Inlägg från: stor och liten |Visa alla inlägg
  • stor och liten

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Vid missfall brukar  man inte behövea aaka in om man inte blöder oroandeväckande mycket (typ en full binda inom 1/2 timme). Man borde gaa paa koll när det slutat blöda för att se att inga rester har fastnat kvar....
    Det är saa oerhört ledsamt när missfall kommer, man har hunnit glädjas och har smidigt planer och, och, och... Den enda trösten jag hade för mej när det hände var att naanting inte stämde med fostret och daa är det "bättre" med missfall än att maasta avbryta graviditieten mycket senare... Ingen stor tröst just nu, jag vet, men den enda jag kan ge förutom en stor, stor kram!

• stor och liten

Hej paa er alla. Brukar smygläsa här inne och haalla tummarna för er att ni plussar snart och att det haaller sej. Det är dock *jättevanligt* att det blir missfall i början av en graviditet (har sett statistik paa att uppskattningsvis 2 av 3 graviditeter slutar med tidigt missfall) men att de förr skedde saa tidigt att de flesta kanske anade med inte säkert visste att de var gravida. Nu när tekniken har utvecklats och man lätt kan beställa tester och det till en billig penning kan man testa saa tidigt som t.o.m. innan BIM själv hemma, enkelt och utan tid-och-spring hos barnmorskan saa faar maanga fler bekräftat att de är gravida för att - naturligtvis - sedan bli förkrossade för att det slutar med missfall, missfall som förr bara hade tolkats som en försenad mens. Med det vill jag bara säja att tro inte att det är fel paa er för att det händer  (även om det rent psykiskt sett varje gaang är fruktansvärt och ett rent helvete). De flesta som gör en utredning faar reda paa att det inte är naagot fel paa dem. Det är bara helt enkelt slumpen som gör att cellerna inte delar paa sej som de borde och att kroppen daa väljer att saa tidigt som möjligt avsluta graviditeten (för att vid ett senare tillfälle börja om paa ny kula). Detta laater rusktigt kliniskt och känslokallt nu när jag läser igenom det när det jag egentligen bara vill säja är att :
    1) det är inte er det är fel paa
    2) ge inte upp
    3) förr eller senare haaller det till färdig bebis för de allra flesta!!!

och... glöm inte bort kärleken mitt uppe i all äl-testning och graviditestestning möjliga graviditetssymptom även om det är dösvart!! (talar av erfarenhet!)

Sköt om er... haaller tummarna!
    Kram

• stor och liten

SoMa: Tar du testlagrets äl-tester? Jag har andra sk billigtester och där staar att teststrecket ska vara minst lika starkt som kontrolltestet för att det ska räknas som positivt... Men det är nog olika med olika tester..

• stor och liten

telgebo: ... om du inte bantar utan äter balancerat är det helt ok tror jag. det är ju först de sista 2 maanaderna som barnet+moderkakan+extra blod och fruktvatten tillsammans utgör ca 6-8 kg. men det är riktigt som mimmi skriver; när man bränner fett lösgörs de miljögifter vi faatt i oss och kan tas upp av barnet och bl a därför rekommenderar läkare att man inte bantar under graviditeten (och naturligtvis för risken med närings/vitaminbrist - men mycket mer än man normalt äter behöver man inte - tror mej ha sett ca 250-300 kcal extra/dag. det är typ en macka och ett glas mjölk extra!). bantning det har man massor av tid till sedan :o)....

• stor och liten

MCT: Det kommer att gaa bra ska du se. Man är ju jättenojjig när man har haft en massa MF men efter UL imorgon saa kommer du att sväva paa smaa moln! Flört

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3