Inlägg från: LisaVäntar |Visa alla inlägg
  • LisaVäntar

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hoppar in här.. har bara haft ett missfall, men i v 22, vill ha en bebis att få ta hem nu!!! Har BIM i dagarna, svårt att veta exakt.. har redan kollat 3 negativa gravtest :( Vill ha plus!!!!

• LisaVäntar

Hade blödningar i stort sett sen början, blev inlagd med påverkad tapp (pga blödningarna) i v 16, låg inne i två omgångar och till och från såg det ljust ut, men sen gick vattnet för att blodet retat hål på hinnan och då föddes han efter 2 dagar :(

Har varit jättejobbigt, men det enda jag kan tänka på nu är att bli gravid! Vill ha en bebis i magen, känna den sparka, se hur magen växer, lägga märke till var den ligger på olika tider på dygnet.. Och så klart få hem en hel och frisk bebis till slut!

• LisaVäntar

MCT79: Tack! Kändes som en väldigt trevlig tråd när jag ögnade igenom den :)

Mimmi80: Läkarna säger att det har varit ren otur att det blev som det blev, det var inget fel på mig eller på bebis så oddsen för att det händer igen är väldigt låg, det känns skönt! Sörjer såklart det jag mist, men eftersom jag hade problem hela graviditeten så vi var ändå ganska förberedda.. Nu vill jag bara ha en bra graviditet utan blödningar och få ett frisk syskon till ängelViggo!

Pixan: De flesta jag har pratat med som har varit med om samma sak som jag har fått friska barn och bra graviditeter efter, så jag hoppas. Känner mig faktisk inte så orolig inför nästa graviditet (vill bara att den ska komma!!), är ganska säker på att det inte kommer hända igen.. Känns det som nu iaf!

Hur lägger man till sig i listan??

• LisaVäntar

MissT: Usch, jobbigt nog att ha gått till v 14, då har ju alla lurat i en att man är trygg.. :S Hoppas jag med! var ligger du i skaffa-barn-processen?

• LisaVäntar

Haha, vad roliga ni är :) Man trodde männen skulle hoppa upp och ner av glädje över att det var ägglossningsdags, men inte..?! Min man har inte tröttnat än, har är som en duracellkanin ;) Kommer säkert om vi ska börja med stickor och stenkoll denna rundan! Har någon här provat fertilitetsmonitor?

• LisaVäntar

MissT: så jobbigt att behöva vänta så länge efter! Är det normalt, kollade du upp det? Kommer du få extra koller nästa graviditet?

• LisaVäntar
    SoMa72 skrev 2011-04-12 08:44:51 följande:
    Min man blir lite "trött" när han vet att han måste och det inte är för att han själv vill... Tungan ute 

NIx, men har funderat på en monitor, dock läste jag att man efter missfall skulle vänta 2-3 månader innan man helt kunde lita på den, så jag avvaktar inköpandet. Har du köpt en än?
    Nej, men funderar på det.. otroligt mycket pengar för oss just nu bara.. räknar med att ekonomin kommer vara på fötter i juni, innan dess känns det inte helt ok att lägga pengar på det, men jag vill!!
  • LisaVäntar
    MissT skrev 2011-04-12 09:47:19 följande:
    Jag ringde gyn ca 2 månader efter skrapningen och fick då en tid inbokad några veckor senare. När jag var där så läkaren att det kan dröja upp emot 3 mån att få mensen tillbaka efter missfall. Jag fick provera (för att få igång en blödning) och pergo utskrivet men hann inte börja med proveran p g a att jag fick uvi strax efter besöket och fick då rådet att äta klart den pencilinkuren först. Mensen dök då upp tack och lov så där "sparade" jag in lite tid och kunde gå direkt på pergon. 

Jag hoppas att jag kan få göra vul runt v 8 nästa gång för att se om fostret växt som det ska och ifall det syns några hjärtljud. Är dock inte lovad något men jag ska försöka få till det i alla fall så jag slipper gå allt för länge om jag skulle få ytterliggare MA, vilket jag inte hoppas på.
    Så länge?? Hade jag ingen aning om.. skönt att det ändå satte igång av sig själv! Jag kommer inte tveka på att köra fula knep för att få kolla VUL/UL om jag känner att jag behöver det nästa gång.. Ont i ena sidan, blödning osv, inte ens en liten del av mig skulle fått dåligt samvete :) Fast om man har tur får man en bm som är förstående och vet vad man gått igenom som kan se till att man får de kollerna man känner att man behöver!
  • LisaVäntar
    MCT79 skrev 2011-04-12 10:40:42 följande:
    Jag hoppas också på upprepade och täta VUL nästa gång...

jag hittade det här idag... på niomånder.se

"Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka.
    Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rön och hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver.
    Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC."

Jag hade 145 i hb vid inskrivningen.. tänk om nått så löjligt enkelt som för högt blodvärde gav mitt MA... :(((
    Är det risken för proppar i moderkakan som ökar då eller vad syftar de på??
    Har ni fått några förklaringar till vad som orsakat era missfall? Jag hade också ganska högt Hb hela graviditeten, trots massa blödningar, men för mig var felet att moderkakan lossnat i en hörna, eller att det placenta från en tvilling låg o blödde, ingen propp alltså..
  • LisaVäntar

Drömmen hade varit att få komma på ultraljud varannan vecka ungefär, det är 2 veckor jag klarar mig utan att oron äter upp mig.. eller var så förra gången iaf.. Finns en prvat gyn här som har tagit emot mig när jag bara har varit orolig utan några problem, den vanliga vården gjorde inte det.

Pregesteronvag ska göra så att fostret stannar eller?

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3