• Anonym (orolig mamma!!)

Plötslig feber som är snabbt övergående, inga andra symtom!

Min dotter på strax 2 år var igår hängig och trött inte alls som hon brukar vara. sov flera ggr under dagen och på kvällen tog jag tempen och då vid 19.30 hade hon 39 graders feber.
    Hon fick en supp panodil och sov drygt en timma, sen vaknade hon till och var piggare, somnade sen för natten vid 23. sov bra på natten, vid halv 4 på morgonen vaknade jag och hon fick vatten att dricka, ny blöja och tog tempen, 38.6 grader, gav henne panodil igen och hon sov till morgonen.
    Nu idag har hon vart pigg och inte sovit något alls, tog tempen nu vid 15 och det va ingen feber alls.

Hon har inga andra symtom alls! ingen förkykning, snuva, märker inte nånting alls på henne att hon har ont någonstans eller så.....

Vad kan denna plötsliga feber bero på? som är snabbt övergående.
    Börjar ju undra eftersom inga andra symtom finns.
    Är det normalt?

Läste på nån typ av "vårdguide" att feber kommer sällan utan anledning utan beror ofta på problem med öron, hals eller urinvägar......
    men hon verkar ju inte ha ont!!

• Svar på tråden Plötslig feber som är snabbt övergående, inga andra symtom!
  • Therese barnmorska

Hej!
    Det är antagligen något virus som hon dragit på sig. Oftast är det snabbt övergående, och man får aldrig reda på vad det var för något.
    Om febern pågår i mer än 3 dagar eller om hon är allmänpåverkad, ska du söka husläkaren.
    Lycka till,
    /Therese

Svar på tråden Plötslig feber som är snabbt övergående, inga andra symtom!