Inlägg från: Flicka88 |Visa alla inlägg
  • Flicka88

kan jag ge vatten till 4 månaders???

Ja det kan du väll om du vill. Hur mycket och när beror väll på varför du frågar? Tycker du han behöver vatten så ger du honom vatten och så mycket han vill ha. Man behöver inte koka vattnet, om du inte har egen brunn. Morotsjuice kan du ge, men köp den som semper har då www.semperbarnmat.se/produkter/drycker/fran-4-manader/morotsdryck

~Zackarias 090814~ ~Bebis bf 100718~ Blendshes.blogg.se
  • Flicka88

Kan tillägga att så små barn behöver inte vatten som "törstsläckare". Dom klarar sig på den vätska dom får från amning/ersättning.

• Flicka88
    hallonfamiljen skrev 2010-05-22 22:04:55 följande:
    varför inte i flaska? Min son verkar älska både vatten och morotsjuice. Men nu känner jag mig dum som gett det till honom?!?!
    Man ska inte ge söta drycker i nappflaska eftersom det kan skada tänderna (om nu barnet har några). Det är dumt att vänja dom vid att få saker som juice och annat sött i flaskan, för förr eller senare kommer det tänder. Men fortsätt ge juice till sonen du, men ge på sked eller i pipmugg.
  • Flicka88
    LuViGli skrev 2010-05-23 09:50:15 följande:
    Tack för att du svarade. Tänkte samma då det gäller juice. Vatten ger jag i pipmugg för att hon dricker inte så mycket åt gången så jag som bestämde att vänja henne med pipmugg från början. Men det är klart att du kan ge vatten i flaskan om du vill.
    Var sista meningen till mig eller till hallonfamiljen?
  • Flicka88
    LuViGli skrev 2010-05-23 09:55:37 följande:
    Och så tänkte jag på en sak.. Läste i boken om barnmat att man inte ska ge juice eller mjölk till så små barn för att släcka törsten, då ska man ge bröstmjölk/ersättning/vatten. Tror det var tills dom är åtminstone 8 månader gamla. Lite kan man ge (mjölk bara i gröten dock) för att smaka typ men inte när dom är törstiga.  
    Mjölk är ju också väldigt mättande, så det är bättre att ge barnet vatten pga det också. Barnet dricker sig inte lika lätt mätt på vatten. :)
  • Flicka88
    LuViGli skrev 2010-05-23 10:22:02 följande:
    Läste lite mer nyss, mjölken ska man inte ge som dryck innan 1-årsålder och det har med järninnehållet att göra (det är för lite järn i den). Men frågan var inte om det, förlåt TS. Vatten (eller bröstmjölk eller ersättning) som törstsläckare rekommenderas från 6 månader. Så egentligen till en 4-månaders är det bröstmjölk/ersättning som gäller. Men som sagt man kan ge lite vatten om man vill. Mellan måltiderna eller till maten när barnet börjar äta mat/gröt.
    Jo det visste jag redan.
Svar på tråden kan jag ge vatten till 4 månaders???