• Anonym

Vita märken på tänderna

Hej,

jag vet att du är barntandläkare men kanske kan du svara ändå...

Jag har fått jättefula vita områden på mina övre framtänder, närmast tandköttet. Min tandläkrae säger att det beror på att jag inte borstat noga där uppe, så det jag har blivit mer noggrann med. Hon säger också att de aldrig kommer att försvinna och det finns ingen chans att få bort det.

Jag tycker det är jättejobbigt och jättefult, och det syns ganska mycket. Det ser ut som skit, typ..
     Har min tandläkare rätt, måste jag leva med det kritvita för alltid?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-18 14:31
    och med "skit" menar jag smuts...

• Svar på tråden Vita märken på tänderna
  • Barntandläkaren

Hej!
    Bra att du blivit medveten om hur viktigt det är med noggrann tandborstning vid tandköttskanten. De vita fläckarna är början till hål. 
    Kanske att extra tillförsel av fluor skulle öka chansen att de vita fläckarna åtminstone syns lite mindre. Det finns en fluortandkräm på apotekt som heter Durafat som innehåller extra mycket fluor. Ett annat alternativ är att använda vanlig fluortandkräm och dessutom skölja med fluor efteråt. Caries=hål beror på att mineraler urlakas ur tanden och fluor gör att det sker en återmineralisering på tandytan.
    Lycka till!

• Anonym

Tack för svaret!

Jag använder Sensodyne för ilningar i tänderna.. har problem med iallafall en tand som ilar väldigt. Och sköljer med Flux så ofta jag kommer ihåg - iallafall ett par gånger i veckan, men ska försöka komma ihåg oftare.

Finns det inget sätt att få bort de vita fläckarna alltså? För de sitter längs med hela kanten vid tandköttet och syns alltså rätt bra, ser ut som samma smuts..

• Barntandläkaren

Hej igen.
    Kanske att fluor skulle kunna minska det vita fläckarna på tänderna.

Svar på tråden Vita märken på tänderna