• Gurkan

Ikea spjälsäng...

Hej!

Jag har lite frågor om Ikeas spjälsangar.
    Hur långt är det från golv till bottenplatta om man har bottenplattan på översta läget?
    Går det att ta bort sidan när man har botten på översta läget eller får man modifiera sängen lite?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ikea spjälsäng...
  • Anatha

Gulliver kan man inte ta bort sidan vid översta läget. Vill inte gå in och mäta nu när dottern sover men kan kolla imorgon.

• Liddi

Vi har Gulliver och tog bort sidan vid översta läget. Det är inte meningen att man ska det men vi lirkade lite och tog bort den ändå. Samma här att jag inte kan mäta när sonen sover

Alexander 090210
  • Puss och Kram

varför kan man inte ta bort sidan när man har madrassen på översta läget, vad händer? Jag har nämligen köpt den gulliversängen.

• Anatha

Jag har inte provat men det står så i instruktionen.

• Gurkan

vi har tittat på hensvik och gulliveroch det går ju alltid att modda sängen lite om man inte skulle kunna ta bort sidan... Förstår om ni inte kan mäta höjden nu :D
    Men någon kanske skulle vilja göra det imorgon åt mig? Skulle vara så tacksam!

• LilaRos

Har leksvik (tror jag den heter) och på den kan man montera av sidan och sätta på en annan del längst ner som följer med.  Vi hade sidan avtagen och spjälsängen intill min säng när sonen var nyfödd.
    Höjden kan jag inte kolla nu när sonen sover..

Det som står i instruktionen på vår säng är att man inte ska göra det, men detr beror ju på att barnet kan ramla ner då. Men förankrar man sängarna i varandra så är det ju inga problem :)

• Liddi
    Gurkan skrev 2010-05-18 21:46:54 följande:
    vi har tittat på hensvik och gulliveroch det går ju alltid att modda sängen lite om man inte skulle kunna ta bort sidan... Förstår om ni inte kan mäta höjden nu :D Men någon kanske skulle vilja göra det imorgon åt mig? Skulle vara så tacksam!
    När vi hade sängen bredvid vår hamnade madrasserna precis kant i kant så det borde vara 48cm men då är det alltså upp till madrassen och inte till bottenplattan...
    Alexander 090210
  • Liddi
    LilaRos skrev 2010-05-18 21:50:34 följande:
    Har leksvik (tror jag den heter) och på den kan man montera av sidan och sätta på en annan del längst ner som följer med.  Vi hade sidan avtagen och spjälsängen intill min säng när sonen var nyfödd. Höjden kan jag inte kolla nu när sonen sover.. Det som står i instruktionen på vår säng är att man inte ska göra det, men detr beror ju på att barnet kan ramla ner då. Men förankrar man sängarna i varandra så är det ju inga problem :)
    Precis så är det med Gulliver åxå...man skruvar fast en liten bräda längst ner så den håller ihop bara.
    Alexander 090210
  • Gurkan
    mills skrev 2010-05-18 21:53:27 följande:
    När vi hade sängen bredvid vår hamnade madrasserna precis kant i kant så det borde vara 48cm men då är det alltså upp till madrassen och inte till bottenplattan...
    Är madrassen runt 8-10 cm tror du?
    För i så fall skulle det passa perfekt!
    Det är precis så vi tänker, att lyfta av sidan och sätta jämte sidan på sängen och haka fast sängarna i varandra!
  • Puss och Kram

Aha, bara inte lämpligt, ja vi hade samma tanke att förankra den intill vår säng så vi får plats när sonen kommer krypande på natten... Då får man väl se till att den håller ihop ordentligt då

• Anatha
    Gurkan skrev 2010-05-18 22:02:11 följande:
    Är madrassen runt 8-10 cm tror du?
    Finns massa olika madrasser har sett både 7 cm och 12 cm sen har man ju bäddmadress med och även de är olika.
  • Liddi
    Gurkan skrev 2010-05-18 22:02:11 följande:
    Är madrassen runt 8-10 cm tror du? För i så fall skulle det passa perfekt! Det är precis så vi tänker, att lyfta av sidan och sätta jämte sidan på sängen och haka fast sängarna i varandra!
    Ja den är inte tjockare än 10 iallafall och inte tunnare än 8
    Alexander 090210
  • Liddi

Kollar noggrannare imorgon om jag kommer ihåg

Alexander 090210
  • LilaRos

Med våra sängar så var spjälsängen högre iaf.. Ändå har vi inte bäddmadrass i sonens säng utan bara madrass.

• Gurkan
    mills skrev 2010-05-18 22:28:24 följande:
    Ja den är inte tjockare än 10 iallafall och inte tunnare än 8
    Det låter ju bara så perfekt för vår säng!
  • Anatha

Från golv till bottenplattans övre kant är det ca 43,5 cm.

• Gurkan
    Anatha skrev 2010-05-19 09:44:57 följande:
    Från golv till bottenplattans övre kant är det ca 43,5 cm.
    Tack!!
    Och tack alla andra med!

Det ska nog gå att fixa till!
  • Liddi

Jag ljög tydligen...madrassen är 5 cm men det finns ju madrasser som är tjockare.

Alexander 090210
Svar på tråden Ikea spjälsäng...