• Anonym

kronisk huvudvärk

Snälla hjälp mig! Jag har under en tid överkonsumerat värkmedicin och fått kronisk
    huvudvärk. Hade mkt huvudvärk innan och därför behövt ta mkt medicin.
    Nu har jag hamnat i detta helvete.
    Jag är gravid nu och behöver all hjälp.

Är det någon som tagit sig ur ett lkm-beroende?
    Hur lång tid tar det? Hur klarar man att gå med värken o inte ta medicinerna?

• Svar på tråden kronisk huvudvärk
  • Anonym

Det bästa är att trappa ned väldigt långsamt, t.ex. under 3 månaders tid beroende på hur svår din huvudvärk är. Alvedon är ofarligt för ditt barn så det kan du ta och t.ex. treo de första månaderna. Om du trappar ned långsamt blir det lättare för huvudet att ställa om. Tänk på att graviditet även kan ge huvudvärk så var snäll mot dig själv och ta det i lugn takt. Barnet mår inte bra om du får mkt smärta heller.

Jag kunde inte trappa ned under min graviditet utan fick ta det efteråt istället eftersom grav gav mig så mkt migrän så min neurolog rekommenderade mig att börja efteråt ist. Men jag tror säkert att du klarar det.

Om du går in på Migränförbundets hemsida så har de en huvudvärkssjuksköterska som man kan ringa till varje onsdag. Kanske kan hon ge dig lite stöd och råd.

• Anonym

Tack snälla du för svaret!!
    Hur lång tid tog det för dig att ta dig ur skitet?
    Hur mår du idag? Får man fråga vilken/vilka mediciner du tog?
    Jag har tagit alldeles för mkt migränmedicin (sumatriptan) samt citodon.
    Citodonen fick jag börja med när migränmedicinen inte hjälpte.
    Hur hamnade du i fällan?

Är så rädd att ta för mkt medicin nu så fostret tar skada.
    Jag ska till neurologen i nästa vecka!!

• Anonym

Jag blev ordinerad alvedon under en lång tid mot kronisk värk i nacke och rygg. Min huvudvärk blev bara värre och värre och ingen kunde förstå varför. Den övergick sedan i kronisk migrän dessutom. Jag fick reda på att jag utvecklat läkemedelshuvudvärk bara 1 v innan jag fick reda på att jag var gravid. 
    Förutom alvedon tog jag ibland triptaner samt tramadol, men dock så få gånger per månad att jag inte blivit beroende av de. 

Tyvärr gjorde graviditeten mig väldigt sjuk, mina huvudvärksproblem blev outhärdliga, trodde själv det skulle bli bättre, de första 16 veckorna hade jag väldigt långa och svåra migränanfall och under den sista halvan fick jag en konstant huvudvärk som var mkt svårare än den jag hade innan.

Jag blev så dålig att vi nästan bestämde oss för att göra abort men då skickade min neurolog en remiss till sjukhuset så jag fick gå där och de godkände att jag t.ex. fick ta Maxalt under grav. 

Under de första månaderna tog jag maxalt ca 9 ggr per månad och tramadol kanske 4-5 ggr per månad. Under sista månaderna tog jag bara alvedon. 

Under hela grav tog jag 8 alvedon per dag (fast kändes som sockerpiller). Min neurolog som gav mig diagnosen läkemedelshuvudvärk (transformerad migrän) skrev ut citodon till mig men jag mådde inte bra av de. Just då handlade ju allt om att jag skulle klara att genomlida grav. 

På sjukhuset där jag gick så säger man följande ang graviditet och migrän.

1) Alvedon i första hand
    2) Treo etc fram till 6 månad.
    3) Citodon (ofarligt för barnet)
    4) Imigran (finns viss forskning som inte visat några neg konsekvenser för barnet)

Så du behöver inte vara orolog för medicinerna i sig, men bör börja med att trappa ned på Imigranen. 

