BURN - förbränningstablett
P30 skrev 2014-01-21 14:49:15 följande:
Jag hade nog tänkt mig en vetenskaplig studie som visade på att när kaloriintag ökar så skall fettmassan minska. Det låter fullständigt vansinnigt.Enda möjliga varianten som jag kan se är om man tillför energi inför träning så att man orkar träna motsvarande hårdare än kalorierna man får i sig. Detta kan gälla om man ligger extremt lågt i energiintag, dvs under 800kcal/dag gissningsvis och kanske framför allt om man ligger under 500kcal/dag.
Annars skulle det vara en vetenskaplig sensation.
Ligger man på ett alltför lågt kaloriintag så blir man ofta tröttare, det kan i sin tur leda till att man utan att man fullt inser det blir mindre effektiv i sin vardag och i sin träning.
Dvs. kroppen sparar för att i viss utsträckning kompensera underskottet.
Det andra som kan hända är att när du tränar hårt/mkt så bryter man ner en del muskelfibrer (vilket är fullt normalt) men kombinerar du då en så hård träning med att ligga på ett stort kaloriunderskott så kan kroppen välja att inte prioritera att återuppbygga muskelfibrerna -> du minskar över tid i muskelmassa istället för fett.
Så i ett scenario med en aktiv professionell dansare så skulle det kunna inträffa eftersom 1500 kcal då blir ett väldigt lågt intag(obs! inte för en inaktiv otränad kvinna), med reservationen för att personen troligtvis äter för lite protein och har allmänt dålig koll.