• Spexig

Hur ont gör e första 3 cm?

För mig tog det framför allt sån jävla tid innan jag öppnat mig så mycket. Två dygn med värkar var 3e-20e minut dygnet runt, så jag kunde varken äta eller sova ordentligt.

Det är så svårt att säga hur ont det gjorde, jag tror inte egentligen värkarna i slutet av andra dygnet var kraftigare än de jag hade efter typ 12h, men jagvar slutkörd och upplevde det som väldigt mycket smärtsammare.

Är du utsövd, har ätit, mår allmänt bra och du öppnar dig i någorlunda tempo behöver det inte vara speciellt smärtsamt, men drar det ut på tiden, eller om det startar när du är i dålig form kan det vara jättejobbigt.

• Spexig

Beror så på hur lång tid det tar, vilken dagsform du är i, om du tränat profylax, om du har TNS, etc. 

För mig har de 3 första varit de absolut ondaste under hela förlossningen (för sen har man ju lustgas o EDA (eller med ettan blev jag snittad vid 3 cm)) o de har tagit många dygn båda gångerna. Men det har ändå varit klart uthärdligt.

Se till att vila och äta och dricka. Glöm alla regler om vad du bör äta o ät det du är sugen på (jag levde på Dextrosol o jordnötsM&M). Drick inte vatten, utan nåt sött, riktig saft, jos eller liknande, så får du energi där oxå.

Det värsta som kan hända är att du inte får i dig tillräckligt med energi och så gör det mer ont (för att du är trött) och så vill du inte äta/dricka och så blir du ännu tröttare och får ännu ondare. Det var en stor del av varför det blev snitt med ettan, varken hon eller jag orkade till slut. Med tvåan hade vi en dubbelt så lång förlossning (5 dygn från första smärtsamma "för"-värk), men eftersom jag höll uppe blodsockret o vilade så mycket jag kunde var den tusen gånger lättare.

Så, låna TNS, träna avslappning/andning, ät, drick o vila!

Svar på tråden Hur ont gör e första 3 cm?