Inlägg från: Anonym (har testat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (har testat)

Add och ssri

Jag fick höra av en psykolog som också studerat neurologi och är duktig på just adhd-problematik att ssri inte funkar för just adhd. Även om man har depressioner osv så är det inte serotonin-nivåerna i hjärnan som är låga, och då fungerar inte heller ssri.

Vi diskuterade detta då jag tidigare fått pröva olika ssri men bara känt mig personlighetsförändrad och tyckt det varit obehagligt att inte "få tag" i mina känslor under medicineringen. Jag blev med andra ord helt avtrubbad utan att må bättre. Hon sa att för min del i alla fall förmodligen skulle fungera bättre med medicin för adhd för att hjälpa till att stabilisera mitt mående, då depressionerna i grund och botten ligger i de problem jag får av mina neuropsykologiska svårigheter snarare än rena depressioner.

Det finns dock säkert lika många åsikter om detta som läkare, så ta inte mina ord huggna i sten utan bara som en personlig erfarenhet. {#lang_emotions_smile}

• Anonym (har testat)
    ADHD och ADD skrev 2010-05-27 17:29:45 följande:
    Hej  Mina erfarenheter och vad jag hört av andra så är SSRI förknippade med mer knepig-heter för en person med ADHD eller ADD. Dels kan utsättningsymtomen vara svårare att ta. En del personer upplever att SNRI typ Efexor fungerar men utsättningsproblemen är skitjobbiga. (man får ju inte kalla det beroende - men det är precis vad det är)  Medel som Concerta vid ADHD brukar kunna mildra en depression i första läget, sedan beror det ju egentligen på varför man är deppad....
    Intressant. Jag har inte så stor koll på de olika grupperna, men de mediciner jag tvingats testa har varit hemska. En blev jag ärligt talat hög av, och kunde inte gå igenom en dörröppning utan sprang in i dörrposten. {#lang_emotions_undecided}

Håller dessutom med att det i grund och botten beror på varför man är deppad. Ofta tycker jag sjukvården lägger alldeles för stor vikt vid mediciner och för lite vid samtalsterapi och ordentlig kontakt. För mig innebär adhd att jag är extremt känslig för vissa saker, vilket ju kan se ut som depressioner vid första anblicken, men handlar mer om hur min hjärna hanterar information och intryck. Det blir helt enkelt för mycket ibland, och då funkar inga SSRI  i världen. Snarare lägger de bara till en extra börda att hantera.

Vad jag nog vill säga är att det för mig förmodligen är bättre att ha någon form av samtalskontakt i första hand, medicinera mot adhd i andra hand och bara som sista utväg ta till lugnande mediciner (inte SSRI) under extrema svackor.
    Vill åter igen poängtera att det är mina åsikter och erfarenheter, och det kan naturligtvis vara olika för alla. {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Add och ssri