• hallonfamiljen

kan jag ge vatten till 4 månaders???

Hejsan!
    Kan jag börja ge min 4 månaders son vatten i flaska? Hur mycket och när? Jag har hört att man ska koka vattnet först.
    Och morotsjuice, kan jag ge det också?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden kan jag ge vatten till 4 månaders???
  • Flicka88

Kan tillägga att så små barn behöver inte vatten som "törstsläckare". Dom klarar sig på den vätska dom får från amning/ersättning.

~Zackarias 090814~ ~Bebis bf 100718~ Blendshes.blogg.se
  • mia567

Vi hade en liten i den aldern förra sommaren. Da sa varan barnläkare att vi skulle ge vatten, da var det över 30 grader varmt. Ammade man behövdes det inte, men vi gav ersättning.

Om hon inte ville ha skulle vi inte heller tvinga henne.

• WaitingInVain

Jag har också hört (från flera håll) att ersättningsbarn behöver extra vätska när det är varmt. Jag har precis introducerat vatten till min 3,5 månaders pga värmen, men han verkar inte särskilt intresserad... Tills det funkar ger jag extra mkt vätska  i ersättningen i stället. Vi kokar allt vatten (även till ersättningen) och förvarar i kylen, så jag tar därifrån. Även om vi har bra kranvatten här i Sverige så tycker jag fortfarande han är för liten för att ge okokt vatten att dricka. Tror jag vågar gå över på det när han börjar äta vanlig mat istället.

• AmandaN

Tänk på att morot kan vara förstoppande! BVC manade oss att vara försiktiga med morot...

• LuViGli

Jag började ge min dotter vatten när hon var 4 månader och började äta gröt. Började med att ge nån tesked. Nu är hon 7,5 mån och får vatten när hon äter gröt och mat till lunch. Då dricker hon bara några klunkar. Annars får hon vätska via ersättning (2 ggr/dag) och välling (2 ggr/dag). Och nu när det är så varmt tar jag vatten med oss när vi går ut och erbjuder då och då och då dricker hon nån klunk. Tills hon var 6 månader kokade jag vatten, nu gör jag inte det längre.

• LuViGli

glömde att skriva.. morotsjuice skulle jag inte ge i flaskan (ger ifs inte vatten i flaskan heller, började med sked och nu dricker hon ur pipmugg), skulle ge det med skeden.

• hallonfamiljen
    LuViGli skrev 2010-05-19 22:15:06 följande:
    glömde att skriva.. morotsjuice skulle jag inte ge i flaskan (ger ifs inte vatten i flaskan heller, började med sked och nu dricker hon ur pipmugg), skulle ge det med skeden.
    varför inte i flaska? Min son verkar älska både vatten och morotsjuice. Men nu känner jag mig dum som gett det till honom?!?!
  • Miss Cee

Du kan ju ge vatten, men tänk på att inte ge så att de fyller upp magen med vatten och inte får plats med "Maten" dvs dricker sig mätta på vatten.
    Så länge de äter bra så behövs det inte vatten, om du inte märker att de har det jobbigt i värmen.

Man ska INTE ge sig på att börja späda ut ersättningen!! den ska blandas enligt instruktionerna och inget annat. Resultatet blir ju annars att barnet får för lite "mat" i sig, trots att det måste dricka lika mycket vätska. Magen får ju inte plats med mer vätska än vasd som får plats, och när den är full är det bättre att innehållet är fullt av näring och inte en massa blask.

Ge lite vatten mellan målen istället isf.

• sosoow

Om ditt barn tycker om det så kör på det.. Du får ju känna efter vad som funka med din son alla barn är inte lika. Det fins barn som inte tycker om att drick vatten och juice sen så fins det andra som gillar det. Men jag skulle nog inte ge juice med tillsatt socker{#lang_emotions_cool}

