• sommar2001

Mjölkfria pajer

Hejsan.

Vi ska snart ha dop, flertalet gäster är laktosintolleranta och en gäst är allergisk mot mjölkprotein. Finns det någon/några som har recept på goda matpajer utan mjölk och allt annat som innehåller mjölkprotein?
    Orkar inte hålla på och göra olika pajer utan alla får äta samma.

Har någon testat att byta ut ev. mjölk mot tex havre/sojamjölk och har det fungerat bra?

Tänkte ha marängtårta till kaffet, har någon testat det med annat än mjölk i sockerkakssmeten?

Hoppas på många goda recept!

• Svar på tråden Mjölkfria pajer
  • Anova

Har inget direkt recept på pajer.. Men vet att havre/soja/risdryck går bra att använda istället för mjölk. Både i sockerkaka och i mat öht.

• Mela78

Vad för matpaj hade du tänkt göra om det inte hade behövt vara utan mjölk? Kanske kan hjälpa dig att byta ut mot mjölkfria alternativ.

Sockerkaka går bra att byta ut mjölken mot vatten eller havremjölk. Om du har i havremjölk kan du riva i lite citronskal för att dölja den lilla bismaken av havre som kan kännas. Tänk på att använda mjölkfri margarin både i smet och när du "smörar" formen.

• Camilla72
    {#lang_emotions_laughing} Hej!
    Det är inga problem alls att byta ut vanlig mjölk till mjölkfri mjölk i recepten. Jag kan rekomendera att du försöker hitta en mjölkfri mjölk som heter Rice Dream, en bli/grön förpackning. Den "mjölken" är vit och smakar relativt gott även till flingor tycker jag.

Det finns flera mjölkfria Margariner, jag köper vilken som de är ok allihopa. Om du behöver flytande smör så kan du använda flytande milda culiness, carlshamn eller milda mjölkfritt.

Jag och min 4 åriga son är helt mjölk allergiska och jag har bakat massor och bjudit på utan att någon fattat att det varit mjölkfritt, inte ens när jag talat om det kunde dom ana det...   :)

Lycka till, hör gärna av dig om du behöver mer hjälp!

Camilla72
  • Anova

Det problem jag kan se uppstå är osten.. Många pajer innehåller ost.. Vegansk ost är ofta riktigt äcklig och den beteer sig inte som vanlig ost (dvs smälter inte)

• Anna Paulita
    sommar2001 skrev 2010-05-17 21:27:29 följande:
    Hejsan. Vi ska snart ha dop, flertalet gäster är laktosintolleranta och en gäst är allergisk mot mjölkprotein. Finns det någon/några som har recept på goda matpajer utan mjölk och allt annat som innehåller mjölkprotein? Orkar inte hålla på och göra olika pajer utan alla får äta samma. Har någon testat att byta ut ev. mjölk mot tex havre/sojamjölk och har det fungerat bra? Tänkte ha marängtårta till kaffet, har någon testat det med annat än mjölk i sockerkakssmeten? Hoppas på många goda recept!
    När jag lagar för laktosintoleranta/allergiker byter jag ut mot typ soyamjölk eller liknande och när det gäller smör kör jag på smörfritt. Sedan använder jag mig av det befintliga receptet jag har. Svårare än så är det inte!
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Mela78
    Anova skrev 2010-05-17 21:40:58 följande:
    Det problem jag kan se uppstå är osten.. Många pajer innehåller ost.. Vegansk ost är ofta riktigt äcklig och den beteer sig inte som vanlig ost (dvs smälter inte)
    Istället för ost ovanpå kan man hälla en förpackning med iMat (havregrädde). Blir som ost ovanpå i ugnen. Gör även mjölkfri pizza med iMat och det blir gott!
  • Anova
    Mela78 skrev 2010-05-17 21:44:45 följande:
    Istället för ost ovanpå kan man hälla en förpackning med iMat (havregrädde). Blir som ost ovanpå i ugnen. Gör även mjölkfri pizza med iMat och det blir gott!
    Det har jag aldrig provat. Blir det inte "blött"?
  • Mela78
    Anova skrev 2010-05-17 21:45:58 följande:
    Det har jag aldrig provat. Blir det inte "blött"?
    Det blir inte det. Jag trodde det skulle "svämma över" eller annat otrevligt första gången och tog för lite. Man ska ta MYCKET och sen passa så att det inte "förångas" eller bränns. Pizzabottnet jag gör fyller nästan hela bakplåten och jag häller på en hel förpackning iMat efter ungefär en tredjedel av gräddningstiden.

Ursäkta TS att jag är så OT.
  • sommar2001

Äter inte paj så ofta så jag vet inte vad jag ska göra men tänkte göra några olika med tex kyckling med?, skinka med svamp och köttfärs med något gott . Det brukar ju alltid vara äggstanning i pajer men det är inget måste så länge pajen håller ihop. Det viktigaste är ju att det smakar gott. Kan tänka mig att det är lättare att göra paj och byta ut mjölken än att baka och inte få någon bismak. Men i bakning kanske ris eller soja passar bättre än havre.
    Ska få ett recept på en paj med avokado och räkor av personen som inte tål proteinet.

