• sunshinepessan

Fylla tand med plast!?

Våran dotter hade tid hos tandläkaren idag.., hon är 5 år gamal. Vi fick höra att en tand har en "tunn ovansida" så denna skulle dem fylla med plast för att förebygga hål.
    Någon som har haft erfarenhet utav detta!
    Hur går ingreppet till?
    Bedövning?

Tacksam för era svar.

• Svar på tråden Fylla tand med plast!?
  • Stinky

Tänder lagas med plast nuförtiden. Lite plastic padding skadar inte. Inget att oroa sig över.

• Bangbang

Vore jag du så skulle jag kolla upp vad de använder för plast, kan vara tungmetaller i även om det är plast. Tex titaniumoxid.

• Menhir

Jag antar att de menar fissurförsegling, då etsar man tanden så ovanytan blir microskopiskt uppruggad och lägger sedan på ett tunt lager plast som härdas med en lampa (vanligen).

Det är inget som känns men man måste gapa stort för det måste vara "torrt som en öken" på tänderna. Etsgelen smakar surt-beskt och man får mycket grejer i munnen för att hålla tungan borta. Det är alltså lite bökigt men gör inte ont.

Ibland, om det är djupa fåror i tanden borrar man försiktigt i emaljen för att ta bort de bakterier som gömmer sig där, det brukar gå bra utan bedövning eftersom man bara är i tandens ytskikt och nerven inte är irriterad som vid vanlig lagning.

Alla material är godkända och utprovade för att användas i munnen. Som förälder måste man själv ta ställning till vilken behandling man vill ge barnen och väga fördelar mot nackdelar, det gäller i allt, inte bara tandvård.

Som Falstaff, fakir skaldade "vatten är ett farligt gift som omger Visby stift". Betydligt fler har dött av vatten än av fissurförseglingsmaterial, det kan jag lova...

Menhir, leg tandläkare

• Starkast

Här plastar de tänderna på alla barn vid en viss ålder. 6-7år tror jag?
    Hellre det än hål så de behöver bli rädda för tandläkaren... För många barn har för dåliga mat/tandborstnings vanor idag.

• Jackie85

Tror det är det dom gör på en av mina tänder lite då och då pga att det slits ner. Jag har väldigt tunn emalj på en av mina kindtänder och de lägger ett supertunt lager på tuggytan lite då och då så jag inte skall få problem med ilningar etc.

• Polly

Vi var iväg med vår 6 åring för att plasta alla kindtänderna, det är ju lätt att det blir hål då dom tänderna är så djupa. Här gör dom det på i stort sett alla barn som fått upp sina kindtänder. Bra för det förebygger ju hål.

Svar på tråden Fylla tand med plast!?