Ni vuxna med ADHD, känner ni igen detta?
Jag har aldrig varit hyperaktiv utåt sätt, så har aldrig fått en diagnos. Är nu under utredning i vuxen ålder. Är lite nyfiken om hur det kan vara för andra.
Jag är som sagt inte hyperaktiv utåt, men i min hjärna är jag. I mina tankar och mitt tal. Jag är en sån person som pratar alldeles för fort, och mina tankar är ju lika kvicka så andra hänger inte alls med. Ofta går det så snabbt att jag själv inte hänger med.
Problemet är att jag ibland blir ännu värre, tex om jag är lite övertrött eller om jag blir engagerad i ett samtal. Jag går in i det alldeles för mycket och jag beter mig som ett barn. Pratar för högt, och snabbt, och avbryter jämt och ständigt den andra (inte med mening) för att jag hinner inte lyssna färdigt på dom och måste säga det jag ska säga innan nästa tanke hinner komma in i tankarna. Ofta ger jag ett lite speedat intryck i de lägena och det känns alltid lika pinsamt i efterhand när jag inser hur jag framstått. Man är alldeles för mycket.
På ett sätt så gillar jag speeden eftersom jag känner mig smart när min hjärna kan arbeta så fort och smidigt, men det skapar också en rejäl frustration på omgivningen eftersom det känns som att allt annat går för sakta, folk pratar för sakta, tänker för sakta osv. Och jag kan inte vara tyst och invänta dom, även om jag verkligen försöker.
Känner ni igen detta? Kan man vara hyper enbart på insidan vid ADHD?