• Anna Paulita

"Knytismat" som både vuxna och barn uppskattar?

Jag har total ide´torka.... :/ På torsdag ska det vara gårdsfest på dagis och alla ska ha medmat för 4 personer, var inne på att ta med mig Mozzarella Caprese men det är inte sådant som barn i allmänhet gillar.

Tips någon?
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Svar på tråden "Knytismat" som både vuxna och barn uppskattar?
  • Anna Paulita

Det lät gott, men det känns mer som ett tillbehör än en en rätt för 4 personer. :/

• Michisen

Ah, my bad, jag trodde att eftersom alla skulle ta med så blev det knytis.
    Om jag letar efter bra recept så brukar jag gå igenom receptbanken som finns på ICA:s sida med alla recept från Buffé, det går att skriva in vad man söker efter.

http://www.ica.se/buffe

(Till höger finns det "sök recept", skriv in där vad du vill ha. )

• Anna Paulita
    Michisen skrev 2010-05-18 12:33:00 följande:
    Ah, my bad, jag trodde att eftersom alla skulle ta med så blev det knytis. Om jag letar efter bra recept så brukar jag gå igenom receptbanken som finns på ICA:s sida med alla recept från Buffé, det går att skriva in vad man söker efter. www.ica.se/buffe (Till höger finns det "sök recept", skriv in där vad du vill ha. )
    Jo, det är ju knytis, men jag vill ändå ha något mer matigt. :P Fast de lät smarriga så jag tackar ändå för receptet. :D
  • Anna Paulita
    lunkentuss skrev 2010-05-18 12:33:44 följande:
    pizzabullar =)
    Vad brukar man ha i dem? ost och tomatsås typ?
  • Min högsta önskan

En pastasallad kanske? Antingen med grillad kyckling eller korvslantar, gurka, tomater, sallad, osttärningar, majs... Och till det en sås/dressing med gräddfil och chilisås, salt och peppar.

Här är även ett recept på pizzabullar!

ca 40 st

50g margarin
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    1 tsk salt
    1 msk socker
    1 ägg
    ca 13 dl vetemjöl

Fyllning:
    2 dl ketchup
    2 pkt strimlad bacon
    4 dl riven ost
    pizzakrydda
    1 ägg till pensling

* Smält margarin, blanda i mjölken och värm till 37 grader.
    * Smula jästen i en bunke och slå över vätskan. Rör tills jästen har löst sej.
    * Blanda i resten av ingredienserna. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
    * Kavla ut degen till 3-4 plattor.

* Bred ketchup på plattorna, fördela bakon och ost och strö över kryddan.
    * Rulla ihop och skär i 2 cm tjocka skivor. Låt jäsa ca 20-30 minuter.
    * Pensla med ägg.

* Grädda mitt i ugnen på 225 grader i 8-10 minuter.
    * Serveras helst något varma.

Går bra att frysa.
    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • N1an

Piroger är ju bra. Kan göras innan och kan lika gärna ätas kalla.
    Pizza bullar lika så. Kanske inte lika matigit men populärt bland barnen.

Apelsin- och teriyakimarinerade kycklingspett
    Ingredienser
    Beräknat för 4-6 portioner
    1 bit(ar)  ingefära 2 st  apelsiner 3 msk  teriyakisås 2 st  majskolvar, färska 2 st  schalottenlökar 4 st  kycklingfiléer  
    Apelsin- och teriyakimarinerade kycklingspett
    Gör så här:

Skala och dela ner en liten bit färsk ingefära, ca 2 msk när den är hackad. Lägg ner i en kastrull. Pressa över juice från 2 apelsiner. Låt koka upp. Sila av ingefärsbitarna. Tillsätt 3 msk teriyakisås. Låt koka ihop på spisen.

Förkoka färska majskolvar med skal i ca 5 minuter. Skala och dela sedan i ca 3-4 cm stora bitar. Dela ner löken och kycklingfiléerna i lagom spettstora bitar, 5-6 per filé.

Varva majs, lök och kyckling på blötlagda grillspett. Lägg spetten på ett fat och häll marinaden över. Låt dra i någon timme. Grilla sedan, gärna i ytterkanten på grillen, tills kycklingen är klar.

• Heavenlyfaith

Blanda kall tacofärs med tärnad paprika, lök och majs. Eller vad man vill för grönt.
    Ha i creme fraiche och tacosalsa och krydda med sambal oelek, chili eller tacokrydda osv.

Tillbehör till det, grönsaker och tortillabröd eller chips.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Rosana

Man kan göra köttfärs med tacokryddning, forma dem till avlånga "korvar", trä dem på träspett - och in med dem i ugnen. Lagar sig själva. Goda kalla, kul att äta på pinne.

• Rosana

Pigs in a blanket; prinskorvar inlindade i smördeg. Baka i ugn, kan också ätas kalla.

• lokisse

pajer i alla dess former
    grillad kyckling

Difficile est saturam non scribere
  • lunkentuss

pizzabullar kan man fylla med vad man vill... Man brer på en tomatsås först o sen det man vill ha i.. Sist hade vi fetaost o champinoner + riven ost då o pizzakryddor.. Man kan ju ha mozzarella, korvar, skinka, kycklingbitar, ringla över beairnesesås mm mm Det man brukar ha på vanlig hemgjord pizza=)

Svar på tråden "Knytismat" som både vuxna och barn uppskattar?