Brukar alltid göra pajskalet med olja istället för smör så det är själva innehållet som måste smaka bra och jag är för lat för att testlaga.
    Skulle vara typiskt mig att göra mig för men glömma det mjölkfria margarinet när jag smörar..

• Anova
    Mela78 skrev 2010-05-17 21:48:56 följande:
    Det blir inte det. Jag trodde det skulle "svämma över" eller annat otrevligt första gången och tog för lite. Man ska ta MYCKET och sen passa så att det inte "förångas" eller bränns. Pizzabottnet jag gör fyller nästan hela bakplåten och jag häller på en hel förpackning iMat efter ungefär en tredjedel av gräddningstiden.Ursäkta TS att jag är så OT.
    Tack för tipset.. Jag ska testa nästa gång jag gör pizza.
  • Anova
    sommar2001 skrev 2010-05-17 21:52:18 följande:
    Äter inte paj så ofta så jag vet inte vad jag ska göra men tänkte göra några olika med tex kyckling med?, skinka med svamp och köttfärs med något gott . Det brukar ju alltid vara äggstanning i pajer men det är inget måste så länge pajen håller ihop. Det viktigaste är ju att det smakar gott. Kan tänka mig att det är lättare att göra paj och byta ut mjölken än att baka och inte få någon bismak. Men i bakning kanske ris eller soja passar bättre än havre.Ska få ett recept på en paj med avokado och räkor av personen som inte tål proteinet.Brukar alltid göra pajskalet med olja istället för smör så det är själva innehållet som måste smaka bra och jag är för lat för att testlaga.Skulle vara typiskt mig att göra mig för men glömma det mjölkfria margarinet när jag smörar..
    Jag tycker personligen att sojavarianten ger mest bismak. JAg skulle nog valt havreersättning istället för soja och ris.
  • Mela78
    sommar2001 skrev 2010-05-17 21:52:18 följande:
    Äter inte paj så ofta så jag vet inte vad jag ska göra men tänkte göra några olika med tex kyckling med?, skinka med svamp och köttfärs med något gott . Det brukar ju alltid vara äggstanning i pajer men det är inget måste så länge pajen håller ihop. Det viktigaste är ju att det smakar gott. Kan tänka mig att det är lättare att göra paj och byta ut mjölken än att baka och inte få någon bismak. Men i bakning kanske ris eller soja passar bättre än havre. Ska få ett recept på en paj med avokado och räkor av personen som inte tål proteinet. Brukar alltid göra pajskalet med olja istället för smör så det är själva innehållet som måste smaka bra och jag är för lat för att testlaga. Skulle vara typiskt mig att göra mig för men glömma det mjölkfria margarinet när jag smörar..
    Köttfärspaj går att enkelt göra mjölkfritt. Man gör bara en röra med stekt köttfärs, lite grönsaker (jag brukar riva i lite tex zucchini eller morot), lök, majs, kanske tomat eller tomatpure och sen kryddor. Tex tacokrydda, fast då måste man läsa så att den inte innehåller mjölk. Sen när pajen varit inne så att det kanske är ca 15-20 min kvar av gräddningstiden hälla på ordentligt med iMat. Så får man som ett osttäcke ovanpå.
  • Mela78

Att byta ut mjölk mot rismjölk ger en väldigt lik sockerkaka smakmässigt, men tyvärr blir det lätt väldigt smuligt. Det håller ihop lite bättre med havremjölk.

• sommar2001

Oj, här hänger inte jag och mitt "snabba" internet med..

Rice dream låter bra, har sett det i butiken men aldrig tänkt på vad det är. Ska testa att baka någon kaka med det i veckan och fungerar det i bakning måste det ju fungera i mat.

Camilla
    Har du något tips på grädde till marängtårtan? Det kanske finns havre/ris grädde också? Har testat en vaniljvisp och den var god.

• Anova

GoGreens Visp tycker jag är godast av vispgräddealternativen.

• Mela78

Såg först nu att du tänkt göra marängtårta. De flesta köpemaränger är gjorda på mjölk och socker istället för ägg och socker, så läs på förpackningen om du inte ska göra själv.

• sommar2001
    Mela78 skrev 2010-05-17 22:05:22 följande:
    Såg först nu att du tänkt göra marängtårta. De flesta köpemaränger är gjorda på mjölk och socker istället för ägg och socker, så läs på förpackningen om du inte ska göra själv.
    Nej jag ska baka själv. En sån där med sockerkaksbotten och maräng ovanpå.
  • Lillebill

Hej såg nu att de va länge sen denna tråd användes. Men testar å frågar. Imat som ni använt vilken av dom är det ? den som ska va som grädde eller som fraiche?

• Rödtjärnens Anna

Den i Mat som vi pratar om är Otleys svarta förpackning (2,5 dl matlagningsgrädde). Om jag (Anova i tråden) testade att ha den på pizza men tyckte inte att det var någon hit.

Annars är i Mat väldigt användbar

Svar på tråden Mjölkfria pajer