• Hannajo

Kallt rum och lättväckt bebis - hjälp!

Förlåt ett rörigt inlägg!
    Vår 10-månader gamla tjej är väldigt lättväckt. På övervåningen där hon och vi sover har vi väldigt knarriga golv. Pga att det inte gick så bra att få ordentlig fart på elementen där uppe installerade vi en luftvärmepump som sprider varm luft i huset. Fungerar jättebra om hennes dörr är öppen, men då vaknar hon om vi vistas på övervåningen. Vi har därför haft hennes dörr stängd. Nu när det börjar bli kallare ute blir det kallt i hennes rum. Ganska ofta sparkar hon av sig täcket när hon har somnat. Om jag går in för att lägga över henne täcket så vaknar hon. I morse när hon vaknade var hon jättekall om händerna.
    Å andra sidan sover hon mycket längre på mornarna nu när det är svalt i rummet.

Är det farligt att det är svalt i rummet? Kan hon bli sjuk? Vad ska jag göra? Strunta i att täcket inte är på och låta henne bli kall eller lägga på täcket, väcka henne, ta upp henne, natta om henne? Vill inte väcka henne!

Över huvud taget är det jobbigt att hon är så lättväckt. Kan man göra något åt det?

• Svar på tråden Kallt rum och lättväckt bebis - hjälp!
  • Smurf2

Vi sover alltid med öppet fönster på nätterna och bara man klär på bebben tillräckligt med kläder, jag har alltid sovplagg med långärm och långa ben samt sockar på henne och även fast hon kastar av sig täcket på natten så klarar hon sig bra. Får dock kolla till henne ibland så att hon som du säger inte blir för kall. Hur kallt har ni i rummet? Det ska nog inte vara svalare än iaf 18C, tror jag. Gällande det där med lättväckta barn så gäller det nog bara att vänja dem vid ljud. I början tassade vi omkring hela tiden men har med tiden vänjt henne med mer o mer ljud och hon sover lika bra, om inte bättre nu. Hoppas det löser sig för er...Lycka till!

• Tiril

ang knarrande golv osv kan jag ej hjälpa men jag skulle absolut ha gått in och stoppat om henne, för annars blir hon sjuk och då blir det 10ggr värre att få henne att sova.

• Tiril

låt henne somna med ljud omkring sig, tex en radio som spelar på låg volym.

• Hannajo

Vi har alltid cd-spelaren på på kvällarna när hon sover, för vi ville vänja henne vid ljud från början Trots detta hör hon när vi går på de knarriga golven.
    Om jag går in och stoppar om henne så vaknar hon, och när hon sen somnar sparkar hon av sig igen och går jag in så vaknar hon och så vidare... Fast ibland fungerar det, hon sover vidare. Dock alltmer sällan.

Smurf2 18 grader, inte mindre? Får nog lägga in en termometer och kolla.

• Katjis

Så länge bebisens nacke är varm, är bebisen varm. Temperaturen på händerna/fötterna säger inte så mycket. Kan ni inte sätta på henne en varmare pyjamas eller köpa en sovsäck om ni är tveksamma? Jag håller med om att det minst bör vara 18 grader i sovrummet.

• Hannajo

Jag var inne i mina bonusdöttrars rum nyss, tyckte det var väldigt svalt därinne också, men termometern visade på 20 grader, så jag kanske inte behöver oroa mig. Hon har långärmad/långbent pyjamas och strumpor.

• Ms Lara Croft

Oj, om man sover med öppet fönster får man verkligen klä på barnet, nu är det ju så kallt på nätterna. Jag trodde att det inte var så bra i längen för lungorna med mycket riktigt kall luft. Men jag kanske har fel.

TS, Gällande att det blir kallt i lilltjejens rum; kan ni inte köpa ett extra el-element. Det finns sådana som är extremt tysta. Kostar lite mer men det är det ju värt.

Svar på tråden Kallt rum och lättväckt bebis - hjälp!