Sedan får du se hur du reagerar på graviditeten kanske blir du mkt bättre och då är det inte svårt för dig att trappa ned. För många vänder det runt v.16.
    En del kan bli hjälpta av t.ex. Seloken Soc och får mindre migrän av det.

Jag blev bättre i mitt huvud ett par veckor efter graviditeten men väntade några månader med att trappa ned då kroppen var så sliten. Jag är på god väg nu, men ibland får jag bakslag när migränanfallen blir för svåra. 

Man kan ta värkmedicin 9 dagar per månad.

Det är svårt att ge dig ngn tidsgräns då jag inte vet hur svår din huvudvärk är nu och hur den reagerar på graviditeten. Men vissa kan trappa ned på bara ett par veckor, har man inslag av migrän kanske ca 8 veckor, men har man som mig kronisk migrän sa min läkare (Mattias Linde) att det nog skulle ta minst 4 månader.  
    Tyvärr tog det mkt längre tid då jag fick trappa under själva graviditeten.

Det kan finnas lite mer info på Migränförbundets hemsida. Läst tidigare om några som haft liknande problem där. De har även en omtänksam migränsjuksköterska man kan ringa.

• Anonym

Tack kära du för ditt svar! I en sån här sits behöver man hjälp utifrån av folk som VET hur det är och inte folk som TROR sig veta.
    Kändes så bra att läsa ditt svar.
    Min inkörsport har varit treon under ett par år. Jag har tänkt: Ja men imorgon ska jag sluta... Men det har bara fortsatt dag in o dag ut. O sen blev det sumatriptan.
    Sen hamnade jag i denna sitsen.
    Några veckor innan jag blev gravid låg jag i 10 dagar med en smärta i huvudet jag inte kan beskriva. Inga tabletter hjälpte. Tog hur mkt som helst o blanda allt möjligt till slut. Jag va desperat. Till slut tog jag inga fler tabletter eftersom inget hjälpte. Fick ligga o vänta ut smärtan. Jag minns att jag låg i sängen o ifrågasatte livet samtidigt som min dotter lekte utanför. Vad va jag för mamma?
    Orkade inte leka med min dotter.
    Jag har haft en del sådana hör korta perider efter detta men som gått över fortare.
    Jag har BESTÄMT mig för att bli fri från detta. Jag tar inte migränmedicinen mer och absolut inte treo! Jag ska avgifta mig från sumatriptan o bara ta det sen i framtiden när det är migrän jag har. Då kommer det ju hjälpa mig som det gjorde förr innan jag hamnade här.
    Ska börja med maxalt istället då. Har inte tagit några tabletter alls på ett par dagar och känner mig redan bättre. Har en molande huvud/nackvärk som jag kan leva med. Vet att det är tidsbegränsat och nödvändigt för att komma vidare.
    Ska börja föra dagbok över mitt framtida medicinintag så att jag inte hamnar här igen.

Hur mkt medicin tar du nu?

• Anonym

Du verkar hantera situationen väldigt bra och låter klok. Det är bra att föra dagbok. Förhoppningsvis kommer du bli bättre i huvudet under graviditeten, de flesta blir det, vi är bara några som haft otur.

Ta den triptanen vid migränanfall som du mår bäst av, jag får mer biverkn av imigran och zomiq därför tar jag maxalt.

Har just haft ett tredagarsanfall i samband med mens. Får fortf svår anfall vid mens och ÄL. Försöker hitta ngt p-medel som ska stabiliserar hormonnivån, men bara provat kombinerade p-piller än och de har inte funkat. Så får leta vidare.

Mattias Linde på Cephalea huvudvärkscentrum (stängt nu tyvärr) sa att det bästa är att tänka svart och vitt när det gäller huvudvärk och värkmedicin. Har man ett svårt migränanfall ska man medicinera rejält, men sen inte ta ngt på en tid, ist för att ta lite varje dag som jag gjorde förut.

Hoppas att det ordnar sig för dig!

Svar på tråden kronisk huvudvärk