• Anonym

Finns det regler om hur ofta hyreshöjningar får göras?

Det kanske inte alls finns regler kring det, men frågan kom upp efter diskussion om vår nya hyreshöjning. På 2½ år har vi nu fått tre höjningar! Och vi har bott här i fyra år. För varje höjning sjunker ju även värdet på huset (BR). Känns inte alls kul

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-20 08:21
    Och för den som är petnoga med ord så vet jag att det heter avgift egentligen och inte hyra på en bostadsrätt

• Svar på tråden Finns det regler om hur ofta hyreshöjningar får göras?
  • Anonym (BR-innehavare)

Som du skrev själv så är det ingen hyra som du betalar utan en avgift till en förening. Som bostadsrättsinnehavare så är du "delägare" i föreningen som du betalar avgift till.

Mao betalar du avgiften till dig själv! (vilket många BR inte har en aaaaning om)

Orsaken till avgiftshöjningar i en bostadsrättsförening kan vara flera. Dels så kan föreningens ekonomi vara dålig med mycket lån, Vilket innebär avgiftshöjningar om föreningen skall amortera lån eller om räntan stiger. Det kan också vara så att föreningens driftskostnader stiger. i vinter har det t.ex. varit mycket kallt och stora uppvärmningskostander, en annan tung utgift i vinter har nog vardit snöskottning. Är dessa kostnader "dåligt" budgeterade så går föreningen med underskott och måste då höja avgifterna.

• Anonym (BR-innehavare)

Även större renoveringar medför offta avgiftshöjningar.

• Anonym

Det är för renoveringar och driftkostnader. Känns bara så tråkigt då det handlar om 500 kr höjning på 2½ år

• Kjell2

En brf kan höja hyran hur ofta och hur mycket som helst, i alla fall nästan.

En brf är en förening utan vinstintressen där medlemarna (de boende) styr och ansvarar för ekonomi mm. Ökar driftkostanderna odyl måste avgiften ökas om inte föreningengen ska gå i kk. Finns ingen annastans att ta pengar ifrån.

Tycker man föreningen missköts kan man via årsmöte engagera sig i styrelsen och själv hjälpa till.

/Kjell

• Anonym

Ja, självklart kan en förening höja avgiften hur ofta och hur mycket den vill, men det får man ju rösta om på stämman som jag antar att du går på?

I min förening är det stämma på måndag. Jag kommer att propsa på att vi höjer avgiften igen. Vi behöver nya fönster (det regnar in hos mig) men vi har inte ett öre sparat (dåligt skött). 
    Vi fick två avgiftshöjningar 2008 den ena på 6 procent och den andra på 10 procent. Men vi måste ju ha pengarna för att klara underhållet.
    Du säger att avgiftshöjningen sänker värdet på huset, men så är det ju inte riktigt. Ni måste ju ha pengar för att laga sånt som går sönder. Det som verkligen sänker värdet är ju om ni har läckande tak och fönster, dålig varmvattenberedare mm.
  • ardath bey
    Anonym skrev 2010-05-20 09:29:45 följande:
    Ja, självklart kan en förening höja avgiften hur ofta och hur mycket den vill, men det får man ju rösta om på stämman som jag antar att du går på? I min förening är det stämma på måndag. Jag kommer att propsa på att vi höjer avgiften igen. Vi behöver nya fönster (det regnar in hos mig) men vi har inte ett öre sparat (dåligt skött).  Vi fick två avgiftshöjningar 2008 den ena på 6 procent och den andra på 10 procent. Men vi måste ju ha pengarna för att klara underhållet. Du säger att avgiftshöjningen sänker värdet på huset, men så är det ju inte riktigt. Ni måste ju ha pengar för att laga sånt som går sönder. Det som verkligen sänker värdet är ju om ni har läckande tak och fönster, dålig varmvattenberedare mm.
    Det är inte stämman utan styrelsen som bestämmer avgiften (om det inte står i föreningens stadgar att stämman bestämmer om avgiften).
  • Trillian
    ardath bey skrev 2010-05-20 09:33:35 följande:
    Det är inte stämman utan styrelsen som bestämmer avgiften (om det inte står i föreningens stadgar att stämman bestämmer om avgiften).
    Fast det är ju stämman som beslutar vilka som ska sitta i styrelsen. Så svårt som det är att få tag på folk som engagerar sig i en brfstyrelse har nog de flesta som har synpunkter rätt stor chans att bli valda till en post och därmed ha rätt goda chanser att påverka (och ha många timmars obetalt arbete att se framemot dessutom).
  • ardath bey

Visst är det så Trillian men det förändrar inte vem som får besluta om avgiften.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-05-20 09:20:29 följande:
    En brf kan höja hyran hur ofta och hur mycket som helst, i alla fall nästan.En brf är en förening utan vinstintressen där medlemarna (de boende) styr och ansvarar för ekonomi mm. Ökar driftkostanderna odyl måste avgiften ökas om inte föreningengen ska gå i kk. Finns ingen annastans att ta pengar ifrån.Tycker man föreningen missköts kan man via årsmöte engagera sig i styrelsen och själv hjälpa till./Kjell
    Bra skrivit! Alldeles för få medlemmar är aktiva och vissar intresse i föreningar -speciellt unga -vet ofta inte vad det innebär att bo i en bostadsrätt - tror ofta att en vaktmästare gör reprationer i deras bostad - kranar som droppar, byta lysrör etc...
    Arbetar själv i en styrelse med nästan 200 bostäder, en del har bott här i nästan 60 år men nu är det generationsskifte och många yngre flyttar in.
    Vem kommer på årsmöten? Jo de som gått på årsmöten varje år i nästan 60 år.
    Vi försökte i vår kallelse verkligen vända oss till de yngre nyinflyttade med extra information om vikten att vara aktiv och på det sättet kunna påverka föreningen och sitt boende - av 25 nyinflyttade under året anmälde sig 3!
    Man blir lite less och undrar hur man ska få fler aktiva?
Svar på tråden Finns det regler om hur ofta hyreshöjningar får göras?