• Flicka88
    hallonfamiljen skrev 2010-05-22 22:04:55 följande:
    varför inte i flaska? Min son verkar älska både vatten och morotsjuice. Men nu känner jag mig dum som gett det till honom?!?!
    Man ska inte ge söta drycker i nappflaska eftersom det kan skada tänderna (om nu barnet har några). Det är dumt att vänja dom vid att få saker som juice och annat sött i flaskan, för förr eller senare kommer det tänder. Men fortsätt ge juice till sonen du, men ge på sked eller i pipmugg.
  • LuViGli
    Flicka88 skrev 2010-05-23 09:01:04 följande:
    Man ska inte ge söta drycker i nappflaska eftersom det kan skada tänderna (om nu barnet har några). Det är dumt att vänja dom vid att få saker som juice och annat sött i flaskan, för förr eller senare kommer det tänder. Men fortsätt ge juice till sonen du, men ge på sked eller i pipmugg.
    Tack för att du svarade. Tänkte samma då det gäller juice. Vatten ger jag i pipmugg för att hon dricker inte så mycket åt gången så jag som bestämde att vänja henne med pipmugg från början. Men det är klart att du kan ge vatten i flaskan om du vill.
  • Flicka88
    LuViGli skrev 2010-05-23 09:50:15 följande:
    Tack för att du svarade. Tänkte samma då det gäller juice. Vatten ger jag i pipmugg för att hon dricker inte så mycket åt gången så jag som bestämde att vänja henne med pipmugg från början. Men det är klart att du kan ge vatten i flaskan om du vill.
    Var sista meningen till mig eller till hallonfamiljen?
  • LuViGli

Och så tänkte jag på en sak.. Läste i boken om barnmat att man inte ska ge juice eller mjölk till så små barn för att släcka törsten, då ska man ge bröstmjölk/ersättning/vatten. Tror det var tills dom är åtminstone 8 månader gamla. Lite kan man ge (mjölk bara i gröten dock) för att smaka typ men inte när dom är törstiga.  

• LuViGli
    Flicka88 skrev 2010-05-23 09:52:36 följande:
    Var sista meningen till mig eller till hallonfamiljen?
    Hallonfamiljen
  • Fiyali

Jag har gett min flicka 30 ml avsvalnat vatten per eftermiddag nu de senaste dagarna, hon är åtta veckor. Vill inte ge henne för mycket, för då dricker hon sig kanske "mätt", men lite extra känns bättre för min del, så slipper jag oroa mig.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Flicka88
    LuViGli skrev 2010-05-23 09:55:37 följande:
    Och så tänkte jag på en sak.. Läste i boken om barnmat att man inte ska ge juice eller mjölk till så små barn för att släcka törsten, då ska man ge bröstmjölk/ersättning/vatten. Tror det var tills dom är åtminstone 8 månader gamla. Lite kan man ge (mjölk bara i gröten dock) för att smaka typ men inte när dom är törstiga.  
    Mjölk är ju också väldigt mättande, så det är bättre att ge barnet vatten pga det också. Barnet dricker sig inte lika lätt mätt på vatten. :)
  • LuViGli
    Flicka88 skrev 2010-05-23 10:01:03 följande:
    Mjölk är ju också väldigt mättande, så det är bättre att ge barnet vatten pga det också. Barnet dricker sig inte lika lätt mätt på vatten. :)
    Läste lite mer nyss, mjölken ska man inte ge som dryck innan 1-årsålder och det har med järninnehållet att göra (det är för lite järn i den). Men frågan var inte om det, förlåt TS.
    Vatten (eller bröstmjölk eller ersättning) som törstsläckare rekommenderas från 6 månader. Så egentligen till en 4-månaders är det bröstmjölk/ersättning som gäller. Men som sagt man kan ge lite vatten om man vill. Mellan måltiderna eller till maten när barnet börjar äta mat/gröt.
  • Flicka88
    LuViGli skrev 2010-05-23 10:22:02 följande:
    Läste lite mer nyss, mjölken ska man inte ge som dryck innan 1-årsålder och det har med järninnehållet att göra (det är för lite järn i den). Men frågan var inte om det, förlåt TS. Vatten (eller bröstmjölk eller ersättning) som törstsläckare rekommenderas från 6 månader. Så egentligen till en 4-månaders är det bröstmjölk/ersättning som gäller. Men som sagt man kan ge lite vatten om man vill. Mellan måltiderna eller till maten när barnet börjar äta mat/gröt.
    Jo det visste jag redan.
Svar på tråden kan jag ge vatten till 4 månaders???