• Matillin

Är detta normalt 3- årings beteende?

Min äldsta dotter som är 3 år och 3 månader gammal har dom senaste veckorna verkat blivit av med sin hörsel?
    Är man i affärer så sticker hon iväg själv så man får leta genom alla sektioner, och an får ropar 10 gånger på henne innan hon lyssnar.
    Är man ute i trädgården och fixar så sticker hon helt plötsligt iväg på cykeln till parken eller dylikt.
    Hon smiter även ut ifrån huset ibland tätt följd av lillasyster så nu har jag börjat låsa dörren.
    Hon har inte betett sig så här tidigare utan alltid varit väldigt bra på att lyssna och "lydig".
    Är det här normalt 3-årings betende eller?
    Om någon annan varit med om det, när gick det över om det gjorde det
    Och hur hantera det på bästa sätt?
    Jag är inte så mycket för att skicka in på rummet eller andra liknande metoder.
    Jag pratar argt med henne och hon säger att hon inte ska göra om det men det är givetvis samma sak dagen efter.

• Svar på tråden Är detta normalt 3- årings beteende?
  • Philippa

Låter som en normal trotsperiod.. det som gäller är att du sätter gränser och håller dom oavsett vad flickan gör..

Härda ut, det kommer gå över!

• Maddsutt

Alla barn har olika perioder, och alla barn har perioder då de ska frigöra sig från sina föräldrar. Hon är nu inne i den fas där hon vill se vart dina gränser går, och vart hennes egna gränser går. 

Självklart är det jobbigt och man undrar om alla barn gör på detta viset! sanningen är att alla barn gör inte så, för att alla barn hittar sina egna sätt att frigöra sig på och att upptäcka på. vissa mer lätthanterliga än andra.
    det du måste göra är att verkligen sätta ner foten för henne, och visa att det inte är acceptabelt att sticka ifrån mamma i affären. Det är inte okej att gå ut om man inte frågat om lov. Hur du ska göra detta vet inte jag, det känner du bäst själv. Men hitta knep som gör att hon förstår. Det är även viktigt att du står för det du säger, annars kvittar det =)
    Jag tror inte att hennes beteende har med hörseln att göra, om det inte är så att du ropar på henne när hon gör det?? 
  • Matillin
    Maddsutt skrev 2010-05-18 08:55:31 följande:
    Alla barn har olika perioder, och alla barn har perioder då de ska frigöra sig från sina föräldrar. Hon är nu inne i den fas där hon vill se vart dina gränser går, och vart hennes egna gränser går.  Självklart är det jobbigt och man undrar om alla barn gör på detta viset! sanningen är att alla barn gör inte så, för att alla barn hittar sina egna sätt att frigöra sig på och att upptäcka på. vissa mer lätthanterliga än andra. det du måste göra är att verkligen sätta ner foten för henne, och visa att det inte är acceptabelt att sticka ifrån mamma i affären. Det är inte okej att gå ut om man inte frågat om lov. Hur du ska göra detta vet inte jag, det känner du bäst själv. Men hitta knep som gör att hon förstår. Det är även viktigt att du står för det du säger, annars kvittar det =) Jag tror inte att hennes beteende har med hörseln att göra, om det inte är så att du ropar på henne när hon gör det?? 
    Nej det där med hörseln var mest på skoj, jag tror hennes öron funkar finfint egentligen
    Hon har även börjat "trots" mot fröknarna på dagis gör inte alltid som dom säger och lyssna inte, något som hon alltid gjort tills nyligen.
    Hon har alltid varit lätthanterlig och har en enkel personlighet så kanske uppfattar jag hennes nya beteende som ännu större på grund av det?
    Jag tror att jag är rätt bra på att stå för det jag säger.
  • Matillin

Inga fler med jobbiga 3 åringar?

• Hattifnattentanten

Har haft... Det går över och kommer igen. Man får ha tålamod så länge de inte gör något som kan skada dem.

Svar på tråden Är detta normalt 3- årings beteende?