• mimmipigg

Nån annan som ska åka TjejVasan? Eller har åkt? Eller riktiga Vasan eller Kortvasan?

Hej!

Jag har precis anmält mig till TjejVasan 2006! Det känns jättespännande :) Jag har inte stått på ett par längdskidor på ca 8 år och formen är väl sisådär. Tänkte höra om det är nån annan här inne som ska åka TjejVasan så kan vi byta lite tankar och funderingar ... lite vallatips kanske :)

• Svar på tråden Nån annan som ska åka TjejVasan? Eller har åkt? Eller riktiga Vasan eller Kortvasan?
  • LillLisa

Hej Mimmipigg!

jag har också anmält mig till tjejvasan, det känns jättespännade! Jag har inte åkt längdskidor på minst femton år, så jag har ingen aning om vad jag gett mig in på, läskigt! I vilket fall håller jag på med en hel del bodypump (tror att man kan behöva lite muskler?) och så konditionstränar jag löpning.

Jag måste även köpa all utrustning som skidor, pjäxor, stavar och nåra kläder. Har du hört att man inte får ha vilka pjäxor som helst utan att det måste vara några speciella som inte kan knäppas upp genom att man trycker till dem med piggen på staven?

Lycka till med dina förberedelser!

• mimmipigg

Åh ett svar!!!! Hej LillLisa!

Vad kul, låter ju som du är i god form! Själv har varit ute och joggat en gång nu i veckan (premiär) och ibland går jag på gym med en kompis men vi brukar vara ganska lata - dags att skärpa sig nu kanske!? Ska börja jogga lite mer också.

Jag var faktiskt och handlade en massa igår - dom hade en tjejvasakväll på intersport... tror det blev bra grejer men dyrt... nu är det bara snö som fattas

Det där med pjäxorna har jag inte hört - var har du hört det?

Har du löst det med boendet?

• ms17

Hej! Jag ska inte åka tjejvasan men däremot har jag åkt riktiga vasaloppet två gånger, 1999 och 2000.... så det börjar vara några år sedan. Jag hörde inte till de mest seriösa åkarna som jagade fina tider utan tog det mera som en utmaning. Första gången jag deltog var det uruselt före och jag var så otroligt slut då jag kom i mål så jag bestämde mig genast för att åka på nytt för att få uppleva ett vasalopp med bättre spår.

Det där med pjäxorna har jag inte heller hört.... men som sagt, det var några år sen jag åkte så det kan ju ha kommit nya bestämmelser.

Lycka till med träningen!

• LillLisa

ms17

jag är otroligt imponerad av att du åkt riktiga vasan två gånger! Vad skulle du rekommendera att man fokuserar extra på i sin träning inför loppet? Själv kommer jag troligtvis inte att åka alls mycket skidor, så jag måste satsa på riktigt bra styrketräning och allmän kondition. Sen är det bara att bita ihop... Minns du om det var några speciella muskelgrupper som får jobba extra hårt?

mimmipigg

vad köpte du för några grejer? Det var en kompis som sa det där med pjäxorna. Anledningen var att om man har sådana pjäxor som knäpps upp genom att man petar på dem med staven så är risken stor att pjäxorna lossas från skidorna av någon annan åkare och då kan det bli olyckor och stopp i spåret. Men, som sagt, jag vet ju inte om detta stämmer, fast det låter ganska vettigt.

Ja, nu får du sluta lata dig på gymmet! Det är ju inte sååå länge kvar innan det är dags men ingen stress än så länge. Jag inbillar mig dock att om man bara tränat hyfsat ordentligt så kan man nog staka sig fram tre mil, fast det kommer att kännas.

Jag ska kolla med några jobbarkompisar nu iveckan och se om de har några bra tips till oss, om de har det så delar jag givetvis med mig här!

• bozzini

Ni kan ju alltid kolla in på www.vasaloppet.se Där borde det finns mer information om regler vad gäller pjäxor osv.

/bozzini, som inte tänker utsätta sig för mer motion än nödvändigt

• ms17

LillLisa

Jag hörde ju som sagt till stora skaran motionärer som tog hela dagen på mig, och erfarna skidåkare skulle nog ha tyckt att jag tränat för lite skidåkning... Jag började träna löpning på sommaren och hösten innan snön kom, dessutom tränade jag spinning ibland. Sen tränade jag ju naturligtvis på skidor då snön kom.

Något som jag minns speciellt bra var hur otroligt trött jag var i armarna första året jag åkte, eftersom föret var som det var.... spåren försvann helt och jag fick jättebakhalt.... vallaköerna var för långa... så det var bara att stå och staka sig fram... mina armar var som spagetti då halva loppet var avklarat. Så jag kan nog rekommendera styrketräning för övre kroppen, speciellt armarna. Jag såg att du tränar bodypump så det passar säkert utmärkt.

Sen minns jag också de maffiga skavsåren jag fick på fötterna.... jag råkar vara en sådan som har lätt för att få skavsår och när det dessutom var blött före så hjälpte det inte att ha de dyrast och bekvämaste skorna.... så skaffa ordentliga skavsårsplåster.... för händerna också. Riktiga vasaloppet är ju visserligen längre så förhoppningsvis hinner ni inte få skavsår under tjejvasan men det skadar inte att vara utrustad!!

• mimmipigg

ms17-> Jag är imponerad! Önskar jag också hade modet att köra "riktiga"... men vem vet - 2007 kanske!?

