Jag blev ordinerad alvedon under en lång tid mot kronisk värk i nacke och rygg. Min huvudvärk blev bara värre och värre och ingen kunde förstå varför. Den övergick sedan i kronisk migrän dessutom. Jag fick reda på att jag utvecklat läkemedelshuvudvärk bara 1 v innan jag fick reda på att jag var gravid.
Förutom alvedon tog jag ibland triptaner samt tramadol, men dock så få gånger per månad att jag inte blivit beroende av de.
Tyvärr gjorde graviditeten mig väldigt sjuk, mina huvudvärksproblem blev outhärdliga, trodde själv det skulle bli bättre, de första 16 veckorna hade jag väldigt långa och svåra migränanfall och under den sista halvan fick jag en konstant huvudvärk som var mkt svårare än den jag hade innan.
Jag blev så dålig att vi nästan bestämde oss för att göra abort men då skickade min neurolog en remiss till sjukhuset så jag fick gå där och de godkände att jag t.ex. fick ta Maxalt under grav.
Under de första månaderna tog jag maxalt ca 9 ggr per månad och tramadol kanske 4-5 ggr per månad. Under sista månaderna tog jag bara alvedon.
Under hela grav tog jag 8 alvedon per dag (fast kändes som sockerpiller). Min neurolog som gav mig diagnosen läkemedelshuvudvärk (transformerad migrän) skrev ut citodon till mig men jag mådde inte bra av de. Just då handlade ju allt om att jag skulle klara att genomlida grav.
På sjukhuset där jag gick så säger man följande ang graviditet och migrän.
1) Alvedon i första hand
2) Treo etc fram till 6 månad.
3) Citodon (ofarligt för barnet)
4) Imigran (finns viss forskning som inte visat några neg konsekvenser för barnet)
Så du behöver inte vara orolog för medicinerna i sig, men bör börja med att trappa ned på Imigranen.
Sedan får du se hur du reagerar på graviditeten kanske blir du mkt bättre och då är det inte svårt för dig att trappa ned. För många vänder det runt v.16.
En del kan bli hjälpta av t.ex. Seloken Soc och får mindre migrän av det.
Jag blev bättre i mitt huvud ett par veckor efter graviditeten men väntade några månader med att trappa ned då kroppen var så sliten. Jag är på god väg nu, men ibland får jag bakslag när migränanfallen blir för svåra.
Man kan ta värkmedicin 9 dagar per månad.
Det är svårt att ge dig ngn tidsgräns då jag inte vet hur svår din huvudvärk är nu och hur den reagerar på graviditeten. Men vissa kan trappa ned på bara ett par veckor, har man inslag av migrän kanske ca 8 veckor, men har man som mig kronisk migrän sa min läkare (Mattias Linde) att det nog skulle ta minst 4 månader.
Tyvärr tog det mkt längre tid då jag fick trappa under själva graviditeten.
Det kan finnas lite mer info på Migränförbundets hemsida. Läst tidigare om några som haft liknande problem där. De har även en omtänksam migränsjuksköterska man kan ringa.