• Mamma Natta08

Mammor som inte vill vara med sina barn

Det är en grej som jag har gått och undrat över ett tag och tänkte att jag kanske kunde få hjälp med att få svar på, även om frågan är väldigt individuell.

Hur tänker föräldrar som inte är med sina barn så mycket det går?

Jag jobbar nämligen på en förskola där vi har en del föräldrar som fått småbarn och måste då gå mellan 9-15. Det börjar gälla månaden efter barnet föds. Vi har en mamma som fick sitt barn och dottern gick en hel månad nästan (som de hade rätt till) mellan 8-16.30 fast mamman var hemma med lillebror. Varför hämtarman då inte sitt barn tidigare från förskolan så att man kan umgås tillsammans.

Samma som föräldrar som får barn och inte låter storasyskon vara hemma några dagar tillsammans med det nya syskonet.

Här om dagen bad vi föräldrarna komma en halvtimme tidigare då vi skulle iväg på cirkus. Då frågade mammorna om de var tvungna att komma tidigare och hämta. Jag sa nej, eftersom att det var något som vi bad dom göra, men att de fick komma tidigare om de ville. Men det var det ingen som gjorde.

Eller att man har ditt barn ledigt en dag från förskolan så att man kan vara tillsammans hemma, varför gör man inte det? Eller hämtar tidigare någon dag för att få vara tillsammans?

Ja det var många frågor, men mest av allt undrar jag hur föräldrar tänker när man inte vill passar på att vara med sina barn så mycket man kan?

Mamma som vill vara med min dotter så mycket som möjligt.
  • Svar på tråden Mammor som inte vill vara med sina barn
  • garib

Men barnen har sa trakigt hemma,de maste fa leka med sina kompisar   sa brukar det lata nar man diskuterar detta.

• Sannalouise87

Alla har kanske inte den ekonomiska fördelen så att dom kan jobba mindre och vara mer med sina barn.
    Och har man ett spädbarn/liten bebis kan det väl vara nog så jobbigt, och då kanske det är skönt att lämna iväg storasyskonen på förskola under dagarna, så man får tid till minstingen. Inte vet jag...bara teori!

Väntar vårt första barn nu när som helst i dagarna, och jag vill verkligen vara hemma så mycket som möjligt och så llänge som möjligt!

• lieva

Undrar jag med! Visst aktivering behöver dem men räcker väl med3-4 timmar?

• lillekatt

Jag tror många tänker att de helt enkelt inte har tillräckligt med ork att stimulera ett förskolebarn på samma sätt som på förskolan, när de precis har fått en bebis.

• MammaHela

för att alla mammor hatar sina barn, de skaffar dem bara för att få mer barnbidrag så klart..

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • fruis

Mamman kanske passade på att få sova lite på dagen. Man behöver vila upp sig lite efter en förlossning, inte så konstigt tycker jag. Det större barnet gick det ingen nöd på och mamman fick en chans att bli piggare. Brukade aldrig du sova på dagen när din bebis sov? Tänk då på att det är något flernbarnsföräldrar inte får normalt sett utan de får köra på både dag och natt utan återhämtning. En månad till med normala förskoletider är väl inget att förfasas över!

• garib

men en 1,5 ,2aring behover inte stimuleras mer an att ha en nara kontakt med foraldrarna och nara till en oppen famn.

• Mamma Natta08

Jag kan förstå det när man precis fått en bebis och man ska lära känna varandra och så. Men när den perioden redan varit vill man inte umgås tillsammans då?

• Mamma Natta08
    Sannalouise87 skrev 2010-05-19 19:40:02 följande:
    Alla har kanske inte den ekonomiska fördelen så att dom kan jobba mindre och vara mer med sina barn. Och har man ett spädbarn/liten bebis kan det väl vara nog så jobbigt, och då kanske det är skönt att lämna iväg storasyskonen på förskola under dagarna, så man får tid till minstingen. Inte vet jag...bara teori!Väntar vårt första barn nu när som helst i dagarna, och jag vill verkligen vara hemma så mycket som möjligt och så llänge som möjligt!
    Ekonomiska fördelen är inte alltid självklart, men nu menar jag de mammor som är hemma med småbarn. Då syskonen bara får gå mellan 9-15.
  • sonen08

här är de 15 h i veckan som gäller även om man är mammaledig/arbetslös... de är 3 h om dagen barnen får gå... tycker ja är bra barnen får leka sig några timmar o äta mat med sina kompisar sen år de hem..

Svar på tråden Mammor som inte vill vara med sina barn