LillLisa-> Vad jag köpte för grejor? Låt se... skidor, pjäxor, stavar och ett skidställ! Svenska skidlandslagets vallare tog fram grejorna och mätte ut spannet och så... och så fick jag dom grundvallade direkt. Och en lektion i vallateknik Men jag måste nog komplettera lite sen, med handskar t ex.
    Min man körde Vasaloppet i våras och han hade en PT som la upp träningsprogram åt honom så han borde ha koll på vilka övningar man ska köra - ska fråga honom!

Funderar på om jag ska gräva fram inlinesen och köra lite stakning på asfalt? Nån som vet om det är bra? Vad ska man ha för stavar då??? Knappast dom vanliga misstänker jag

• Protte

Hoj hoj!
    Har anmält mig till tjejvasan 06
    Har åkt en gång förut, 2004...
    Har nu köpt ett par nya skidor inför säsongen... bara snö som fattas...
    Tänkte också värma upp lite med Kristinaloppet (11 februari 06) som går här i mina hemtrakter. det loppet kan jag verkligen rekommendera, inte lika trångt som i tjejvasan o rolig bana... Men det är ju inte alltid som det finns snö, så vi får vänta och se....

• mimmipigg

Hej Protte! Kul! Även om du är veteran Var går Kristinaloppet och hur långt är det?

Jag har fått tips om följande övningar att fokusera på i gymmet:
    - latsdrag
    - ryggresning
    - rodd
    - "stakning" med repet i kabelmaskinen, stela armar, stel kropp
    - dra stelt ben framåt med kabeln runt ankeln med ryggen mot kabelmaskinen för att träna höftböjaren (svårt att förklara :-P)
    - utfall

• Protte

Kristinaloppet går i Norberg o är oxå 3 mil...

• Protte

Mimmipigg, vad är latsdrag ?!

• Bruna

Oj, oj, oj, jag blir helt slut bara jag tänker på det.. Ställde upp i Halvvasan (45 km) för ett par år sedan när jag pluggade i Borlänge. Det var det jobbigaste jag nånsin utsatt mig för, men jag är stolt att jag kom i mål!

Vallan är jätteviktig! De i vallabodarna bara skrattade åt mig när de såg min gamla valla, så de fick stå o blåsa den varm med hårtorkar o skrapa bort, för att sedan valla om dem!...

Nästa gång jag åker ska jag absolut träna bättre inför loppet, vanlig grundkondis räcker inte.. Skavsår o fruktansvärd träningsvärk efteråt är nog svårt att undkomma! Men LYCKA TILL ni tjejer, detta ska ni klara! Det allra viktigaste är väl viljan, se på mig, jag kom i mål med de sämsta förutsättningarna!!

• mimmipigg

Protte: Latsdrag är när man sitter på en pall och har ett brett grepp på en stång ovanför huvudet som man sen drar ner mot bröstet. Det tränar ffa "latsen" eller rättare sagt Latissimus dorsi, ryggens största muskel.

• bumble

Jag åkte tjejvasan år 2003 och öppet spår(från sälen till mora) 2004. Här kommer lite tips från mig:

Träning: träna mycket rygg och mage, man stakar mycket och det är det som går fortast (för mig i alla fall) så gärna övningar som efterliknar stakåkning.

Utrustning: försök inte på att valla själva om ni inte är väldigt duktiga på det eller har med er någon som är det, det finns massa olika ställen i Mora att lämna in skidorna för vallning på. Det kostar lite men är definitivt värt det! Utan bra vallning blir det ingen rolig upplevelse.
    Sen när det kommer till skavsår: se till att inte få några! Köp brun leukoplast på apoteket, den bredaste varianten och tejpa fötterna ordentligt, ffa hälarna innan loppet.

Jag och min mamma åkte tjejvasan ihop och vi glömde båda att ta med vattenflaska till starten och där fanns endast blåbärssoppa, varmt vatten och kaffe.

Lycka till både med träning och tjejvasan!

• mimmipigg

Tack bumble för tipsen!

• LillLisa

Å så många bra tips ni erfarna åkare har kommit med! Ska verkligen satsa på mage och rygg, jag har börjat träna core ett par ggr per vecka. Hur går det med förberedelserna, ni hurtiga kvinnor?

Själv har jag inhandlat den utrustning jag tror mig komma att behöva, dvs skidor, pjäxor, stavar, bindningar, vindställ... Ja, det var nog allt. Jag köpte något kit med enkel valla, en remsa med sandpappersliknande meterial som man skulle lägga som fästvalla och sen ett par våtservetter på ändarna. Hoppas att det funkar att åka på lite när jag tränar, för jag har verkligen ingen uppfattning om hur man valla "på riktigt".

Har ni fixat boende? jag måste nog börja planera detta nu, vet inte ens i vilken stad vi ska bo, eller, för den delen, om tjejvasan är i slutet eller början på den riktiga vasan. *skäms* Usch vilken dålig research jag gjort! Hursomhelst känner jag mig superduperladdad, det ska bli SÅ kul! Hoppas att solen skiner och snön gnistrar och rosorna på kinderna lyser sött och ... eller så kanske det inte blir. Det där med rosorna på kinderna lär i alla fall inte inträffa, snarare lär mitt anlete lysa signalrött. .-O

Svar på tråden Nån annan som ska åka TjejVasan? Eller har åkt? Eller riktiga Vasan eller Kortvasan?