa i de två bilarna ni brukar åka i om ni har möjlighet.

• thelifesaviour
    Lantani skrev 2010-05-17 20:48:31 följande:
    Kika på britax hi-way, vi har den till sonen, började använda den när han vägde runt 7 kg tror jag. Den är godkänd mellan 0-25 kg bakåtvänt, så det är super! Passar de allra flesta bilar, men vet att vissa har haft problem med kort stödben, så testa i de två bilarna ni brukar åka i om ni har möjlighet.
    Absolut, tack för tipset! Vi har tittat en del på den, men jag har hört att den är lite svårmonterad, men det kanske inte stämmer? Vi får testa helt enkelt. :) 
  • Småtokig
    thelifesaviour skrev 2010-05-17 20:53:58 följande:
    Absolut, tack för tipset! Vi har tittat en del på den, men jag har hört att den är lite svårmonterad, men det kanske inte stämmer? Vi får testa helt enkelt. :) 
    Den är inte svårmonterad. Vi tyckte att den var lättare att montera än two-way
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • thelifesaviour
    Småtokig skrev 2010-05-17 21:04:57 följande:
    Den är inte svårmonterad. Vi tyckte att den var lättare att montera än two-way
    Men vad bra, då ska vi absolut susa iväg och testa den i bilarna! :) 
  • EnsammaMamma

Vi har en Britax freeway, fördelarna är att den är liten och smidig, lätt att flytta mellan bilar och om man har extra spännremmar till så slipper man krångla med dem. Vi köpte vår när lillan var 5 mån för att vi skulle på långresa och vi var rädd att hon skulle få ont i ryggen pga lutningen i babyskyddet. Nackdelarna är att bältet i stolen är ganska kort, lillan har fått åka utan jacka i vinter för att kunna spänna fast henne så hon kan åka bakåtvänd tills hon är 4 år och sedan har vi haft filtar över henne.

Överlag sägs det att de vändbara stolarna inte är riktigt lika säkra som de som är avsedda att vara bakåtvända. Vi blev rek att inte köpa en vändbar stol och det ångrar jag inte idag för jag tror ändå att den skulle bli väldigt trång för henne nu när hon är 4 år. Kolla på de test som gjort på barnstolar och jämför komfort och säkerhet så hittar ni nog en bra stol.

Googla så hittar ni några tester.

• linus

ja kika på Hi-way, mycket bra stol, lättmonterad och väldigt bra. Djupa sidoskydd och bra lutning

Two-way skulle jag inte ens rekommendera till ett så litet barn, tycker den passar bättre från 3 år ca.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • thelifesaviour

Hi-way låter ju lockande just nu! Trevligt med erfarenheter från "folk", tester har jag läst många, men det är bra med lite input från andra håll. Tackar!

• TheMother
    thelifesaviour skrev 2010-05-17 21:27:43 följande:
    Hi-way låter ju lockande just nu! Trevligt med erfarenheter från "folk", tester har jag läst många, men det är bra med lite input från andra håll. Tackar!
    Kan bara instämma i vad de andra säger, Hi-way är riktigt bra. Lätt att montera (iaf när man gjort det några gånger) och barnet sitter bra i den. Vad jag läst om stolen så ska det vara den lättaste att ha när man flyttar mellan olika bilar.
    Tips är att köpa till extra spännband som ni kan låta sitta i de bilar ni främst åker med, så slipper ni den knölet när stolen ska fast
    Mamma till Anton 080920
  • Joico

Jag säger också Hi-way! Att montera bilstolen är nåt som ni kommer att komma in i, efter ett par gånger så går det som en dans - jag lovar! Och det är ett jättebra tips att ha kvar förankrnigsbanden i de två bilar där ni åker ofta, så köp minst en extra uppsättning.
    Hi-way är godkänd från 0kg, så det är helt OK att sätta henne där nu, och till 25kg.
    Det är en god idé att prova stolen i båda bilarna innan köpet

Svar på tråden Bilstol till liten