• Anonym (Orolig)

Kan han ha blivit smittad av MRSA? Hur lätt smittar det egentligen?

Vi har haft otur med sonen (7mån) som haft sjukdomar som avlöst varandra.. Ingenting farligt men han har knappt varit frisk de senaste två månaderna... Så äntligen är han friskt... Då damp det ner ett brev i brevlådan igår... Det visade sig att han befunnit sig på jourmottagningen i samma rum som en MRSA smittad person. Gaaah! Vi vart ombedda att gå till VC och ta prover för att se om sonen fått smittan.

Någon som vet, hur lätt smittar det? Jag vet hur det smittar men hur lätt??? Och varför ville de inte undersöka mig som förälder som också var där? Borde inte jag också kunnat bli smittad i sådana fall. Är naturligtvis JÄTTEorolig att han ska ha blivit smittad då det innebär en massa restriktioner i bl.a barnomsorg osv...

• Svar på tråden Kan han ha blivit smittad av MRSA? Hur lätt smittar det egentligen?
  • Anonym (Ssk)

Det där är en jävla djungel.
    Jag tycker att varje gång man är i kontakt med hygiensjuksköterskorna så säger de lite olika..

Klart är iallafall, att är man frisk och har ett hyfsat normalt immunförsvar så smittar inte MRSA sådär jättelätt. Det är inte den typen av bakterie som mer eller mindre "hoppar" på en.

Att MRSA-screena alla patienter som inom ett visst tidsspann vistats på samma avdelning/vårdinrättning som en MRSA-positiv är standardförfarande och måste göras enligt smittskyddslagen.

Det görs alltså inte för att man specifikt misstänker att just DIN pojke skulle vara smittad.

• Anonym (Orolig)

Puff puff

• Anonym (en till ssk)
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/hem/mest-efterfragat/meticillinresistenta-gula-stafylokocker-mrsa/

Antar att du läst denna infon. Om de på jourmottagningen tillämpat det hygienrutiner som ska finnas och din son inte har några riskfaktorer som tex sår på kroppen, eksem, infarter, kateter eller liknande är risken liten att han smittats.
    Många är bärare utan att veta om det så smittrisken finns egentligen överallt.

Jag har vårdat många MRSA patienter(både kända o innan de blev kända) och ingen av dem har smittat någon vidare, varken personal eller andra patienter.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (en till ssk) skrev 2010-05-19 22:31:50 följande:
    www.smittskyddsinstitutet.se/hem/mest-efterfr.../Antar att du läst denna infon. Om de på jourmottagningen tillämpat det hygienrutiner som ska finnas och din son inte har några riskfaktorer som tex sår på kroppen, eksem, infarter, kateter eller liknande är risken liten att han smittats.Många är bärare utan att veta om det så smittrisken finns egentligen överallt.Jag har vårdat många MRSA patienter(både kända o innan de blev kända) och ingen av dem har smittat någon vidare, varken personal eller andra patienter.
    Tack för den infon! Känns alltid bättre att höra att riskerna är låga, även om jag också förstått det genom det jag läst. Usch, känns bara så onödigt om han skulle blivit smittad. Men som du säger, han har ju inga direkta riskfaktorer som gjorde honom mer mottaglig. Jag håller tummarna som bara den och inväntar svaret!
  • Anonym (m)

Jag blev smittad av mrsa på förlossningen. Smittsskyddsenheten skulle höra av sig och det har de fortfarande inte gjort eftr 8 mån.. förmodligen för att de inte tar det så allvarligt. Min sambo har ringt dit flera ggr med en massa frågor. Bl.a frågade vi hur det var med amning och då sa de det är bättre att amma och att han får mrsa än att han inte ammas. Trots att jag ammade och tom hade sår på bröstvårtorna så blev inte min son smittad så jag tror inte det smittar så lätt. Det smittar ju bara via öppna sår. De sa även att många svenskar har det och inte vet om det för de testar inte utan anledning. Och även om min sambo var med på förlossningen så tyckte inte de att de behövde testa honom. Sen så är det faktiskt så att sen 1 år tillbaka så kanman bli friskförklarad. Innan så blev man bara symptomfri.

Svar på tråden Kan han ha blivit smittad av MRSA? Hur lätt smittar det egentligen?