• enlitenbitkaka

Är oliver onyttigt?

Ska trolla bort några kilon pga att vi ska på bröllop i augusti...vill vara extra snygg :) Men är en sucker för snacks i alla dess former, godis är inte min grej, men popcorn, ostkrokar osv är ju så gott!

Jag behöver hitta något snacks jag kan mumsa på ibland men som inte är fett och onyttigt. Är oliver ett bra alternativ? Då menar jag varianten man köper på burk med paprikabitar (?) i.

Kom gärna med andra tips?

• Svar på tråden Är oliver onyttigt?
  • enlitenbitkaka
    Michisen skrev 2010-05-20 16:47:59 följande:
    Och om du äter hundra gram chips och jämför fetthalten med hundra gram oliver?
    Men jag äter inte 100g oliver :) Blir väl kanske 40-50g (?). 100g chips däremot kan det väl bli.. Är det fortfarande lika onyttigt?
  • Ida1990
    enlitenbitkaka skrev 2010-05-20 16:53:26 följande:
    Tack för tipset :) är en citrusälskare!
    Se till att skippa tequilan bara ;)
  • Michisen
    enlitenbitkaka skrev 2010-05-20 16:52:41 följande:
    Men jag äter inte 100g oliver :) Blir väl kanske 40-50g (?). 100g chips däremot kan det väl bli.. Är det fortfarande lika onyttigt?
    Jag vet inte vilka chips du äter eller vilka oliver du äter. Jämför energiinnehållet själv så ser du vilket det blir mest fett, salt och så vidare av.
  • Michisen
    Michisen skrev 2010-05-20 16:56:07 följande:
    Jag vet inte vilka chips du äter eller vilka oliver du äter. Jämför energiinnehållet själv så ser du vilket det blir mest fett, salt och så vidare av.
    Om vi tar fettinnehållet i gräslök/sourcreamchips så är det 34 gram fett i hundra gram chips.
    Oliver från ZETA, urkärnade med pimiento i så innehåller de 14,5 gram fett per hundra gram.

En annan riktlinje: Sju svarta oliver ger cirka 13 gram fett.
  • enlitenbitkaka
    Michisen skrev 2010-05-20 17:03:20 följande:
    Om vi tar fettinnehållet i gräslök/sourcreamchips så är det 34 gram fett i hundra gram chips. Oliver från ZETA, urkärnade med pimiento i så innehåller de 14,5 gram fett per hundra gram. En annan riktlinje: Sju svarta oliver ger cirka 13 gram fett.
    Då borde ju oliver vara ett bättre alternativ...eller?
  • Kinya

Duka upp ett bord med lite olika saker i olika mängder beroende på nyttighet:
    -En stor skål med morotstavar och andra grönsaker
    -Liten skål med oliver
    -Hummus att dippa grönsakerna i är gott och nyttigt (ha inte i för mycket olivolja bara).
    -Frukt är gott och nyttigt och stillar sötsuget.

Osv...

• enlitenbitkaka
    Kinya skrev 2010-05-20 17:47:21 följande:
    Duka upp ett bord med lite olika saker i olika mängder beroende på nyttighet: -En stor skål med morotstavar och andra grönsaker -Liten skål med oliver -Hummus att dippa grönsakerna i är gott och nyttigt (ha inte i för mycket olivolja bara). -Frukt är gott och nyttigt och stillar sötsuget. Osv...
    Ska absolut köpa hem morötter att gnaga på :) Supergott! Är all frukt nyttig? Tänker ex på vindruvor och banan som ska vara rätt sockerrika
  • Kinya

Jo, det är socker i dem. Det är det i all frukt. Jag är ju dock av den uppfattningen att frukt är nyttigt. Välj en blandning av olika frukter så blir det nog bra. Dessutom är det ju en massa vitaminer och fibrer i frukt som är nyttigt.

• enlitenbitkaka
    Kinya skrev 2010-05-20 18:37:43 följande:
    Jo, det är socker i dem. Det är det i all frukt. Jag är ju dock av den uppfattningen att frukt är nyttigt. Välj en blandning av olika frukter så blir det nog bra. Dessutom är det ju en massa vitaminer och fibrer i frukt som är nyttigt.
    Jo nyttigt som i bra för hälsan och bättre än godis :) Men om man är ute efter att gå ner ett par kilon...är det då bra?
  • Kinya

Om man är ute efter att gå ner ett par kilo är det bättre att låta bli att äta snacks överhuvudtaget. Trist men sant. Har du ett specifikt datum då du vill ha gått ner kilona så äta inga snacks alls till dess och börja med nyttiga snacks efter det.

• enlitenbitkaka
    Kinya skrev 2010-05-20 19:15:30 följande:
    Om man är ute efter att gå ner ett par kilo är det bättre att låta bli att äta snacks överhuvudtaget. Trist men sant. Har du ett specifikt datum då du vill ha gått ner kilona så äta inga snacks alls till dess och börja med nyttiga snacks efter det.
    Ja det är inte många kilon det är frågan om...mest bara shapa upp lite :) Men får väl knapra morötter tills dess då!
  • Kinya

Det är nog det bästa tror jag.

• Örnie

Oliver har extremt många kalorier. Man gör olivolja av oliver...

Svar på tråden Är oliver onyttigt?