• Stårschan

Timmerhus för nedmontering och flyttning

Är det någon här som har erfarenhet av att montera ner, flytt och återuppbygga ett gammalt timmerhus? Hur pass svårt är det egentligen för ett gäng normalhändiga vuxna, och hur lång tid får man beräkna att det tar att montera ner en stuga med två våningar?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Svar på tråden Timmerhus för nedmontering och flyttning
  • k girl

Har inte personlig erfarenhet, men byggaren som hjälpte oss monterade ned en västerbottensgård i två våningar på en dag. Dock inte enligt konstens alla regler och de fick inte med sig allt (det var villkoret för flytten: ta det ni hinner på en dag). Så det kan gå fort. Min kusin har flyttat på bland annat en lada. Är man ordentlig med uppmärkningen borde det inte vara väldigt svårt.

Kan rekommendera Göran Gudmundssons "Flyttning av gamla hus".

• Snuvan

Min kompis har ett eget företag som sysslar med renovering av gamla byggnader, han har flera gånger plockat ned och flyttat timmerbyggnader.
    Skicka ett mail till honom och fråga lite, eller ring. Han heter Daniel och är väldigt snäll. Han kan svara på vad som helst, jag brukar ringa honom och fråga hur vi borde göra med vårt gamla hus.
    Om huset ska sättas upp och användas så ska ju nedmonteringen skötas korrekt. Det tar ju ett tag eftersom man måste märka upp alla bitar för att kunna sätta ihop det rätt igen. Det blir lite plock men det är klart värt det om man jämför med att köpa ett nyare hus. Timmerhus är riktiga hus.
    Lycka till!
    www.bygghantverk.eu

[email protected] eller 070-570 00 61

• Stårschan

Tack för era svar. Jag kommer nog inte att besvära Daniel med någon fråga eftersom jag än så länge bara är nyfiken och sugen på att kanske göra det någon gång i framtiden. Men helst skulle jag nog vilja ha en liten stuga som redan står på rätt ställe så att den inte alls behöver flyttas.

Imponerande att man kan få ner det mesta av en tvåvåningsstuga på en enda dag!

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • k girl

Haha, ja, fast de använde väl en del metoder jag inte kan tycka är så bra - men hellre det än att det eldas upp. Du kan kolla lite på bilder här:
    www.vk.se/Article.jsp&category=391

Jag misstänker att den allra största kostnaden faktiskt är frakten av timret, om man nu inte anlitar någon timmerman.

• Stårschan

Mycket vackert hus! Min mamma är förresten mycket förtjust i ortsnamnet. Hon blir alldeles fnissig när hon åker förbi vägskyltarna.

• k girl

Ja, det är lätt att hålla sig för skratt när man bor där och de flesta tystnar när man talar om sin adress i telefonen.

• Stårschan

Men det ligger vackert i munnen.

• k girl
    Stårschan skrev 2010-05-19 10:07:34 följande:
    Men det ligger vackert i munnen.
    Det gör det.
Svar på tråden Timmerhus för nedmontering och flyttning