• Impega

Förkylning eller pollenallergi?

Har gått och blivit förkyld, tror jag.

Hur vet man om man är förkyld eller pollenallergisk?
    Jag är täppt i ena näsborren, kliar i halsen och i öronen. Känner mig irriterad i ögonen och allmänt hänging. Känns som om jag har feber men har bara 36,5 i temp.
    Vaknade i natt och hade rethosta.
    Vad tror ni, förkyld eller pollen?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-19 11:26
    Måste tillägga att jag svettas mycket också. Som om jag hade hög feber.
  • Svar på tråden Förkylning eller pollenallergi?
  • Karamellan

När jag först kände av min pollenallergi var det precis som du beskriver, och jag trodde jag var förkyld. Klådan i halsen och öronen var vad som fick mig att misstänka allergi, så det låter rätt troligt att det är vad du har.

Du kan ju kolla pollenprognosen där du bor. Om det är hög pollenhalt så är väl det också en indikation på allergi, men man kan ju såklart känna av även om halten är lägre.

Smart may have all the answers but stupid have all the interesting questions.
  • Impega

Oki, ska kika på pollenprognosen. 

Får man en allmän sjukdomskänsla av pollenallergi? Känner mig jätte jätte trött.
  • carola1977

Jag var fruktansvärt trött också när jag blev allergisk. Klåda i öronen har jag och humöret påverkas. Testa om det blir bättre av en allergitablett (cetririzin är bäst tycker jag). Finns ju receptfritt på Apoteket.

• Karamellan
    Impega skrev 2010-05-19 11:26:51 följande:
    Oki, ska kika på pollenprognosen.  Får man en allmän sjukdomskänsla av pollenallergi? Känner mig jätte jätte trött.
    Ja, jag blir jättetrött av allergin. Det var ljuvligt när symptomen släppte när jag tog medicin!
  • Impega

Höga halter av björkpollen står det... Är det nåt man vanligtvis är allergisk mot?

• carola1977
    Impega skrev 2010-05-19 11:29:09 följande:
    Höga halter av björkpollen står det... Är det nåt man vanligtvis är allergisk mot?
    Ja det är bland det vanligaste skulle jag tro. För mig är dock gräset värst.
  • Karamellan
    Impega skrev 2010-05-19 11:29:09 följande:
    Jo, det är väl rätt vanligt. Om jag inte missminner mig, så är korsallergi mot äpple inte helt ovanlgit då heller (finns en massa att läsa på nätet om det).

Gräspollen är ju också vanligt att vara allergisk mot, men det brukar komma en aning senare än björkpollen, har jag för mig.
  • Impega

Jag är inte allergisk mot nåt. Förutom pollen då kanske.... Provade ta en kestine nyss så får vi se om det släpper. 

Men man kanske måste äta några dagar innan det märks?
  • Karamellan
    Impega skrev 2010-05-19 11:32:25 följande:
    Jag är inte allergisk mot nåt. Förutom pollen då kanske.... Provade ta en kestine nyss så får vi se om det släpper.  Men man kanske måste äta några dagar innan det märks?
    Det brukar märkas inom någon timme.
  • Impega
    Karamellan skrev 2010-05-19 11:33:53 följande:
    Det brukar märkas inom någon timme.
    Åhå.. spännande..
    Är också slemmig i halsen, tyder det inte mer på förkylning då?
Svar på tråden Förkylning eller pollenallergi?