• enlitenbitkaka

Är oliver onyttigt?

Ska trolla bort några kilon pga att vi ska på bröllop i augusti...vill vara extra snygg :) Men är en sucker för snacks i alla dess former, godis är inte min grej, men popcorn, ostkrokar osv är ju så gott!

Jag behöver hitta något snacks jag kan mumsa på ibland men som inte är fett och onyttigt. Är oliver ett bra alternativ? Då menar jag varianten man köper på burk med paprikabitar (?) i.

Kom gärna med andra tips?

• Svar på tråden Är oliver onyttigt?
  • uniMog

oliver är inte fettsnålt nej. Men det är bra fetter. Så det beror på om du menar att du ska sätta i dig mängder eller äta några st

I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • CallGirl

Onyttigt är inte ett objektivt begrepp. Oliver är rätt feta (tänk på att olivolja pressas ur oliver) å andra sidan så beror det på hur mycket du äter m.m. Likaså innehåller oliver en massa andra nyttigheter. Så om det är onyttigt eller inte går inte direkt att svara på. Vill du veta energiinehåll så står det på burken.

• Michisen

Kör hellre på morotsstavar, gurkstavar och paprika i skivor än oliver. För nog för att det är bra fetter i oliver, men det är inte speciellt kalorisnålt om du vill hålla igen.

• enlitenbitkaka

Anledningen att jag tänkte på just oliver är att de är salta Tänkte om de kunde funka som ett nyttigare alternativ till filmsnackset...och då menar jag inte en burk men fler än tio

vet att de är väldigt kalori/energi-rika men tänkte att efsm fettet är "nyttigt" fett så kanske man inte lägger på sig av att äta dem?

• Michisen
    enlitenbitkaka skrev 2010-05-20 16:44:26 följande:
    Anledningen att jag tänkte på just oliver är att de är salta Tänkte om de kunde funka som ett nyttigare alternativ till filmsnackset...och då menar jag inte en burk men fler än tio vet att de är väldigt kalori/energi-rika men tänkte att efsm fettet är "nyttigt" fett så kanske man inte lägger på sig av att äta dem?
    Nej, det är inte så det funkar.
    Man blir lika fet av nyttigt fett som av onyttigt fett om man äter det i lika stora mängder...
  • enlitenbitkaka
    Michisen skrev 2010-05-20 16:45:05 följande:
    Nej, det är inte så det funkar. Man blir lika fet av nyttigt fett som av onyttigt fett om man äter det i lika stora mängder...
    Jo men äter jag ex chips så blir det ju betydligt fler chips än det blir oliver :)
  • Michisen
    enlitenbitkaka skrev 2010-05-20 16:46:28 följande:
    Jo men äter jag ex chips så blir det ju betydligt fler chips än det blir oliver :)
    Och om du äter hundra gram chips och jämför fetthalten med hundra gram oliver?
  • CallGirl
    Michisen skrev 2010-05-20 16:45:05 följande:
    Nej, det är inte så det funkar. Man blir lika fet av nyttigt fett som av onyttigt fett om man äter det i lika stora mängder...
    Därav tvista de lärde. Det finns enormt många hypoteser om det. Vissa menar på fett som fett, andra menar att eftersom mättat fett sänker insulinkänsligheten är mättat fett sämre
  • Michisen
    CallGirl skrev 2010-05-20 16:48:10 följande:
    Därav tvista de lärde. Det finns enormt många hypoteser om det. Vissa menar på fett som fett, andra menar att eftersom mättat fett sänker insulinkänsligheten är mättat fett sämre
    Som sagt, de lärda tvistar därom och jag tillhör inte näringsfysiologer eller fettdoktorer utan nöjer mig med att konstatera att om man tror att man är nyttig och häsosam när man häller en deciliter olivolja över salladen men avstår från 25 gram Bregott på brödet för att man tror att Bregott är onyttigt så är man nog fel ute.
Svar på tråden Är oliver onyttigt?