Calin Bleu gauzesjal?
Har en baby på tre månader och vill så gärna ha en bärsjal. Är Calin Bleu gauzesjal ett bra alternativ?
Har en baby på tre månader och vill så gärna ha en bärsjal. Är Calin Bleu gauzesjal ett bra alternativ?
Hej Trasan! Jag har tre långsjalar; en Tricot slen, en Didymos Indio och en Calin bleu gauze. Till min kille som är 7 veckor använder jag Tricot eller gauzen. Trikåsjalen är mysigare och lite lättare att få till bra knytning på. Hade det inte varit för temperaturen nu hade jag bara använt den. Gauzen däremot är relativt sval, så därför kan den vara bättre om du tänkte bära mycket i sommar.
Jag köpte min gauze när jag skulle på semester till Thaliand med min dotter som då var ett år (och en ovanligt lätt 1-åring, ca 8 kg). Tyckte då att den var hyfsat sval, men i övrigt hopplöst dålig med dålig avlastning. Då knöt jag den med knytningar som passar en vävd långsjal, eftersom jag var van med det från min Didymos (som för övrigt är en dyr, men helt underbar sjal för ett lite större barn). Nu knyter jag den mer om den vore trikåsjal med den sk wrap cross carry-knytningen. Då är den helt ok.
Om du tror att du kommer att bära mycket skulle jag hellre satsa på en stadigare vävd sjal än gauzen. En tremånaders kan ju vara rätt tung, och är säkert mogen för cross carry, som är en knytning som är trevlig. Min didymos är nästan lika sval som gauzen om man bortser från att jag använde olika knytningar till dem. Gauzen känns också väldigt oprisvärd, borde inte behöva kosta runt 600:-. Min didymos som kostade det dubbla är däremot värd varenda krona .
Lycka till med sjal-valet!
Jag bär utan problem min treåring i en Gauze, och den är mjuk och mysig även till ettåringen. Den är betydligt tunnare än Didymos Indio, jag har bara en Indio som öht är jämförbar med gåsen (har provat mig igenom en hel del sjalar).
Jag gillade inte gauzen. Tycker den är sträv i tyget och svår att knyta. Jag har en Hoppediz som är mycket bättre.